Gå til innhold

Hvor godt fungerer Hydor-pumper?

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg ser at Alphacool 600-saken jeg har nå bare såvidt klarer å holde vannet i bevegelse. Tar jeg av slangen på inngangen på tanken ser jeg bare at det såvidt renner litt vann ut. Jeg har derfor kommet til den slutningen at jeg er nødt til å koble inn en til pumpe.

Jeg har funnet frem til at Eheim-pumper er alt for dyre, men Hydor-pumpene ser helt greie ut.

Spørsmålene mine er da følgende:

- Hvilke forskjeller vil jeg merke mellom en Hydor-pumpe og Eheim-pumper?

- Tåler Hydor-pumpene lave temperaturer? (Dvs. temperaturer mellom -10 - 0 på vannet og 0 - -15 på utsiden av pumpen).

- Må jeg ha en ektra tank, eller kan jeg bare koble den inn forran eller bak Alphacool-tanken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres veldig rart ut at du nesten ikke har sirkulasjon i vannet?

Den pumpa du har, skal være mer enn god nok til vanlig bruk.

I stedet for å slenge på en pumpe til, ville jeg heller forsøkt å finne ut av hvorfor du har så dårlig flow.

Sjekk alle slanger mht "knekk". Om du har en delvis flatklemt slange, så vil den begrense flow i betydelig grad.

Sjekk / rens deretter blokkene du har i systemet. Over tid, kan de trangeste utgavene tette seg, og dermed redusere gjennomstrømninga i systemet.

Hvordan er temperaturene dine? Har de gradvis blitt høyere? Som en rettesnor vil f.eks CPU-temp ligge 10-15grader over romtemperatur ved normalt bruk.

Om temperaturen ligger vesentlig høyere enn det, så er det grunn til bekymring.

De fleste pumpene vil nok ganske greit klare de temperaturene du antyder, selvsagt med frostvæske i vannet.

Den største forskjellen mellom Hydor- og Eheim-pumper, er nok at Eheim er dyrere, større i omfang i forhold til en Hydor-pumpe med samme kapasitet, og antakelig litt mer stillegående enn Hydor.

Det kan heller ikke skade om du legger ut litt fler detaljer om vannkjølinga di, så som type / anntall blokker, radiator etc.

Da blir det straks litt enklere å tipse om feil. ;)

Lenke til kommentar

Glemte å nevne grunnen ja.. den er jeg fullt klar over.

Pumpe->radiator->6-7m slange->CPU-vannblokk->GPU-vannblokk->harddisk-vannblokk->3m slange->vannblokk->3m slange->Reservoar

Antall m slange er bare et estimat som jeg gjør basert på strekningen, ikke nødvendigvis den faktiske lengden, da denne vil variere +/- ca. 1m.

Som det vises har jeg en meget lang sirkulasjon, noe sier at dette er ikke "normal bruk". Jeg har vanntemperaturen tett rundt 0 grader nå, og CPU-temperatur på 3-8 grader. Det var noen som nevnte et sted her at; varmt vann er lettere å pumpe enn kaldt vann. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Det var andre boller ja!

6-7meter slange kan jo få pumpa til å streve litt. Det du da bør få tak i, er en pumpe med bedre mottrykksegenskaper, men ikke nødvendigvis med høyere kapasitet.

Det finnes aktuelle pumper både hos Microplex og Cool´n silent.

Har ikke tid til å finne linker atm.

En seriekobling med to pumper vil også kunne avhjelpe problemet, men personlig ville jeg gått for førstnevnte alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...