Gå til innhold

samba i salckware

Anbefalte innlegg

når jeg skulle starte samba i dag så kom det opp at jeg trengte noe som het Lisa daemon,etter at jeg lastet ned det så under make fikk jeg opp noe dritt :

WARNING: `aclocal-1.7' is needed, and you do not seem to have it handy on your

system. You might have modified some files without having the

proper tools for further handling them. Check the `README' file,

it often tells you about the needed prerequirements for installing

this package. You may also peek at any GNU archive site, in case

some other package would contain this missing `aclocal-1.7' program.

make: *** [aclocal.m4] Error 1

lastet ned aclocal-1.9 da men den kommer det samma enda,noen som kan forklare meg dette litt nermere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, hvorfor lastet du ned Lisa? Lisa følger med KDE. Som det står i feilmeldingen så trenger du aclocal, den får du hvis du installerer automake. Men igjen det er bare bortkastet tid å kompilere selv når alt du trenger følger med distroen.

BTW: Lisa er ikke nødvendig for at SAMBA skal virke, Lisa er en del av KDE, ikke noe annet.

Endret av olear
Lenke til kommentar

I Konqueror/Nautilus holder det å skrive smb:// (+ eventuellt workgroup). I terminal så har vi smbclient.

Edit: Lisa brukes bare til å cache informasjon slik at det går raskere å bla seg igjennom delinger i Konqueror.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Slackware i flere år. Har aldri hørt noe om at du trenger Lisa for å få Samba til å fungere skikkelig. Gå inn i pkgtool og fjern Lisa. Sett så opp /etc/samba/smb.conf skikkelig, kjør så testparm (sjekker at innstillingene fungerer, eventuelt oppdaterer når samba allerede kjører), sjekk at /etc/rc.d/rc.samba er kjørbar (dette kan gjøres ved kommandoen chmod 755 /etc/rc.d/rc.samba). skriv så /etc/rc.d/rc.samba hvis samba ikke er startet.

Lenke til kommentar

samba starter og alt sånt er greit,men når jeg skirver inn ipen til den windows pcen jeg tenkte og legge over noe i fra så finner jeg den ikke,kommer bare opp Unknown host smb.

så da tenkte jeg og prøve med den funksjonen som het local network da kommer det opp at ikke Lisa er på...men når jeg bruker samba,vil det ikke si at den andre pcen og må ha innlagt samba da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...