Gå til innhold

Spille DVD .iso i xine eller ogle? (løst)

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette oppe en HTPC med MythTV, og er så langt veldig fornøyd.

Men en funksjon som er veldig viktig er at jeg kan se DVD.iso filer fra filserveren min bare ved å velge dem med fjernkontrollen. Av de tre spillere jeg har testet (mplayer, xine, ogle) så må det bli en av de to siste siden mplayer ikke støtter DVD menyer.

Problemet er at når jeg prøver å spille .iso’er i xine med følgende kommando:

xine –pfhq –no-splash dvd:/mnt/fileserver/DVD/Waterworld.iso

Så starter den avspillingen, jeg får se advarselen om kopiering på begynnelsen av DVD'n, men så får jeg følgende feil:

libdvdread: Can’t seek to block 2280114
libdvdread: Invalid IFO for title 3 (VTS_03_0.IFO).
xiTK received SIGSEGV signal, RIP.
Aborted

Dette skjer også om jeg først mounter .iso'n med:

mount –t auto /mnt/fileserver/DVD/Waterworld.iso /mnt/iso –o ro,loop,unhide,uid=mythtv

Ogle viser ikke advarsel delen av filmen engang, men gir meg tvert denne beskjeden:

libdvdread: Invalid IFO for title 3 (VTS_03_0.IFO).
libdvdread: Invalid IFO for title 3 (VTS_03_0.BUP).
FATAL[ogle_nav]: ifoOpenVTSI failed
ERROR[ogle_ctrl]: ogle_sysv_shmrm: Invalid argument

Om jeg prøver originalplaten så fungerer det fint, og det gjør det også om jeg brenner .iso’en til en plate. Iso’en er laget med DVD Shrink, men det burde jo ikke ha noe å si med tanke på at jeg kan spille den når filmen er brent ut?

Er det noen som kan hjelpe meg med å få til dette sånn at jeg får en fungerende HTPC?

Endret av e_urkedal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss du skal montere dvd-isoer så trenger du å installere "udftools" og du må bruke udf som filsystem isteden for auto.

altså:

mount -t udf [enhet] [monteringspunkt]

tror ikke du kan skrive:

mount -t udf /mnt/filserver/DVD/Waterworld.iso /mnt/iso

Men at du må bruke et program som lager en enhet for en virtuell cdrom og montere denne virtuelle cdrommen isteden for iso-filen...

søk på google etter et slikt program, jeg husker ikke hva det het...

uansett, så tror jeg at xine skal kunne spille av en ".iso"-dvdfil som om det var en ".avi" eller ".mpeg" fil.

EDIT:

mplayer spiller iallefall av .iso filer, selv om du ikke får menyen, så kan du velge undertekster o.l. uten meny...

Glemte forresten at VideoLAN VLC - omtalt som "vlc" faktisk spiller av både .iso-filer og dvd-plater med menyer

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...