Wattengård Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Når Windows Vista kommer (etterhvert) så vil den basere seg på en vektorbasert desktop. Det vil si (hvis jeg har fått med meg riktig ende) er at alt kan størrelsesjusteres uavhengig av oppløsning. Hvis jeg har tolket dette riktig vil det si at man kan ha den samme desktopen på en 1024*768 skjerm som på en 1600*1200 skjerm. Er det noe slikt under utvikling for Linux? Har prøvd å google på "linux desktop vector" men får bare opp masse referanser til Vector Linux, som ikke er heeelt hva jeg er ute etter. -C- Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Vel, mange desktop-miljø til linux (gnome hovedsaklig) bruker "Cairo" for dette, og har gjort det en stund. Ser skikkelig flott ut. Merk at Cairo er "work in progress", og flere funksjoner kommer etterhvert. Men den gjør i det minste fontrendring etc. i fedora 4 skikkelig digg og lesbar. Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 GTK har innebygd støtte for SVG. Noe som gjør at alle applikasjoner som bruker GTK kan bruke SVG til ikoner osv. KDE har også støtte for SVG på ikoner og bakgrunn. Hvis vi snakker om hele desktopen så har vi som nevnt Cairo, men det tar nok en stund før den kan kalles stabil og WMs får skikkelig støtte for dette. Nå ser jeg ikke helt poenget med at hele desktopen er i SVG, men blir vel mer utbredt gjennom årene. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) cairo er sluppet som > 1.0 nå .. så api'et er stabilt, og er tatt i bruk i gnome 2.12 ettersom jeg har forstått, så er det kun en vm (eller en theme?!) som mangler .. altså en som tar i bruk den cairo-biten som allerede er på plass jeg jobber foresten på en liten del av cairo som tar seg av bindingene til Common Lisp; kallt cl-cairo .. her: http://cairographics.org/cl_2dcairo (tenkte å bruke dette til flere prosjekter til det bittelille firmaet mitt ...) edit: jeg tror selve api'et er stabilt, men at det jobbes med implementasjonen i bakhånd - for å få den raskere .. for den vanlige bruker vil dette si at cairo vil bli raskere i fremtiden, for de som jobber på prosjekter som bruker cairo vil dette si at de ikke må forandre på koden de skriver som bruker cairo Endret 24. oktober 2005 av dayslepr Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 trådstarter: se denne linken for en forklaring på hva vektorgrafikk er kontra rastergrafikk: http://en.wikipedia.org/wiki/Vector_graphics det du sier har mer med hvordan ting blir seendes ut når man endrer størrelsen på ting.. spesiellt når man øker størrelsen på f.eks. et bilde (zoomer inn) så blir det stygt, eller kornete når man bruker raster-grafikk ... det er dette problemet man løser ved å bruke vektorgrafikk Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 En annen fordel med cairo er, at det i alle fall så vidt jeg har forstått, at det er et *multiplatform* rendringsbibliotek (X11, Aqua, Win32) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå