Gå til innhold

Den Store AMD DC Opteron oc tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg går for Opteron 170 eller 175 selv. Jeg har søkt litt etter overklokkingsresultater på nettet, men det er ikke så lett å finne ut hvor langt man kan forvente å klokke 170 sammenliknet med 175.

 

Noen som har noen anbefalinger på dette? Kunne jo vært greit å spare 700,- eller deromkring på å kjøpe 170, hvis de sannsynligvis kan klokkes like høyt likevel.

 

Har et Asus A8N32 SLI Deluxe forøvrig, og tenkte å bruke en Scythe Ninja luftbasert kjøler.

Lenke til kommentar

Jeg har lest om opteron 170/175 i de siste dagene og har finnet ut at overklokkingspotensialene er veldig varierende. Det har mye å si for hvilken stepping man får. En 170 vil nå 2.6, kanskje 2.7 og 2.8, men da må man opp med vcore. Hvis man har dårlig kjøling, vil nok det ikke være noe å anbefalle. 175 vil nå 2.6 litt lettere, men ikke så mye egentlig. Har sett par med 2.9 ghz men da var det ccbwe 053x stepping. Den jeg får idag har ccbwe 0541 stepping, midt på 3'et var det en som sa. Får vel teste den å se hvor langt den vil gå.

 

Enkelte hk liker ikke høye htt, og da vil høyere multiplier være positivt. 175 får 2.8 ghz ved 255x11, mens 170 må man sette 280x10. Det man må ta med er rambrikkene også. Ved 280htt må vel de fleste sette ram divider. Men jeg vil tro at det finnes pc3200 ram som kan oppnå ddr560. Får virkelig testet mine corsair xl pro brikkene idag da :thumbup: Ocz som jeg har nå har ikke særlig gode klokkings egenskaper. Tror jeg skal klare ddr510 med relativt stramme timings på xl pro brikkene.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

OK, det høres jo lovende ut. Da ble jeg egentlig litt fristet til å betale litt ekstra for Opteron 175, siden den trolig er noe mer overklokkingsvennlig. Planen er å bruke prosessoren i et år eller to, så da må jeg vel kunne koste på den noen ekstra hundrelapper tross alt. ;)

 

Jeg er fortsatt rimelig fersk på overklokking må jeg innrømme, men jeg har puslet litt med den prosessoren som sitter i maskinen min nå, dvs en AMD A64 3500+ Newcastle (som typisk sett skal kunne klokkes 200-300MHz etter det jeg har lest). Jeg får riktignok ikke til å klokke prosessoren til mer enn stakkarslige 2310MHz (2200MHz er jo stock) med 1,6V vcore og 7x330MHz (HT på 3x og underklokket minne vha divideren), men hovedkortet ser i allefall ikke ut til å ha noe i mot høye htt-verdier om ikke annet. :)

 

Jeg har forøvrig Corsair XL Pro jeg også (PC3200), men har ikke fått somlet meg til å overklokke minnet enda (dvs jeg har ikke prøvd å gå høyere enn DDR420 enda). Jeg bør vel sette meg litt inn i hvordan man bør gå frem med tanke på timings og slikt før jeg klokker det noe mer, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Tenk deg litt om no. Min 165 klarer 2700mhz++, men trenger bedre kjøling for 24/7 på den hastigheten. Eg kjører den på 2600mhz. Med en 175 hadde eg kanskje klart 2700mhz med den kjølingen eg har no. Men er det verdt det? 2000kr ekstra for å kanskje oppnå 100-200mhz mere?

 

Bortkastede penger spør du meg.

 

Kjøp 165, klokk den så langt du klarer og vær fornøyd med det :thumbup:

Lenke til kommentar

Ikke alle 165 når 2.6-2.7ghz. Hvis man har en bra stepping kan man komme opp til 3ghz på opteron 175, noe 165 ikke kommer i nærheten av. Når det gjelder 165, har den kun 9 multiplier, og ikke alle hk kan komme over 300 htt. Men alle har jo forskjellige synspunkt på ting. Jeg har råd til en 175, da kjøper jeg en 175, ikke sant :thumbup:

 

Edit: 100-200 mhz på begge kjernene vil utgjøre 200-400 mhz gevinst. Det er ikke så lite. Hva ville du ha hatt? 2x fx55 eller 2xfx57 ;)? Har man litt flaks er det mulig for 2.9 og 3.0. Da snakker man om ytelse i særklasse.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Hmm har satt inn opteron 175 nå. Den ville på en måte ikke boote på 2.6 ved stock vcore. Bruker asrock dual sata2 hovedkort, og før jeg kommer inni windows kommer det opp en svart side med par linjer med hvite tegn. Hmmm, tror at jeg må tweake litt her og der, se om den er villig til å boote på 2.6. Noen som har gode ideer?

Lenke til kommentar

Hmmm, booter 2.58 ghz ganske greit nå. Men cpu z viser kun 1.36 vcore. Men i bios står det 1.4. Jeg kan ikke sette høyere vcore, må voltmodde kortet senere. Tanken på så lite spenning, og nesten 2.6 ghz oc er jeg egentlig fornøyd med. Skal prime den senere, om den er stabil er de ten annen sak, hehe.

 

Har satt ram divider på ocz brikkene. Det er så rart, jeg kan fint sette 234 htt, men 235 så feiler alt. Skal bare teste par ting, så skal jeg sette inn corsair brikkene. De tåler mye mer juling. Er det noen andre innstillinger på asrock kortet som kan få meg over 2.6?

Lenke til kommentar
Hmmm, booter 2.58 ghz ganske greit nå. Men cpu z viser kun 1.36 vcore. Men i bios står det 1.4. Jeg kan ikke sette høyere vcore, må voltmodde kortet senere. Tanken på så lite spenning, og nesten 2.6 ghz oc er jeg egentlig fornøyd med. Skal prime den senere, om den er stabil er de ten annen sak, hehe.

 

Har satt ram divider på ocz brikkene. Det er så rart, jeg kan fint sette 234 htt, men 235 så feiler alt. Skal bare teste par ting, så skal jeg sette inn corsair brikkene. De tåler mye mer juling. Er det noen andre innstillinger på asrock kortet som kan få meg over 2.6?

5301742[/snapback]

 

Kjører du HTT på 5X eller??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...