Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

public ip og lokal ip

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en server som har en lokal ip addresse, typisk 192.168.1.1. Men det er ikke mulig å aksess utenfra. Hvordan kan jeg vet den public ip av min lokal ip? Og Hvordan kan jeg taste "www.mysite.com" utenfor my LAN og likevel kan kontakt min webserver?

Jeg og sjefen min vil editere samme dokument via nettverk. Jeg vet om VNC, Microsoft netmeeting. Er det andre bedre alternativer?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, forsjellen på en lokal ip og en offesiell ip sier seg litt selv. En lokal ip kan bare nåes fra det lokale nettverket, mens en offesiell kan nåes fra utsiden.

En lokal ip som feks 192.168.xxx.xxx nettet kan ikke nåes fra utsiden, fordi den tilhører et subnet som er reservert for lokale ip-adresser.

Typiske offesielle ip-adresser er feks 85.164.xxx.xxx. Desse adressene får du tildelt fra din ISP, og kan være dynamiske, eller statiske. Alt ettersom hva du betaler for eller hva din ISP kan/vil levere.

Når du skriver www.mysite.com i web browseren din så vil den gjøre et DNS oppslag. Da spør den DNS server om hvilken ipadresse www.mysite.com hører til, og returnerer svaret til web browseren din.

Altså, vil du at www.mysite.com skal returnere lokalt til 192.168.1.1 så må du lage en host record i DNS serveren din som peker inn til den ip-adressen :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg taste "www.mysite.com" utenfor my LAN og likevel kan kontakt min webserver?

Selv bruker jeg dyndns.org som knytter ip'en din opp mot en valgt adresse som er lettere å huske. Du trenger bare å ha et lite program eller en service kjørende i bakgrunnen så skal det gå automatisk.

Forøvrig kan du se den 'offisielle' ip'en din på http://www.whatismyip.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...