Gå til innhold

Hva kan denne boksen brukes til?

Jorek

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg er litt keen på å prøve meg litt på nettverk/servere.

Jeg har en gammel boks som jeg har stående her:

64MB RAM

600Mhz

Tenkte jeg kanksje skulle prøve å bruke den som server, men ossen server kan jeg egentlig ha på den? Hva er lurt å begynne med for en som ikke har noe erfaring med serveroppsett fra før av? Har dere noen anbefaliner av programvare for servertypene nedenfor?

Det jeg har tenkt på er:

FTP

SSH

Webserver

Og siden jeg pleier å ha noen LAN med noen kamerater av og til:

DHCP

Brannmur(Hvis det kan kalles server)

Pluss et lite spørsmål til slutt:

Hvis jeg har LAN, kan jeg bruke boksen til både Samba Server, Brannmur OG DHCP på en gang?

Sånn at det blir noe sånt:

Internet--->[server med:]--->[1-10Mbit 16 Ports HUB som er kobla til 10-15 maskiner.

DHCP

Brannmur

Samba

Kanskje et litt rotet inlegg, men jeg har ikke så mye erfaring med servere skjønner dere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å friske kompisene dine etter litt flere minne-brikker.. er jo mulig noen har noen gamle liggende.

Litt mer minne hadde vært å foretrekke. Men boksen kommer uansett til å kunne gjøre de tingene du ber den om.

Og jada.. den kan være brannmur, DHCP og Samba på en gang.. og mere til.

Men jeg hadde droppet å kjøre x-win eller noe grafisk på den.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar!

Kommer nok ikke til å bruke X nei, funker fett uten....

Jeg har ett par spørsmål til:

Anbefaling av programvare til:

-DHCP Server

-SSH Server

-Brannmur

-FTP Server

Nok en gang, OS'et er Slackware 10.1 :)

Lenke til kommentar
Takker for svar olear :)

Har nå en SSH server kjørende*Proud* :!:

5067177[/snapback]

Hehe. SSH kjører out-of-the-box på Slackware. Eneste man må gjøre, er å gå inn i /etc/ssh/sshd_config og sette PermitRootLogin no. Man vil ikke logge seg inn via SSH som root. Dessuten, dhcpd (DHCP-server) følger også med Slackware. Et annet alternativ for FTP-server er proftpd. Denne følger også med Slackware. Dette er en distro ment for serverbruk.

Lenke til kommentar

*Lukker ørene, blablabla, hører ikke hva stigfjel sier, blablaba*

GLEDESDREPER! :!:

Du ANER ikke hvor sinnsykt digg det var å kunne logge meg ut og inn på min egen boks remotely! Jeg satt der hele kvelden og reboota boksen mens jeg koste meg!

Kanskje litt nOOb å være stolt av å ha satt opp en SSH server, men du veit jo:

"Roma blei ikke bygget på en dag" :)

"Selv den lengste reisen begynner med det første skritt" :)

"Heller føre var enn tidlig far". :ermm:

Lenke til kommentar

Hehe. Mente ikke å være gledesdreper. SSH er utrolig greit, for ikke å snakke om at det faktisk er ganske sikkert. Sitter selv og administrerer maskinene mine via SSH det meste av tiden, så jo, jeg vet hvordan det føles. Deilig. Bruker også SSH til å starte filmer og musikk på hovedmaskinen, som kjører Slackware. Og filmene blir vist på skjermen til hovedmaskinen. En av grunnene til at jeg synes Windows er lite fleksibelt. Og trenger jeg grafisk brukergrensesnitt, har jeg jo RealVNC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...