Gå til innhold

Har du noen gang brukt lystgass?


ostov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Har noen her brukt lystgass hos for eksempel tannlegen? Virket det eller?

5050050[/snapback]

Hadde det ikke virket hadde de vel ikke anbefalt det? ;)

 

Lider av heller sterk tannlege skrekk selv, forrige gang ble det fikset et hull og da gjorde jeg det uten noe bedøvelse, da jeg har dårlige erfaringer for 8 år siden elns med det.

 

Skal til tannlegen igjen i morgen (huff) og da er jeg anbefalt på det sterkeste å bruke bedøvelse, og hvis ikke det var godt nok kunne det vurderes lystgass fikk jeg beskjed om, så skal inrømme at det ikke høres særlig dumt ut å prøve egentlig.

 

Grovt sagt så sørger det visst for at "dine bekymringer forsvinner" for en stund, selv om vanlig bedøvelse nok og er nødvendig.

Lenke til kommentar
De tar vel bedøvelse og lystgass. Jeg vil gjerne vite til hvilken stor grad det funker. Klarer bare ikke å se for meg at alle "bekymringer" forsvinner. Du som har tannlege skrekk vet hva jeg snakker om.

5050247[/snapback]

Takk og lov for at jeg fikk 6 ukers pause mellom forrige time og denne, og ja det er helt forferdelig å tenke over tannlegen i uke® i forveien.

 

Nesten som jeg må forhøre meg litt om det i morgen, hvis jeg husker det etterpå da...

 

Lystgass virker angstdempende og til dels smertelindrende. Gassen gir gjerne en følelse av avslappet bekymringsløshet. De viktigste bruksområdene er tannlegefobi, fødsler og som ledd i mer omfattende narkose. I disse sammenhengene ansees lystgass å være ufarlig.
Lenke til kommentar
Hos tannlegen nei?

 

Bare spør MagE om hvordan det funker *hint hint*

5050055[/snapback]

 

Hehe, den lystgassen jeg tar er ren lystgass, hos tannlegen får du 40% elens. Sist jeg tok det ble jeg helt hyper og klødde (på en litt behaglig måte.) Det er en fantastisk gass :)

 

Lystgass, er ikke det sånn drivgass som ligger i kremtopp-beholdere som man får kjøpt på butikken?

5050066[/snapback]

 

Trodde ikke de solte dem her i norge, men i Ungarn fikk jeg iallefall kjøpt :)

BTW: Det er ikke lovlig og ta disse med på fly pga. trykket inni disse beholderene. Men de bryr seg ikke om du har med 5-10stk. Ikke kjøp 100stk som jeg gjorde :blush:

Lenke til kommentar

Har fått lystgass hos tannlege før pga tannlegeskrekk og det hjalp, ble mer rolig i kroppen og ble samtidig nummen så sprøyten med bedøvelse kjentes nesten ikke.

Morsomme var at tiden gikk ekstremt raskt, var der ca en time, trodde det var gått 5 minutter.

Så om man har skikkelig tannlegeskrekk så er lystgass bedre enn å ikke gå til tannlege.

Lenke til kommentar

Da har jeg overlevd enda en gang. I dag var faktisk første gang på "evigheter" at jeg brukte bedøvelse, og jeg fikk nesten sjokk, for hun hadde sprøyten i munnen så lenge at jeg aldri merket at hun satt den, at jeg ble bedøvet, eller at hun fjernet den. Og det alene hjelper _meget_ bra på for min tannlegeskrekk, for jeg var ikke i god form før jeg satte meg i stolen hvertfall.

 

Så sprøyter er faktisk ikke så værst når man lukker øynene :wee:

Lenke til kommentar

Har brukt min del lystgass. Det er en ekstremt kraftig rus om man benytter det uten å blande det men oksygen først. Har lest at noen sammenligner det med heroinrus. Det positive er at det bare varer i ca 20 sekunder, selv om det føles som 2 minutter, per åndedrag. Det negative er at kroppen ikke ”ser” forskjellen på N2O og O2 på samme måte som den ikke ”ser” forskjell på CO2 og O2. Resultatet er at kroppen ikke tar opp oksygen. Med andre ord kveles du men du merker det ikke. Hos tannlegen blander de det derfor med ren O2.

Advarsel ikke prøv lystgass uten kyndig personale. Det er ikke mer enn to dager siden en mann døde av det. http://www.siste.no/utenriks/article1793276.ece

Lenke til kommentar
Da har jeg overlevd enda en gang. I dag var faktisk første gang på "evigheter" at jeg brukte bedøvelse, og jeg fikk nesten sjokk, for hun hadde sprøyten i munnen så lenge at jeg aldri merket at hun satt den, at jeg ble bedøvet, eller at hun fjernet den. Og det alene hjelper _meget_ bra på for min tannlegeskrekk, for jeg var ikke i god form før jeg satte meg i stolen hvertfall.

 

Så sprøyter er faktisk ikke så værst når man lukker øynene :wee:

5051104[/snapback]

 

Heldig du da, tennlegen jeg går til tror jeg har en smerte fetish (når det gjelder det og påføre andre smerte). Du kjenner de sprøytene.

 

Forrige gang jeg var inne for og fikse hull, vurderte han og gi opp og heller sende meg til en annen tannlege som hadde mulighet til og gi meg lystgass. Han våget ikke og gi meg flere sprøyter :whistle:

 

Er litt rar slik, når jeg har en "gubbe" over meg som gjør slemme og vonde ting med munnen min kjemper jeg imot. En refleks om du vil.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tannlegeskrekk, hvis vi ser bort ifra prisen, og er ikke en person som kommer til å få det. Men jeg har aldri hatt hull. Tannlegen har aldri gjort særlig annet enn å ta en liten titt inn i munnen min, og fjernet litt tannsten. Waste at de som har tannlegeskrekk er de som trenger å dra til tannlegen ;)

 

Men det jeg egentlig postet her for; Bedøver lystgass, eller gjør det bare folk uredd?

Lenke til kommentar
Må man gjøre noe spes for å få lystgass hos tannlegen da ?

Må man være myndig / ha tillatelse eller noe ?

 

Skal snart til tannlegen, gruer meg noe jævlig!  Hadde vært greit hvis jeg kunne fått litt lystgass..

5055311[/snapback]

Du må ha kraftig tannlegeskrekk. Ikke alle tannleger har lystgass heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...