Gå til innhold

Størmforbrukt på en pc?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter her og tenker på da vi betalte masse penger i strømregningen:

Hvor mye strøm bruker egentlig en pc?

En pc som står på f.eks. 1 time, hvor mye størm har den brukt?

Noen som vet svaret på dette? det har vel litt med hva du har i pcen?

Det jeg har:

512 ram, ddr

intel p4 2.4

geforce 5600

120gb hdd

Noen kalkulatorere som har et svar eller noe sann?

Det ville være fint om dere har et svar, så jeg slipper å gå å tenke på dette :ermm:

Endret av -PeeWee-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gjennomsnitlig PC med skjerm trekker normalt ca. 300W fra strømmnettet på tomgang eller ved enkel surfing.

Ved intensiv spilling kan man fort komme opp mot 500W avhengig av prosessor, skjermkort og skjerm.

1KWH = 1KW belastning på 1 time.

For å bruke de 2 tallene som jeg trakk fram så blir det på surfing 0,3KWH pr dag og ved spilling 0,5KWH pr dag.

På årsbasis blir det 0,3 x 365 = 109,5KWH med sufing eller 0,5 x 365 = 182,5KWH ved spilling.

Dette er med utgangspunkt at det er en CRT skjerm som er brukt, LCD skjermer vil redusere strømforbruket noe.

Personlig så står min PC på 5-6 timer om dagen og brukes til alt fra ingenting til spilling så tallene her i gården blir nok litt annerledes.

Lenke til kommentar

0.3KWh pr dag - da har man jo regnet kun 1 time bruk pr dag.

300W * 5 timer * 365 dager = 547.5 kWh pr år.

Hvis du ønsker å regne på hvor mye dette koster deg i året så må du ikke glemme at du kan ha nytte av varmen som PCen gir store deler av året. Så det må du trekke fra, varme må du betale for uansett.

Lenke til kommentar

Var ikked et 1 time som var forutsetningen da?

Med 6 timer pr dag blir regnestykket som følger:

0,3 x 6 = 1,8KWH pr dag ved surfing.

0,5 x 6 = 3KWH pr. dag med spilling.

1,8 x 365 = 657KWH Surfing

3 X 365 = 1095KWH Spilling pr. år.

Tallene er basert på en moderne PC med 6800 eller 7800 skjermkort eller lignende med CRT skjerm.

Det at PCen gir fra seg varme ser jeg på som et tap fordi jeg fyrer med ved som jeg får tak i gratis og på sommeren varmer den opp stua unødvendig så for meg er det et rent tap.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

De bruker store multiprosessor rendering farms som suger en god del mer strøm enn en liten PC-park hjemme hos Ola Nordmann. :p

http://www.macobserver.com/article/2003/02/10.7.shtml

"The Emeryville, Calif.-based film studio (Pixar) is replacing servers from Sun in its render farm--a bank of servers that fuses artists' images into finished film frames--with eight new blade servers from Racksaver. In all, the blade system contains 1,024 Intel 2.8GHz Xeon processors, and it runs the open-source Linux operating system."

Lenke til kommentar
Det blir slik:

0,3 x 24 x 365 = 2628KWH ved surfing og

0,5 x 24 x 365 = 4380KWH ved konstant spilling, rendering eller dekoding så sluttresultatet blir vel sånn midt mellom.

5072212[/snapback]

Det skulle vel bli ca 1515 kr året det med Lyse (som vi har her i leiren), eller har jeg regnet feil? (forbruk i kwh * kwh pris = 4380KWH * 34,6kr/KWH = 1515,00kr/år)

Om svaret var riktig er det ikke så dyrt med en PC som står på 24/7(:hmm:). Og er vel sjelden en hjemmePC står på full load om natta? 1515/12 = 126,00kr/mnd. Litt er det jo...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...