Gå til innhold

Reparasjon / Lodding på Dell 8200

ken8

Anbefalte innlegg

Hei, jeg mistet pc'en min i bakken med lydkablen koblet i, så lydinngangen har blitt knust og falt av hvoedkortet. Ut i fra det jeg kan se på hovedkortet virker det som om det kun er å lodde på en lydutgang, men jeg aner ikke om disse kommer i standard størrelser. Hadde vært greit å fått lydutgangen på plass i pc'en igjen. Jeg har prøvd å søke etter bedrifter som driver med slik reparasjon, men har til gode å finne noen. Dell foreslo et nytt hovedkort til 6300kr :D Det kommr nok ikke på tale, for pc'en funker helt fint, selv om jeg ikke har lyd nå.

Jeg håper en slik lyd-duppe-ditt vil gjøre slik at høytalerene mine fungerer igjen også. Kanskje jeg kan finne noe på et gammelt hovedkort?

Noen som kanskje har litt mere peil på reparasjon enn meg :) ?

Mvh.

Ken8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å kjøpe ett lydkort? Du får veldig mye bedre lyd med for eks dette Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS kortet.

Husk at hvis du har kabinett med uttak for lyd i front, så kan ikke dette kobles på dette lydkortet. går ikke med mitt Audigy kort i vertfall. Vil du ha lyd i front + fra et Audigy kort er eneste mulighet å kjøpe en løsning som optar en CD-rom brønn. Da må du bla opp en lake ekstra.

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe ett lydkort? Du får veldig mye bedre lyd med for eks dette Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS kortet.

Husk at hvis du har kabinett med uttak for lyd i  front, så kan ikke dette kobles på dette lydkortet. går ikke med mitt Audigy kort i vertfall. Vil du ha lyd i front + fra et Audigy kort er eneste mulighet å kjøpe en løsning som optar en CD-rom brønn. Da må du bla opp en lake ekstra.

5051982[/snapback]

Tror dette er snakk om en bærbar pc kanskje? siden dette er i bærbar Forum? Hvordan mener du han skal få plass til ett lydkort der? Opptar en Cd-rom brønn? Han har da bare en på en bærbar, og den skal han vel ha :roll:

Lenke til kommentar
Haha, satt og tenkte på om det kunne være en bærbar etter at jeg hadde postet.

Klart det er mulig å lodde. Post et bilde av skaden.

Ellers er et usblydkort også noe.

Blir jo litt mindre bærbar da, men. Vet at det også finnes usbheadset.

5052780[/snapback]

People makes mistakes ;) Joda, usblydkort er nokk en lur ide, går vel ann å lodde, men ville fått en expert til å fikse det ivertfall :)

Lenke til kommentar

Ja det er bærbar, burde kanskje skrevet det i klartekst.

Har tenkt litt på usb-lydkort, men da må jeg alltid ha med meg høytalere/hodetelefoner og jeg får ikke brukt de innbygde høytalerene.

Har tenkt til å la lodding gå til noen som kan det. Prøvde å ringe et firma jeg fant på gulesider.no men de fikset kun toshiba, så får se hva jeg gjør. Noen som vet om noen firmaer som vil gjøre noe slikt?

Lenke til kommentar
Har tenkt til å la lodding gå til noen som kan det. Prøvde å ringe et firma jeg fant på gulesider.no men de fikset kun toshiba, så får se hva jeg gjør. Noen som vet om noen firmaer som vil gjøre noe slikt?

5053210[/snapback]

Jobber selv på et serviceverksted som bl.a. reparerer bærbare. Problemet med å lodde porter som er løsnet/brukket av fra hovedkortet er at ofte vil disse har en lei tendens til å løsne igjen etter en tids bruk. :(

Vi gir garantier på reparasjoner utført på verkstedet vårt, så derfor prøver vi rett og slett å ikke ta slike "lodde-jobber". Insisterer kunden på at vi likevel skal gjøre et forsøk, gir vi ettertrykkelig beskjed om at vi ikke kan gi garanti på slike oppdrag. :roll:

Hovedkort til bærbare er dyre, så det kan være verdt er forsøk hvis du finner et verksted som er villig til å ta oppdraget. Vet bl.a. at Infocare er sertifisert til å skru Dell. ;)

Lenke til kommentar

Skjønner at det er litt delte meninger rundt å lodde på hovedkort, men den "sikresete" måten er jo å kjøpe usb-lydkort og heller bruke hodetelefoner/høytalere. Har sett noe på komplett til litt over 200kr, så er ikke en veldig dyr investering. Jeg aner heller ikke hvor i verden jeg skulle fått tak i lydutgangen, kunne hørt med Dell, men er litt for mange der som ikke har peiling.

Takker for svar, men løsningen jeg velger foreløpig blir USB.

Lenke til kommentar

Selve pluggen kan du sikkert bestille fra www.elfa.se/no hvis du velger å gjøre det selv. Men det er dyrt å bestille små opplag. Selve pluggen koster nok ikke mange kronene men med frakt og ekspedisjonsgebyr kommer du fort opp i et par hundre kroner, og da trenger du ennå loddebolt, loddetinn (hvis du ikke har det fra før) og er ennå ikke garantert at du får det til å fungere.

Så det med USB lydkort og headset er faktisk ikke så dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...