Zonda Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Jeg har kjøpt en Asus 401240 for ikke så lenge siden. Det første jeg skulle prøve å brenne var en zip fil på ca. 650 MB. Det gikk ikke, brenneren stoppet to ganger. Jeg skulle så brenne noe annet for å teste. Spill på tilsammen 486 MB. Det gikk fint, men det tok jo så lang tid (10 min). Er det noe galt med brenneren, eller er det CDene. Fyren på Komplett ga meg noen SmartBuy CDer 32x. 39,- for ti. Sa det gikk fint. Men det brenner jo ikke fortere enn 32x. Jeg så et annet svar på et lignende spsm. her om at det gikk an å sette brenneren og HDen på hver sin IDE kabel, så skulle problemet være løst. Jeg har bare 3 IDE porter på hovedkortet så det må være noen IDE enheter på samme kabel. Da jeg installerte brenneren satt jeg den på samme IDE kabel som DVD spilleren, men da hadde jeg plutselig ingen CD rom i det hele tatt. Går det bra å sette diskett og HD på samme IDE kabel? Kanskje et litt langt spørsmål, men det hadde vært fint å få svar. På forhånd takk. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Quote: Den 2002-08-23 11:05, Samiedna skrev:......Da jeg installerte brenneren satt jeg den på samme IDE kabel som DVD spilleren, men da hadde jeg plutselig ingen CD rom i det hele tatt. .... Dette tyder på at du har installert brenneren feil. Dersom CDromen forsvinner når du setter brenneren på samme kabelen, høres det ut som om du har gjort feil med master/slave instillingene. Siden du hadde CDrommen som eneste enhet på kabelene, er denne satt som "master". Når du nå skal montere en ekstra enhet på samme kabel, må denne settes som "slave". Dette gjøres med en jumper på baksiden av brenneren. Når de er korrekt installert, vil du i oppstarten av maskinen se at bios finner begge enhetene. Du gjør rett i å installere brenneren på samme kabel som CDromen, dersom den instaleres på kabelen til harddisken, risikerer du å redusere ytelsen til harddisken. Edit: skrivefeil _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-08-23 12:32 ] Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 "byggeren" har løst problemet ditt, tror jeg. Angående diskettstasjon, så bruker ikke denne IDE i det hele tatt, men en kabel som likner med første øyekast. Ikke prøv å koble harddisk eller CD-enheter på denne kabelen. Det vil ikke gå med annet enn rå makt, og da kan du jo gjette resultatet... Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 25. august 2002 Forfatter Del Skrevet 25. august 2002 Takk for svarene, får håpe det er løsningen på problemet! Men hvorfor klarte den ikke å brenne zip filen på 650 MB? Skal det ikke være umulig å få feilbrenning med Flextra link eller hva det nå heter? Det kan ikke være dårlig kvalitet på Smartbuy CDene da? Og jeg er et sånt superPCgeni så er det meningen at jeg skal sette DVD-rommen på samme IDE kabel som brenneren og så sette brenneren som Master og DVDen som Slave? Har jeg forstått riktig? Unnskyld at jeg spør så dumt! [ Denne Melding var redigert av: Samiedna på 2002-08-25 13:24 ] Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Quote: Den 2002-08-25 12:56, Samiedna skrev:Takk for svarene, får håpe det er løsningen på problemet!Men hvorfor klarte den ikke å brenne zip filen på 650 MB? Skal det ikke være umulig å få feilbrenning med Flextra link eller hva det nå heter? Det kan ikke være dårlig kvalitet på Smartbuy CDene da?Og jeg er et sånt superPCgeni så er det meningen at jeg skal sette DVD-rommen på samme IDE kabel som brenneren og så sette brenneren som Master og DVDen som Slave? Har jeg forstått riktig?Unnskyld at jeg spør så dumt! Jepp, det er riktig. En annen ting du også kan sjekke er (om du bruker Win2k/WinXP): Gå inn i kontrollpanel->System->Enhetsbehandlig->Harddiskkontrollere->Gå inn på Egenskaper for både "Primary" og "Secondary" ... Under avanserte instillinger; sjekk etter at alle enhetene har "DMA if awailable"... Ikke noe farlig å spørre.. det er det man lærer av :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå