Truman Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Faren min fant ut at han skulle gjøre huset vårt trådløst og kjøpte en D-Link DI-624 trådløs router. Vi har et UPC Chello-abbonoment som deler ut flere IP-adresser. Med routeren med default-innstillinger bruker tar routeren èn IP-adresse, og gir alle PCene lokale adresser. Jeg vil at pcene skal få eksterne IP-adresser. Er det noen som vet om det går an å sette opp DI-624 som et aksesspunkt, dvs ikke dele ut IP-adresser, bare funke som et trådløst aksesspunkt. Takk! Endret 24. oktober 2005 av Truman Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hvis jeg ikke husker feil så er dette en setting på routeren hvor du definerer flere IP-adresser, desverre tror jeg dette krever at du har faste ip'er. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Det eneste du trenger å gjøre er å koble ledningen fra UPC modemene på en LAN port istedet for WAN porten ... - da vil du bypasse all router-funksjonalitet og PC'ene du kobler på vil gå direkte mot UPC ... Lenke til kommentar
Truman Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Det eneste du trenger å gjøre er å koble ledningen fra UPC modemene på en LAN port istedet for WAN porten ... - da vil du bypasse all router-funksjonalitet og PC'ene du kobler på vil gå direkte mot UPC ... 5051594[/snapback] men fungerer kryptering og mac-filtrering og sånt da? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Jada, men ikke ruter-funksjonaliteten .. (NAT/FW) Lenke til kommentar
Chief Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Dette vil ikke gå helt så enkelt da. Om du kobler WAN koblingen på en LAN port istede, vil du bare switche nettet, men ruteren vil fortsatt dele ut IP adresser. Du må i så fall slå av DHCP serveren i ruteren først. Og så kommer problemet med å aksessere ruteren for å administrere Kryptering og MAC filteret. Ruteren vil ha IP adressen 192.168.0.1 for LAN grensesnittet, og maskinene vil ikke være i dette nettverket, så da har du ikke aksess til ruteren. -Chief- Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Nei, det er iogforseg riktig, du må slå av DHCP i ruteren, og konfigurer den "ferdig" ... men det er bare å sette tilbake adressene hvis du trenger å inn for å konfigurere den ... Men det er altså slik det gjøres - "alle" kjøper en ruter i dag når de skal ha trådløst, men de fleste bruker eller burde brukt den som et aksesspunkt siden de stort sett allerede har en ruter fra ISP ... En ruter er bare et aksesspunkt med en WAN port og brannmur/nat/etc på Lenke til kommentar
Chief Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Ja, både ja og nei. Det er mer mellom ruter og aksesspunkt enn som så, men stort sett den eneste forskjellen er det ja. Det beste er jo naturligvis å kjøpe det som man trenger, og slippe å måtte gå en bakvei for å få det som man vil. Har selv en trådløs ruter hjemme, den er jeg lite fornøyd med, men jeg var avhengig av en ruter, og kunne ikke brukt et aksesspunkt på den løsningen jeg har. Om jeg hadde hatt en ruter fra før, hadde jeg valgt et aksesspunkt. Og det er ikke uten grunn aksesspunktene er dyrere i innkjøp enn trådløse rutere. Man betaler jo ikke mer for å slippe ruter funksjonaliteten. Det er jo bare helt søkt. -Chief- Lenke til kommentar
crysys Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Noen routere har enkelt og greit en funksjon som lar deg switce mellom accesspunkt og router. PÅ min heter det "use as accesspoint". Du kan da stort sett bruke alle mac og krypteringsfunksjonene som du bruker til vanlig. Men ting som DHCP, UDP/TCP Triggers, Virtual servers osv vil da selvsagt ikke fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå