Gå til innhold

Problemer med Asus A7V600-X

Anbefalte innlegg

Hei! Lurte veldig på om noen her inne kunne hjelpe meg med et meget irriterende problem. Om det skyldes hovedkort eller en ukompatil ram brikke er jeg ikke helt sikker på. Men tror det skyldes HK så jeg poster her.

Jeg har en:

Amd XP2000, socket A

512mb DDR ram (Finner rammen også i BIOS)

og hovedkortet Asus A7V600-X

Pga problemer med gamle hovedkort kjøpte jeg nettopp dette forleden dag. Problemet mitt oppstår når jeg skal boote opp. Dvs alt ser bra ut helt til jeg kommer til den menyen som sier: Start windows in safe mode, etc etc, start windows on normal way. Uansett hvilket valg jeg gjør. Uansett om jeg har i en diskett eller cdrom og satt pcen til å boote på disse i biosen, så skjer det samme hver gang. Den resetter seg før jeg får boota på noe som helst!

Cpu temp er riktig nok litt ustabil, og kan komme opp i 65 grader men problemet skjer også når cpu temp ligger på 45 grader. Nå er ikke jeg den mest erfarne til å sette cdrom/harddisk riktig på master/slave, men skal pcen restarte selv om jeg har satt det feil?

Ville satt utrolig pris på hjelp, på forhånd takk

Endret av ØyvindSkogen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen i forumet!

Virker som harddisken har problemer. Skal den starte systemet og kommer fra hovedkort med et annet brikkesett, så bør den formateres.

Hvis du setter boot sequence i Bios 1.cd-rom og trykker en tast når systemet leter etter cd, så vil den laste drivere fra cd til ram, og du kan formatere. Jumpere som er satt feil kan gjøre at den restarter utilsiktet og hindrer vellykket formatering. Anbefaler å sette hdd som master på egen kabel, og cd-rom på sin.

Lenke til kommentar

Takk for svar Zink!

Prøvde meg litt på det du sa, men da jeg bare boota på cdrom(disabla de andre)

så var alt jeg fikk frem: Disk boot failure, insert system disc and press enter!

(trykket jeg enter skjedde ingen ting)

Slik satt jeg det opp: hdd på 18 heads master(er flere også som 15 heads, 3gB clip), og satt den på egen kabel.

Cdrom: jumpere på master, og egen kabel her også fra hovedkortet.

Jeg har følgende spørsmål:

1, Mente du jeg skulle sette in winXP cda, eller motherboard cda som fulgte med?

2, Kabelen som går fra hovedkortet har 2 utganger, en på midten(grå) og en i enden(svart), hvilken ende(farge) skal jeg koble hardisken og cdrommen inn på?

Er som sagt litt nybegynner på mange av feltene her.

Lenke til kommentar
Prøvde meg litt på det du sa, men da jeg bare boota på cdrom(disabla de andre)

så var alt jeg fikk frem: Disk boot failure, insert system disc and press enter!

(trykket jeg enter skjedde ingen ting)

Siden hdd var disablet så ble den ikke funnet, velg:

1. cd-rom

2. hdd-0

Jeg har følgende spørsmål:

1, Mente du jeg skulle sette in winXP cda, eller motherboard cda som fulgte med?

2, Kabelen som går fra hovedkortet har 2 utganger, en på midten(grå) og en i enden(svart), hvilken ende(farge) skal jeg koble hardisken og cdrommen inn på?

1, winXP.

2, master skal ytterst, den grå til slave. Det er tettere mellom to og er disse som kobles til enhetene. Den ytterste "alene" skal til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...