Gå til innhold

Den Store AMD DC Opteron oc tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har eg kjørt prime i nøyaktig 8 timer i natt. Ser ikkje ut som om temperaturer på 52-54c er noe problem for min prosessor ihvertfall. Litt overraskende, omtrent alle andre CCB1E 0550VPMW eg har sett begynner å slite over 50c.

 

Eg har omtrent samme temp på chipsettet som står sist i sløyfa mi no som eg hadde før med 2600/1,4vcore på prosessoren, så det tyder vel på at eg har omtrent samme temp på vannet no som før, med 2900/1,48vcore.

Lenke til kommentar
Nå har eg kjørt prime i nøyaktig 8 timer i natt. Ser ikkje ut som om temperaturer på 52-54c er noe problem for min prosessor ihvertfall. Litt overraskende, omtrent alle andre CCB1E 0550VPMW eg har sett begynner å slite over 50c.

 

Eg har omtrent samme temp på chipsettet som står sist i sløyfa mi no som eg hadde før med 2600/1,4vcore på prosessoren, så det tyder vel på at eg har omtrent samme temp på vannet no som før, med 2900/1,48vcore.

5755972[/snapback]

 

 

Kjører du minnet ditt særlig hardt, eller har du kjørt ned hastigheten? Merker at minnekontrolleren min sliter når tempen blir så høy. Setter jeg lav speed på minnet klokke prosessoren som et uvær og er ikke like følsom for høy temp. Selvfølgelig ikke et ukjent problem men....

Lenke til kommentar

Minnet mitt klarer ikkje spesielt høy hastighet likevel. Med 2-3-2-5 klarer de bare 212mhz, øker eg til 2,5-3-2-5 klarer de 225mhz. Akkurat no går de på 208mhz.

 

Har heller ikkje tenkt å prøve noe raskere minne, det er minimalt med ytelse å hente på det. Har ett sett med 2GB Corsair XMS PC4000 som Komplett sendte meg som erstatning for Crucial Ballistix z503 settet mitt. Men de er for salg på QXL, ubrukte ;)

 

Holder meg til OCZ PC3200 Platinum edition EL :love:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Fikk min nye opteron 144 prosessor i går :D. Abit Kn8 hovedkortet var svært villig til å klokke, men XP fikk problemer. Har funnet noe info her inne, men det er jo så mange poster.

 

Jeg har liten erfaring, men fikk hjelp av en kompis.

 

Fikk prosessoren opp på 2745Hz ved 1,6V, men da fikk jeg kun startet XP i "starte XP med siste kjente instillinger". I vanlig oppstart ville den ikke starte. Satte jeg ned til 2200 1,4V var det ikke noe problem.

 

XP hadde også andre rare symtomer, som at den ikke kunne starte fordi den plutselig manglet filer i system katalogen, og at jeg derfor måtte starte opp med cden. Klokket jeg ned igjen, startet i safemode, og deretter normal oppstart kom den seg igjen.

 

Temperaturen var aldri over 39 grader.

 

Han trikset også litt med volten på rammen og nvidia brikken, og passet på at frekvensen til minnet (dårlige brikker) ikke ble for høy selv om vi satte opp frekvensen på fsb.

(tror det var slik det ble gjort)

 

Dette er specsa mine:

-AMD Opteron 144, 1.8GHz, Socket 939, 1MB.

-Zalman CNPS7700-ALCUCPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940

-Abit KN8, nForce4, Socket-939, ATX, SATA, GbLAN, Raid, DDR, Lyd, PCI-Ex16

-TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

-Point Of View GeForce 7800GT 256MB

 

Noen råd?

Endret av Vefling
Lenke til kommentar

Boxed vifta mi ligger maks på 2200rpm etter at jeg har prøvd å stille opp alt på BIOS.. Hva ligger dere andre på? Antar at det ikke er forskjell på 170 og 165 boxed vifta nå :p men hva vet vel jeg....

(har opty165)

Kjørte oppstart på 2700Mhz nå, og merket stor forskjell fra før om dagen, angående oppstartsforsikelsen! :D Stabilt..? hehe..det er nå en annen sak. Snuser fortsatt på et godt vannkjølingssett.. :) Må nok opp i vcore jeg også.. :hrm:

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Damn! Er nesten så jeg kjøper meg vannkjøling snart.. 2.9-3Ghz er jo kongeresultater.. Sitter her nå med en greit stabil 42grader varm luftkjølt 170(1.35V i bios, men windows viser 1.36V-1.37V)... noen som tør gjette frekvensen??

5761707[/snapback]

 

Er 42 grader load temp? Tipper på du sitter med 2700..

Lenke til kommentar

Håper ikkje dette blir feil forum å poste i ... skal bygge ny (og forhåpentligvis knallbra!) PC rundt en Opteron 165 og treng litt tips. CPUen skal naturlegvis klokkast. Under følgjer lista over delar, håpar eg kan få innspel/erfaringar frå andre brukarar på kva som evt. burde endrast på ... det er f.eks. ikkje alle hovedkort og RAM-brikkar som egnar seg like godt til klokking.

PCen vil nok brukast mest til tyngre 3D-oppgåver (dvs spel), men også noko videoredigering.

 

AMD Opteron 165

Corsair TWINX2048-3500LLPRO 2-3-2-6

Asus A8N32-SLI Deluxe (eller er DFI bedre?)

2x Hitachi Deskstar T7K250 250 GB S-ATA i RAID-0

Hiper HPU-4B580

Thermaltake Kandalf Sort kabinett

Nec ND-4551

Tuniq Tower 120 CPU-kjøler

7900 GT?? skjermkort (kjem an på pris, kan utvide med SLI om ei stund)

Arctic Cooling Accelero x-1 GPU-kjøler

Ekstra kabinettvifter bla bla

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=24033.

 

Eg ser at det kan vere gunstig å kjøpe Opteron 165 med spesiell stepping, og at produksjonsveke (0550 vs 0551) kan innverke på kor langt CPUen lar seg presse. For alle oss som les denne tråden med spenning og glede håpar eg dei som har samla seg ein del erfaring på kompatibilitet mellom komponentar kan gi tips om kva som rett og slett passer best.

Lenke til kommentar
Håper ikkje dette blir feil forum å poste i ... skal bygge ny (og forhåpentligvis knallbra!) PC rundt en Opteron 165 og treng litt tips. CPUen skal naturlegvis klokkast. Under følgjer lista over delar, håpar eg kan få innspel/erfaringar frå andre brukarar på kva som evt. burde endrast på ... det er f.eks. ikkje alle hovedkort og RAM-brikkar som egnar seg like godt til klokking.

PCen vil nok brukast mest til tyngre 3D-oppgåver (dvs spel), men også noko videoredigering.

 

AMD Opteron 165

Corsair TWINX2048-3500LLPRO 2-3-2-6

Asus A8N32-SLI Deluxe (eller er DFI bedre?)

2x Hitachi Deskstar T7K250 250 GB S-ATA i RAID-0

Hiper HPU-4B580

Thermaltake Kandalf Sort kabinett

Nec ND-4551

Tuniq Tower 120 CPU-kjøler

7900 GT?? skjermkort (kjem an på pris, kan utvide med SLI om ei stund)

Arctic Cooling Accelero x-1 GPU-kjøler

Ekstra kabinettvifter bla bla

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=24033.

 

Eg ser at det kan vere gunstig å kjøpe Opteron 165 med spesiell stepping, og at produksjonsveke (0550 vs 0551) kan innverke på kor langt CPUen lar seg presse. For alle oss som les denne tråden med spenning og glede håpar eg dei som har samla seg ein del erfaring på kompatibilitet mellom komponentar kan gi tips om kva som rett og slett passer best.

5762393[/snapback]

 

Kanskje du burde gå for 2x 16MB buffer HDD's istedet for 8MB bare.. :p (off-topic)

De skal være noget raskere om jeg ikke tar fullstendig feil.

Det skjermkortet er vel et godt valg om du bare MÅ ha det beste som er ute nå. Er ikke så oppdatert med 7900 GT/GTX-kortene, så jeg tør ikke svare sikkert. Du kunne jo bytte om til et litt rimeligere skjermkort og skaffe deg et godt vannkjølingssett for penga...? :p Du vil jo kanskje få noe bedre ytelse med tanke på videoredigeringa om du klokker lengere, men er det spill du prioriterer så velger du kanskje skjermkort istedet.. :)

 

Sikkert andre folk som kan svare bedre for seg enn meg her også..

 

EDIT: flytte denne til "Hjelp-salg/kjøp" kategorien? Kom heller tilbake om det er mere spesifike klokkemuligheter du er ute etter ;)

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...