Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvorfor heter adsl bredbånd?

Anbefalte innlegg

For en del år tilbake da ISDN var nytt ble det kalt bredbånd(i hvert fall av telenor). På den tiden var 128kbit/sec nedlasting noe av det raskeste vanlige forbrukere kunne få tak i. Etter hvert som adsl kom, dukket ordet bredbånd opp blant vanlige forbrukere, og det nye og store var to ting; du var pålogget hele tiden og du fikk høyere opp og nedlasting en isdn. Jeg tror ikke det er noen fasit på hva bredbånd er, men jeg tror den egentlige betydningen var som beskrevet ovenfor; raskere enn isdn og konstant pålogget til fast pris. Jeg mener at alt du får i dag av dsl/kabel/satelitt/optiske løsninger er bredbånd uavhengig av båndbredde.

Dette er bare mine tanker, men jeg tror det kan være noe i det.

Endret av oaleksan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør nevnes at hele denne debatten er på feil grunnlag. Båndbredde i teknisk forstand beskriver EGENTLIG hvor mye informasjon som kan sendes over båndet i en enkelt puls, ikke hvor mye som kan sendes pr. tidsenhet.

med andre ord, høy overføringshastighet er ikke synonymt med høy båndbredde.

Båndbredde=hastighet er noe som har blitt til på folkemunne pga. lite dyptgående forståelse for emnet. Jeg bruker det selv også, siden det gjør seg forstått uansett hvem du snakker med, selv om det ikke faktisk er riktig bruk av ordet. Jeg synes uansett at å diskutere hva som er korrekt hastighet for på definere som bredbånd blir litt latterlig når båndbredde faktisk ikke har noe (direkte) med hastighet å gjøre...

Det finnes så langt jeg vet ingen offisiell definisjon av hva "bredbånd" er for noe. Så lenge det ikke er noen internasjonal standard for dette, så er det også helt åpent for leverandørene å tolke dette akkurat som de vil. Om vi her på forumet er enige eller uenige med disse blir i så tilfelle bare synsing, og forandrer lite. Alle har rett til sin mening...

Men ja, det hadde vært fint med en definisjon, slik at mannen i gata lettere visste hva han kjøpte. Båndbredden som kreves til å streame HD-video i bra kvalitet synes jeg hadde vært fint å besere seg på, selv om dette nok hadde blitt en del raskere enn det folk flest nå annser for "bredbånd".

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...