ToppDogg Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 tenker på nokken pc høgtalera. så eg lure på om d finst ein slags dobbel jack plug, sånn at eg kan ha headsett og høgtalara inni samtidig. så eg slepp gå bak pc'en og bytta. - takk, erik andreas Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Her er et eksempel på hva du kan kjøpe. De har det også på Elkjøp, Expert etc. Omtrent samme pris der. Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Moltrez, du er HELTEN!! takk!! (L)(K) (på msn) Lenke til kommentar
meeg Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Klart det finnes. Forgrening for 3,5 mm 49,- fra Clas Ohlson. Forgrening for stereokontakt 11,90 fra Biltema. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Hvordan fungerer dette egentlig? Skulle tro at hver av forgreningene får halv effekt, men jeg har det jo selv, og det er ikke slik. Har også forgrening på bilde-signal (gul phono). Svekkes ikke etter forgrening i heletatt... Noen som enkelt kan forklare meg dette? ...sliter med å forstå slike ting, og sansynligvis derfor jeg slutta på elektro-ing. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 elektro-ing? hvor langt gikk du for å komme dit? effekten vil ikke halveres, den vil heller dobles, siden effekt = W og U x I = p siden U / R = I så kan man si at R^2 x U = P hvis jeg husker riktig, hvordan det blir slik kan jeg ikke, men iallefall, øhh.. nei nå vet jeg ikke, jeg tenkte at det ble en paralellkobling, men det gjør det jo ikke, eller? jeg tror iallefall det er mer enn bare koblingen der, ifall det som kobles til har forskjellig impedans... Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 effekten vil ikke halveres, den vil heller dobles, siden effekt = W og U x I = p siden U / R = I så kan man si at R^2 x U = P hvis jeg husker riktig, hvordan det blir slik kan jeg ikke, men iallefall, øhh.. nei nå vet jeg ikke, jeg tenkte at det ble en paralellkobling, men det gjør det jo ikke, eller? Problemet her er at vi blander to forskjellige ting - den ene er effekt levert av generator (i dette tilfelle lydkort, men kan være batteri osv.), den andre er effekt som forbrukes av forbrukeren (motstand, høyttaler o.l.). Jeg tar likestrøm som eksempel, det blir litt mer komplisert med vekselstrøm og med varierende frekvenser (motstand er avhengig av frekvensen), men prinsippene er de samme. Hvis generatoren (eller batteri) klarer å holde U konstant, får du oppgitt effekt ut av alle forbrukere, dvs. forbrukt effekt dobles når du kobler to lamper til en bilbatteri. Hvis generatoren ikke klarer å levere nok strøm, synker spenningen på klemmene til generatoren og alle forbrukere får redusert effekt. For eksempel blir det mørkere i bilen mens du starter motoren, fordi batteriets spenning blir redusert. Samme gjelder lyd. Hvis du allerede tar maks effekt fra lydkortet, og forsøker å paralellkoble en høyttaler til, blir utgangen overbelastet og du får ikke samme effekt som før. Det som kompliserer bildet litt er at overbelastning gjenspeiles som dårlig lyd, ikke alltid svakere lyd. Med video kan det være andre effekter - her tenker jeg på at TVen kan ha inngangskrets som interpreterer signalet, så svakere signal ikke betyr mørkere bilde. Men uansett - blir utgangskretsen overbelastet, får du dårlig bilde. Jeg tipper at de kretsene lages med noe reserve. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Den ultimate løsningen er vel Biltemas mediehub som bare koster kr 59,90. Til trådstarter: Også burde du vel endre emnetittel. Du deler ordet jackplugg for å omgå tre-ords-regelen... Og det du egentlig spør etter er dobbel jackkontakt, som er det motsatte av jackplugg. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Mange PC-høyttalere har også utgang for hodetelefoner. Hvis du skaffer et par slike framfor et par utene, har du også volumkontroll for hodetelefonene innen rekkevidde. Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Mr D, di får vell bare stenge tråden då, har fått svar på d eg vill:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå