Gå til innhold

Hva er pipelines?

Megnus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pipelines er VELDIG viktig på ett skjermkort.

Hva er Pipelines egentlig: En pipeline lager grafikken før den sendes til Gpu'en i skjermkortet og så blir det til ett bilde, så desto flere pipelines som kan lage grafikken og arbeide med den før den sendes til Gpu'en, desto bedre er skjerkortet, er så vanskelig å forklare hva akkurat det er. Men dette er det beste jeg måten jeg kan forklare det på. Såklart har jo Minne, Gpu hastighet og sånt veldig mye å si, men for å si det på en måte, ett skjermkort med:

Jo flere pipelines, dess mer data kan prosesseres samtidig (pr. klokkesyklus).

Pixel Pipelines - The amount of pixel pipelines a graphics card has can have a great impact on the speed of the image rendering. This is all about pixel pushing power. A card with 8 pipelines can process twice as many pixels as a card of the same core speed and 4 pipelines.

Textures per pipeline - This only come into effect when multiple textures are needed on the one pixel. Simply put if a multiple texture is needed, then a graphics card with more textures per pipeline will be quicker. On single textured pixels the amount of texture per pipeline will have no effect.

There are more smaller things such as T&L technology anti-aliasing and various other quality increasing and speed increasing technology that different cards have. I wont go into them all here as there are a great many between all the cards on the market.

Memory Bandwidth

GPU: 700Mhz eks

Minne: 2000Mhz eks

Pixel Pipeline: 1

Minne i MB: 1024 eks

Dette kortet ville ikke kunne ha kjørt verken Bf2,HL2, Farcry elr noen spill siden Gpuen må lage all grafikk alene.

Sikkert mange som vil påstå andre ting om det jeg har skrevet her, jeg vet ikke så mye, men bare rett meg vis jeg tar helt feil :hmm::):thumbup:

Endret av *SNap*89
Lenke til kommentar

Takk for supert svar!! Men er det noen som hvet hvordan jeg åpner flere pipelines i mitt kort? Vil det føre til en varmere temperatur?

Jeg har klokket opp GPU og RAM før og det gir ikke så mye effekt syntes jeg. Så hadde vært fint med litt hjelp :) Men hvor ser jeg hvor mange pipelines jeg har? (jeg vet det jo egentlig hvor mye jeg har da men) Hadde vært kult å vite det til senere :yes:

(skal egentlig denne diskusjonen være i overklikking og ikke skjermkort og TV-kort?)

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar
Takk for supert svar!!  Men er det noen som hvet hvordan jeg åpner flere pipelines i mitt kort?  Vil det føre til en varmere temperatur?

Jeg har klokket opp GPU og RAM før og det gir ikke så mye effekt syntes jeg. Så hadde vært fint med litt hjelp :)  Men hvor ser jeg hvor mange pipelines jeg har? (jeg vet det jo egentlig hvor mye jeg har da men) Hadde vært kult å vite det til senere  :yes:

(skal egentlig denne diskusjonen være i overklikking og ikke skjermkort og TV-kort?)

5052999[/snapback]

Ja dette skal vel helst være der ;) Men du kan ikke åpne flere pipelines på det kortet, dem er Laser-cut resten av pipelinesene fordi at du ikke skulle kunne åpne dem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...