WheelMan Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) det er noen dager sia det ble posta her nå, men ikke lengre sia enn at jeg våger meg på å poste mine resultater fra forrige ukes "blod på tann" testing 9661049[/snapback] Genial score hvertfall: 10101 :!: Ser bra ut det der , lykke til videre Endret 8. oktober 2007 av WheelMan Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Hm, klarte å lage en ny tråd om stort sett det denne handler om. Jaja. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=847856 Det jeg egentlig lurer på er bare hvilken Opty det lønner seg å kjøpe. Hvis noen har en som klokker greit (jeg sikter på nærmere 3GHz), så tar jeg gjerne i mot PM. Er ute etter å oppgradere for en billigst mulig penge Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Spørs hvilket hovedkort du har.Har du DFI lanparty anbefaler jeg alltid 165.Det takler høy fsb Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 En 170 koster ikke så mye mer, jeg hadde gått for den Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 dfi kortet mitt takler i alle fall ikke så mye mer enn 300fsb (i alle fall uten tweaking og tulling) så du bør velge minst en 170. plus at det er større sjanse for å klare nærmere 3ghz dersom du har et kraftigere utgangspunkt. min 180 kjører stabilt på 2950mhz til daglig. den er nok god for litt mer, men jeg har litt problemer med at den blir for varm, og dette er ved 1.425v, dvs nesten stock volt. ikke er kjølinga så dårlig heller (sjekk profilen for detaljer) så om målet ditt er opp mot 3ghz så bør du kanskje vurdere en 175 i alle fall. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hadde en 165 på A8N32-SLI Deluxe kort, klarte fint 3 GHz 24/7 stabilt på ca 1,35-1,4V Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 vel da hadde du en heftig 165. jeg tror rundt 2,7ghz er det normale. noe spesielt over det er ikke noe du bør regne med å få Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Kan ikke klage på den nei Men, gjennomsnittlig OC for en 165 på HWbot er 2879 MHz, så det stemmer nok det du sier Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Begge mine 165 kjørte [email protected] DFI lp kortene mine klarte greit 335 mhz fsb. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Min 165 gikk "bare" til 2,6GHz, så jeg ville anbefalt en 170 med mindre man sitter på et Lanparty HK som tåler høy htt Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Forskjellen i praktisk bruk mellom feks 2,8 eller 3Ghz er jo ikke akkurat dramatisk, men hvis man "skal ha" 3Ghz er det etter mitt syn litt risikabelt å gå for 165. Du trenger jo altså først og fremst som de andre sier et hk som klarer htt 333. Mitt Lanparty Expert har aldri gått over 320 som altså har gitt 3,2Ghz med Opty146, og 2,88Ghz med Opty165. Har brukt henholdsvis 3,0 og 2,75Ghz som 24/7 fart. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Jeg er ikke akkurat noen erfaren overklokker, sist gang jeg overklokket, så dreiv vi med PII og PIII, hehe, men en ting lurer jeg på. Hvorfor mener dere man trenger et hovedkort som klarer ditten og datten HTT? Kan man ikke bare skru ned multiplier? Det er vel ikke slik at HTT er en flaskehals uansett? Det man stiller på er vel bare den generelle klokkefrekvensen, og ikke den direkte klokkefrekvensen på HTT, eller har jeg misforstått ting helt? Det jeg har er et ASUS A8N Premium (hadde et DFI-kort tidligere, men det var jo bare søppel, ødela en del komponenter for meg til og med), og billig minne (bruker to DIMMS). Kan jeg regne med å få overklokket i noen særlig grad med dette? Jeg er ikke ute etter noen rekorder av noe slag, dette er bare for å få oppgradert dunken min billig. Det er jo ikke så altfor mange hundrelapper forskjell uansett, så om jeg må ende opp med å kjøpe en 180 for å komme meg nærmere 3 GHz, så er ikke det det store problemet. Endret 23. oktober 2007 av CAT-scan Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) dfi korta er bra de, bedre enn asus til overklokking. jeg har faktisk opplevd det motsatte av deg. dfi kortet mitt har funka fett i godt over 2 år nå, mens asus a8n sli premium kortet mitt daua på første overklokkingsforsøk. anyway: du bør minst velge en 170 for å håpe på 3ghz. men temperatur problemer kan fort oppstå uansett opteron når du nærmer deg den klokken. men en 180 kan være lurt, siden asus kortet er litt begrensa på volt justeringer til cpu. min 180 klarer 2950mhz på 1.425v, noe som er nesten stock volt. er litt usikker på å mye volt som må til for å klare de hastighetene med lavere klokka modeller. Endret 23. oktober 2007 av Spirre Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Ja, slik egentlig skal vel DFI være bedre til det meste, men mitt var nok feilprodusert. Begynte å levere helt ville spenninger til alt mulig, og vifte-utgangene sluttet plutselig å levere spenning i slik 10-15 sekunder av gangen etc. Var helt galematias det kortet der. Fett med informasjon, men hvordan er det egentlig med hastighet på minne og HTT, si om jeg setter klokken til 250 og x4 på HTT-multiplier, setter minne-divider til 4/5 (det vil vel si 400Mhz effektivt etter klokking, altså stock), vil ikke det være uproblematisk (såfremt CPU-en takler 3GHz selvfølgelig, om vi snakker en 180 her (skal vel være 12x multiplier))? Ikke noe stress for min del å kjøre på med litt ekstra spenning (men en skal vel ikke trenge stort på en 180 for å nærme seg 3GHz), varmemessig bør vel vifta mi klare det også? Evt. bare å senke ned til 230-240. HTT er vel aldri noen flaskehals, så det er vel ikke noe stress om denne er underklokket litt. Minnet er jo litt kjipt å underklokke for mye, men jeg tror ikke modulene mine takler stort, og i alle fall ikke 50MHz over stock (100 effektivt). Eller har du erfaringer med litt billige moduler som yter bedre på høyere klokkehastighet om man slakker en del på timings? Nå er jeg litt usikker på hva slags moduler det var, men det var slik mellomklasse-ish Crucial mener jeg å huske. Ikke det billigste rukkelet, men ikke det dyreste heller (solgte unna OCZ Platinum R2 modulene mine da jeg fant ut at jeg ikke gadd å klokke, angrer litt på det nå, hehe). Endret 23. oktober 2007 av CAT-scan Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Du kan jo prøve litt med 11x multi også.Feks 273x11/166mhz på minnet@ddr 428,noe de kanskje klarer.Husk ht til 3x.Du har ikke på langt nær det spillerommet på Asus kortet mht minnedivider. Mitt Asus Premium klarte rundt 312mhz fsb,noe som ditt sikkert er i nærheten av også.Det vil ikke stoppe deg med en 180. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Ja, hadde ikke regnet med noe annet enn at jeg må holde meg under 1GHz på HTT. Er det slik at jeg kan regne med at 180 bør klare 3GHz eller? Høres ut som en plan med å teste med litt lavere multiplier. Jeg får se hva minnet er god for da jeg får skaffet meg Opteronen, kanskje 30 Mhz over stock er mulig. Sammen med et av middelklassekortene som kommer nå snart (RV670 eller evt. 8800GT) så blir jo dette rene grommaskinen. For en billig penge også. Holder i alle fall en stund til. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Ja,jeg er også av samme mening.Et topp 939 system henger godt med enda. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 ytelse på 939 er langt fra død ja. jeg har nylig krabba opp i 10k klubben med mitt system (se profil/toppen av sida), og det er på ingen måte et extrem oppsett, de fleste kan få tilsvarende for bare noen få tusen. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Du kan jo prøve litt med 11x multi også.Feks 273x11/166mhz på minnet@ddr 428,noe de kanskje klarer.Husk ht til 3x.Du har ikke på langt nær det spillerommet på Asus kortet mht minnedivider. Mitt Asus Premium klarte rundt 312mhz fsb,noe som ditt sikkert er i nærheten av også.Det vil ikke stoppe deg med en 180. Lucky's forslag burde funke det. Husk at minnehastighet på Athlon 64 alltid blir en hel divider i forhold til CPU-hastighet. Så når vi setter minnehastighet i forhold til busshastighet så får vi ikkje alltid den frekvensen på minnet som vi forventer. Og i endel tilfeller så gør innstillingene at man får høyere hastighet på minnet enn man forventer. Med 273X11 så blir prosessorhastigheten 3003mhz. Mulige minnefrekvenser blir da: 3003/8 = 375 3003/7 = 429 (Lucky's forslag) 3003/6 = 500 På Athlon 64 så har minnefrekvensen veldig liten effekt på ytelsen. Det er alltid innstillingene som gir høyest mulig hastighet på prosessoren som gir best ytelse. Om man må sette minnet på en så lav divider at det blir underklokket så er det det beste valget dersom man da kan klare høyere hastighet på prosessor enn ved en høyere minndedivider. Endret 24. oktober 2007 av Dragavon Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Ja, det blir morsomt å se om jeg får en grom Opty. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå