Gå til innhold

Den Store AMD DC Opteron oc tråden


Anbefalte innlegg

hehe fikk mye mer med x2 4400+  enn  fx55 i  aquamark og 03  her  x2 4400+ 2.9ghz  og gtx 256mb fikk 105200 i aquamark2 og 95k med fx55 2.95ghz og samme gfx

5432772[/snapback]

 

 

har merka meg den klokken din :yes: hva kjøler du med?

5432878[/snapback]

 

 

modde typhoon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere som har Opteron 165 eller 170, har dere tatt av IHS?

5439597[/snapback]

Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er IHS? Kjøling og stepping i mitt tilfelle finner du forøvrig i postene mine i denne tråden, jeg har en 175. Temperaturer før og etter har jeg ikke helt oversikten over for øyeblikket, men jeg tror den har steget med 5-6 grader etter overklokkingen sånn ca (load-temperaturen).

 

På full load ligger prosessoren nå på 57 grader @ 2600MHz @ 1,5V for øyeblikket (mulig jeg kan kjøre denne hastigheten med lavere volt, har ikke kommet så langt enda), da fortsatt med den ene viften jeg har nevnt tidligere, men jeg skal gjøre om litt på vifteoppsettet mitt etterhvert (har en Scythe Ninja luftbasert heatpipe-kjøler).

 

edit: la til litt på slutten

 

edit2: Hvis IHS står for Integrated Heat Spreader, dvs det metalldekselet toppen av prosessoren består av (slik jeg forstår det), så har ikke jeg tatt av dette på min i allefall.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Da har eg testet den Opteronen eg fikk fra Databutikken forrige helg. CCBWE 0550UPMW. På 2600mhz/1,53vcore fikk eg feil i prime etter 40min på kjerne 1, kjerne 2 gikk hele natta. Regner med at eg kunne fått den primestabil med pittelitt mere spenning, men eg gadd ikkje prøve da den var tydelig dårligere enn den eg alt hadde som er primestabil på samme hastighet på 1,4vcore.

 

Noen som vil kjøpe den nyeste?

Lenke til kommentar
Da har eg testet den Opteronen eg fikk fra Databutikken forrige helg. CCBWE 0550UPMW. På 2600mhz/1,53vcore fikk eg feil i prime etter 40min på kjerne 1, kjerne 2 gikk hele natta. Regner med at eg kunne fått den primestabil med pittelitt mere spenning, men eg gadd ikkje prøve da den var tydelig dårligere enn den eg alt hadde som er primestabil på samme hastighet på 1,4vcore.

 

Noen som vil kjøpe den nyeste?

5442192[/snapback]

Kan hende den trenger lenger burn-in tid da. Eller har du gjort det?

Lenke til kommentar
Der kom det noe jeg hadde forventet  :tease: Dragavon har vært heldig med sin 165 og klokker med lik linje som min 175. Det er sikkert mange som gjør. Har man råd, har man lov  :thumbup:

5420887[/snapback]

 

Må etter mere testing desverre melde at eg må opp på 1,42vcore for å få 10t+ stabilitet på dual prime testing :blush:

 

Men eg er godt fornøyd alikevel :)

Lenke til kommentar

1.42V er ikke for mye iallefall. Må du opp i 1.5V så tyder det jo på at CPU'n nærmer seg grensa. AMD sier jo at den skal takle max 65 grader også, så holder man seg under 60 så burde det ikke være noe problem.

 

Tror jeg skal bytte ut min 5.5 måneder gamle X2 4400+ med en Opty 165 snart....men må vente til Databutikken får inn noen da. 2383,- kr koster den nå tror jeg.

Lenke til kommentar
Jeg har en Scythe Ninja kjøleløsning, og for øyeblikket har jeg montert på en 12cm-vifte som går på et forholdsvis kjapt turtall for å kjøle mest mulig, men på sikt har jeg tenkt å sette på 2 stk 12cm-vifter på litt lavere turtall for å kunne kjøle uten for mye støy.

 

Men et forholdsvis kjapt turtall på viften får prosessoren en loadtemperatur på ca 52 grader når prime kjører på begge kjernene @ 2552MHz 1,4V.

5414079[/snapback]

 

 

Hvordan har du tenkt til å få montert 2 vifter på den kjøleren?

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet ut omtrent hvor smertegrensen går for min 175 i allefall, så da kan jeg jo oppsummere litt:

 

Min 175 feilet i prime på 2650MHz @ 1,55V etter 1 time, men klarer fint å kjøre på 2600MHz @ 1,5V i 12 timer (har ikke prøvd lavere spenning enn 1,5V på denne hastigheten enda). Dermed går den trolig ikke særlig mye høyere enn 2,6GHz, selv om jeg kanskje kan tyne ut noen få MHz og kanskje havne på 2,62 eller noe sånt. 2,65 er i allefall for høyt ser det ut til.

 

Høyeste mulige hastighet på 1,4V er 2552MHz, siden den feiler i Prime på 2560MHz med denne spenningen.

 

Jeg bruker en Scythe Ninja luftbasert kjøler (heatpipe-kjøler) med 2 stk saktegående 12cm vifter for øyeblikket, og på 2,6GHz får jeg 48 grader idle og 57 grader load.

 

Steppingen min er CCBWE 0550UPMW (den samme som Dragavon har på sin). Jeg har ikke prøvd meg på burn-in, forøvrig, det kan jo tenkes at det vil kunne øke ytelsen noe, men uansett ser det ikke ut til at mitt eksemplar er blant de mest overklokkningsvennlige der ute.

 

Men 2x2,6GHz er jeg uansett godt fornøyd med, bare så det er sagt. :)

 

Skal bli spennende å se hvordan Elderscrolls: Oblivion kjører med denne prosessoren når det kommer, siden det visstnok skal ha god støtte for dobbeltkjerne. :dribble:

 

Hvordan har du tenkt til å få montert 2 vifter på den kjøleren?

5445859[/snapback]

For øyeblikket har jeg bare lagt en vifte løst på toppen av kjøleren, slik at den blåser ned, mens den andre er fastmontert på høyre side av kjøleren (siden mot fronten av kabinettet), slik at den blåser luft inn gjennom kjøleren. Begge blåser med andre ord luft inn i kjøleren, og den på toppen bidrar faktisk til å senke tempen noe sammenliknet med å bare ha én vifte plassert på siden. Det er forøvrig ikke noe problem å montere hele 4 stk 12cm vifter på denne kjøleren hvis man vil, f.eks. kan man jo stripse dem fast eller noe i den duren. Man må selvsagt ha plass til det i kabinettet, men det går helt fint i mitt Lian Li PC7ASCAND Miditower.

 

Den viften jeg har lagt på toppen av kjøleren burde vel optimalt sett sittet på bunnen av kjøleren og blåst opp, slik at den slipper å motarbeide prinsippet om at varm luft stiger + at den da vil blåse noe av varmluften direkte opp til strømforsyningsviften, skal se om jeg får somlet meg til å fikse det etterhvert. :)

Endret av Juke
Lenke til kommentar

vise du prøver å klokke 10 og 10mhz så kan du kommer langt lenger klokk 10mhz og så prime i 6timer og spill litt elns og så klokke mer sånt jeg gjøre det jent 100mhz på det for cpu stop på 2,7ghz (primstabil) nå jeg fikk det

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar

Takk for tipset, skal prøve det der etterhvert. Forresten, hvilken av testene i prime bruker du? Jeg antar det er det øverste valget ("Small FFTs") som er mest passende for denne typen burnin, og forsåvidt også for priming i forbindelse med overklokking av CPU generelt?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt stress prime 2004 og prime 95, tror kanskje at det er vanskeligere å bestå stress prime 2004 enn prime 95. Min 175 har iallfall lettere å feile i stress prime. Men det med sakte overklokking funker bra, min ville først ikke over 2.55ghz. Så ble det litt mer etterhvert. Kjører nå 2.62ghz ganske greit med 1.39v. Skal kjøre denne hastighet en uke til, så for jeg ta en prime test, se om jeg kan klokke mer med denne spenninga. Hater varmen som følger med spenninga, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...