Gå til innhold

Den Store AMD DC Opteron oc tråden


Anbefalte innlegg

Alt er avhengig av temperatur sånn sett, så lenge du har god nok kjøling så kan du kjøre mye volt over den. Eg har drept 2 stk winchester CPUer med 1.85V+++

Men så høyt kommer du nok aldri pga temperatur. Du legger merke til det selv hvordan temperaturen ligger ann. Men ville ikkje gått så mye over 1.55V då begynner det sikkert å bli varmt.

Hvilken kjøleløsning har du ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med furyfax her, med 1.55v på vcore vil nok cpu'en gi fra seg veldig mye varme. Særlig hvis begge kjernene blir tatt i bruk samtidig. Aldr før har jeg hatt en så varm cpu, hehe. Men slipper å ha varme på kontoret nå, varmen fra cpu'en og gpuen er nok til å varme opp rommet :tease: Så lenge du holder tempen under 55-60 grader, vil nok 1.6v gå bra. Hvis temperaturen begynner å gå over det, bør du nok sette ned spenning igjen. Ikke noe morsomt å svi en 175 chip.

Lenke til kommentar

Jeg har en Scythe Ninja kjøleløsning, og for øyeblikket har jeg montert på en 12cm-vifte som går på et forholdsvis kjapt turtall for å kjøle mest mulig, men på sikt har jeg tenkt å sette på 2 stk 12cm-vifter på litt lavere turtall for å kunne kjøle uten for mye støy.

 

Men et forholdsvis kjapt turtall på viften får prosessoren en loadtemperatur på ca 52 grader når prime kjører på begge kjernene @ 2552MHz 1,4V.

Lenke til kommentar

Bruk cpuz eller everest til å kontrollere spenningen. Spenningen kan varriere fra bios og det som står på cpuz. Noen hk undervolter med 0.05v, mens andre gir litt ekstra. Prøvd å øke litt til, se om du vil nå 2.6ghz. Hold øye med tempen :thumbup:

 

Edit: Ikke bruk prime med det første, prøv å komme gjennom superpi 32m, hvis du klarer den uten error vil nok cpu'en klare de fleste oppgavene. Prime er stabilitets test som man bør teste i mange timer. Hvor mange timer klarte du før du fikk feil. Jeg tok stress prime 2004 med 2.59, da det gikk 8 timer uten feil, da gadd jeg ikke mer, hehe.

 

Det er veldig viktig å belaste begge kjernene samtidig. Har klokket min til 2.8ghz med 1.5v. Tok par cpumark99 tester, men maskinen bootet da jeg tok superpi da begge kjernene ble stresset.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Er vell noe variasjon på hvilken volt de enkelte CPUene trenger, selv er min 100% stabil med 1.4V på 2.6GHz.

Som tidligere nevnt så har eg problemer med PSUen min, så hvis eg går over 1.5V så hopper spenninga på 12V og 3.3V opp og ned, men mest ned, hehe. Så eg holder meg under 1.5V for å være på den sikre siden.

1.475V kjøre eg nå med 2.7GHz, og det er stabilt.

Mine temp:

Idle: CPU 37,PWMIC 36,CHIPSET 33

Load:CPU 44,PWMIC 43,CHIPSET 43

------------------------------------

Synes temp mine er bra. Har vannkjøling på CPU og chipsett, 120mm over PWMIC.

 

Er nå 10% sikker på at det er PSU som er problemet, hvis eg kjøre samme spenning som trengs for å nå 2.8GHz, men eg tar MP ett hakk ned (dvs 8) så får eg ennå restarts sjøl om da CPUen går på 2.4GHz

Lenke til kommentar
Prime er stabilitets test som man bør teste i mange timer. Hvor mange timer klarte du før du fikk feil.

5414298[/snapback]

Den feilet etter 3 timer, og da kjørte jeg det øverste alternativet under torturetest i Prime95 på begge kjernene (2 programmer samtidig med forskjellig affinity osv med 2560MHz og 1,4 "bios-volt").

 

Tusen takk for tipsene alle sammen, skal teste programvaren som ble anbefalt for å dobbeltsjekke voltstyrken og slikt, pluss at jeg nå vet at jeg kan øke voltstyrken ytterligere. Da jeg kjøpte prosessoren tenkte jeg at alt over 2,5GHz er akseptabelt som en oppgradering, men det hadde jo vært morsomt å klare 2,6 i allefall, slik at jeg kan skryte av at jeg har en slags FX-60 i maskinen min. :p

 

Skal melde tilbake om hvordan det går når jeg får testet litt mer, og kan jo for ordens skyld informere om hvilken stepping prosessoren min har også (tok bilde av prosessoren før jeg monterte den, men har det ikke her på jobben).

 

Edit: Får håpe resultatet i mitt tilfelle ikke blir som på dette videoklippet (google video). :!:

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Joda, enig i at den videoen må være fake. Det mest spektakulære som kan skje med en prosessor i en slik situasjon er vel at det kan begynne å ryke litt av den eller noe sånt, og muligens kan den ta fyr hvis klarer å bli varm nok, men jeg tviler i allefall veldig sterkt på at den kan eksplodere som følge av at man tar av kjøleren.

 

Men med filmtriks går jo det meste an. :)

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Etter at jeg tok av vannblokken og monterte den på nytt igjen har load temperaturen falt med mange grader. 2.6ghz 1.39v primer på 38 grader mot 43 grader før.

 

Edit: Kan jeg kalle 2.5963ghz som 2.6ghz? :innocent: Isåfall har jeg satt ny personlig rekord. Den forrige var 2.57ghz med 1.4v.

 

Er ikke høyeste overklokk som er rekorden her, men høyest klokk med under 1.4v.

 

Det hjalp med clean install av win xp :thumbup:

post-74183-1136921135_thumb.jpg

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Opteron DC CPU'ene klokker bra, det er det ingen tvil om! -men vet noen her om noen linker til tester der Opteron DC har vært testet opp mot AMD 64 X2?

 

I så fall: hvordan klarer Opteron seg?

5420075[/snapback]

Mener du ytelsesmessig? En X2 4400+ og en Opteron 175 yter identisk. Opteron 165 er det beste kjøpet i dag hvis du skal ha deg dual core. Så klokker du denne opp.

Lenke til kommentar

Det betroz sier er riktig. 165 er vel det beste/billigste og klokker nesten like langt som en 175. Men da må du gi den langt mer spenning. Min 175 klarer 2.6 med 1.39v. Vet ikke hvor mye en 165 må ha for å nå 2.6ghz, men tror at de trenger litt mer enn bare 1.39v. Da blir cpu'en varmere og krever bedre kjøling. Hvis du har nok av penger, hvorfor ikke kjøpe en 175. Jeg har prøvd å kjøre den stock i 3dmark05, fikk grimlende resultater.

Lenke til kommentar

Dragavons 165 klokker jo bedre enn min 175 også, siden min ved bruk av 1,4v max klarer 2,55GHz (2552MHz). Sjekket forresten volten min i CPUZ, og den oppgis til 1,40 der også, så det ser ut til å stemme.

 

Edit: Her er forøvrig steppingen min, for de som måtte lure: CCBWE 0550UPMW

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...