Lanka Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hvis man skal fremføre et lengere stykke og sliter med å klare å huske alt. Hvilke metoder er lurt å øve på da? For å få det til å sitte? Er ikke noe jeg bør kunne senere. Er bare noe jeg må klare flytende der og da. Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 En liten lapp med stikkord? Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Blir for dumt. Siden vi kun har lov å ha stikkord med 10 ORD! Og når hele klassen står og tripper forventningsfult på at du skal si masse, mens læreren stirrer nitrist på deg. Da sliter man med andre ord. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hvis man skal fremføre et lengere stykke og sliter med å klare å huske alt. Hvilke metoder er lurt å øve på da? For å få det til å sitte? Er ikke noe jeg bør kunne senere. Er bare noe jeg må klare flytende der og da. 5054013[/snapback] det er det som er mest vanlig, spes med lengre taler og slikt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 jeg bruker å lese det om og om og om og om igjen, så bestemme meg for å ikke lese for mye fra lapp siden det er ikke særlig populært om det er noen lærere som skal vurdere. Vet ikke noe flere tips.. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Er i full gang med å lese det om og om igjen. Men problemet blir bare større av at det er på spansk. Burde jeg dele opp teksten i små biter og pugge som bare F.. på hver del? Eller ta det helhetelig? Lenke til kommentar
CMOTDibbler Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 prøv å arbeide med stykket før du legger deg, så vil hjernen jobbe på det mens du sover. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Tusen takk! *Holde på til natten tar meg* Det skal jeg prøve på. Lenke til kommentar
Jackemeister Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Prøv å våkne litt tidlig i morgen – når du våkner, lukk øynene og repeter hele teksten. Ikke tenk noe spesielt på det før du sitter ved skranken. Er ikke sikker om dette vil fungere, dog har jeg hørt mye bra om denne metoden. Vel, lykke til. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Tja...skriv ned undertemaene som stikkord, mens du pugger hva hvert tema er. Ingen kan forvente at du er über professor på Blindern som holder foredrag. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Det aller viktigste er mengdetrening, både i betydningen å holde mange foredrag og øve mye før hver tale. Churchill kunne bruke uker på å forberede sine beste taler, i mange tilfeller tok det mange timer å forme en enkelt setning. For min del fungerer det best å kognitivt bearbeide teksten, altså å involvere flest mulig sanser. Et grunnleggende utgangspunkt er å kunne mye om det du skal snakke om, noe annet er lett å avsløre. Når du så har teksten, kan det lønne seg å veksle mellom å lese teksten, se for deg hvordan du skal si det og trening direkte foran speilet. Det kan også lønne seg å lage forskjellige kortversjoner av talen i stikkordsform etter hvert som du jobber med den, ikke fordi du skal bruke disse som veiledning mens du taler, men fordi du får en ytterligere bearbeidelse av innholdet, temaet og strukturen som er svært nyttig. Om det beste til slutt er å lese fra en tekst, ha noen stikkord eller operere helt uten stikkord av noe slag er individuelt, det kommer vel mest an på din egen evne til å tenke strukturert og å huske subtile poenger. Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hva om du skriver ned et par stikkord om alt du skal snakke om. "Overskrifter", og så lærer du deg så mye som mulig om de forskjellige stikkordene. Skal selv ha et foredrag om folkmusikk i neste uke og gleder meg som en unge. Kommer til å bruke denne framgangsmåten. -Jar Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Takker for alle flotte svar. Fremføringen gikk som man ikke kunne ventet. Alt gikk topp . Det verste var at jeg satt og lese og leste på det kvelden før. Følte at jeg ikke kom noen vei. Våknet idag tidlig. Uten å åpne opp øynene rant jeg gjennom hele fremførselen sånn helt uten videre. Den skulle være på 20 minutter. Det klarte jeg uten å se på notater, og enda bedre gikk det på skolen da jeg brukte virkemidler som fikk publikum engasjert ( Manipulere bilder I PS osv... ) Dead on altså. Jeg ble fortalt at flere fulgte med og at det var en av grunnene til at lærern likte det hun så! Jeg fikk folk med =D SÅ takk alle sammen. Helt fantastisk Jeg fikk 6 Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 hmm.. Ingen som har puggetips til tunge fag som for eksempel naturfag, da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå