meastp Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Ok.. olje "overalt", altså? Jeg aner ikke, men det er vel bare en måte å finne ut om dét funker? Joda, men jeg har "automatisk" antatt pumpe, jeg, siden jeg ikke har tro på at det vil funke bra uten. Lenke til kommentar
Kvammis Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Da blir det jo plutselig en litt annen sak, men meningen med denne tråden var vel _egentlig_ å finne ut hvordan det funker uten pumpe. Så derfor jeg tenkte at han kunne prøve med 2 raddiser. (noe ihvertfall jeg blir å prøve på HTPCen min etterhvert) Lenke til kommentar
meastp Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Ja, jeg er jo forsåvidt enig i det. Blir spennende! Er jo ikke sikkert han trenger to, heller... Kanskje kjøre i parallell (se et av innleggene mine ovenfor for visuelt forslag)? Tips: skal du ha radiatorer/ekstern, så kjøp et par hurtigkoblinger på mcmaster carr for å gjøre portabilitet enklere... Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Sorry at det har vært dødt her i det sist. Jeg har enormt mye å gjøre. Pluss jeg driver å planlegger et par nye prosjekter. Systemet kjører nå uten vannpumpe, på både CPU og GPU. Stillheten er slående :!: Men grunnen til at det ikke har kommet noen oppdatering er at jeg ikke er helt fornøyd med resultatene enda. Problemet er vannblokka til GPU, siden den blir stående opp ned. Jeg har endel ideer i hodet og håper å få laget en ny GPU blokk i helgen Følg med..... Endret 3. november 2005 av aspstein Lenke til kommentar
Tore Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Ja, jeg har også lurt på hva som egentlig er den beste vesken å kjøle ned med... Er virkelig rent vann det beste.? Olje er jo for sen til å kjøle seg ned, derfor man bruker olje i slike ovner, for den holder lenge på varmen.... Jeg tenker mere i retning alkohol...?? Frostveske.?? Endret 4. november 2005 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
meastp Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Glimrende, aspstein, har ventet på en update i flere dager nå. Hyggelig å høre at du har fått både GPU og CPU til å kjøre uten pumpe - det hadde jeg ikke ventet at skulle fungere. Tweak litt resultater, så vil jeg gjerne høre hvordan det går. Skal lage en GPUblokk selv snart, i forb. med vannkjølingsprosjektet mitt, og da kunne det vært veldig fint med en inngående beskrivelse av dine idéer. Jeg har et GF4. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Ja, jeg har også lurt på hva som egentlig er den beste vesken å kjøle ned med... Er virkelig rent vann det beste.? Jeg tenker mere i retning alkohol...?? Frostveske.?? 5102705[/snapback] Vann er vel den vesken som tar opp varmen best. Bruker du alt for mye frostveske i vannet blir det dårligere. Ideen med alkohol er nok ikke dum i denne sammenheng. Siden alkohol beveger seg bedre når det blir varmet opp. Minuset her er at det går nesten 3 liter veske på dette systemet, så jeg har jo allerede brukt en hel haug flasker med batterivann. Skal se om jeg får tid til en runde på rødsprit... Tweak litt resultater, så vil jeg gjerne høre hvordan det går. Skal lage en GPUblokk selv snart, i forb. med vannkjølingsprosjektet mitt, og da kunne det vært veldig fint med en inngående beskrivelse av dine idéer. Jeg har et GF4. 5103019[/snapback] Tweaking skal det bli. Skal også ta en del bilder når jeg bygger vannblokka. Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Venter også i spenning.. Men brukes ikke olje til diverse kjøling også da? Jeg kjenner en "seniorautomasjonsingeniør" som har jobbet endel med kjøling på båter. Skal se om jeg kan skaffe noe info senere i kveld. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Problemet med olje er vel at det tar lang tid for olje i forhold til vann og oppta og avgi varme. Men mener noen at det ville fungere med en eller annen type olje kan vel det også testes... Lenke til kommentar
Tore Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Men, uanz, noen som vet om noen har prøvd med kompressor fra kjøleskap.? eller brukt kjølemediumet fra kjøleskap... Eller kobble om en luft-luft varmepumpe...? normal pumpe klarer fint -2grader på utsiden av røret.... Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Stilig, fant akkurat ut at jeg har en ødelagt sånn olje radiator ligganes her.. Kanskje jeg skal prøve på noe av det samme. Men jeg er ny på detta får å få ut olja må du bare borre et hull og la det renne? hehe.. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Men, uanz, noen som vet om noen har prøvd med kompressor fra kjøleskap.? eller brukt kjølemediumet fra kjøleskap... Eller kobble om en luft-luft varmepumpe...? normal pumpe klarer fint -2grader på utsiden av røret.... 5103659[/snapback] Det du snakker om da er vel en Waterchiller. Der du kjøler ned vannet i vannkjølingen med et kjølemedium fra kjøleskap/fryseboks. Det finnes også en annet type der selve kjøleprossesen skjer i en såkalt Evap på cpu, her finnes det igjen flere versjoner (singe stage, 2 og tre stegs cascader). Vår alles kjære Overklokk her på forumet bygger slike. Du kan også få kjøpt ferdige slike systemer. Disse kommer gjerne ned i minus 30-120 grader. Endret 2. mars 2007 av aspstein Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 Stilig, fant akkurat ut at jeg har en ødelagt sånn olje radiator ligganes her.. Kanskje jeg skal prøve på noe av det samme. Men jeg er ny på detta får å få ut olja må du bare borre et hull og la det renne? hehe.. 5103718[/snapback] Nei bare å skrue utav varmeelementet som står i. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Det du snakker om da er vel en Waterchiller. Der du kjøler ned vannet i vannkjølingen med et kjølemedium fra kjøleskap/fryseboks. Det finnes også en annet type der selve kjøleprossesen skjer i en såkalt Evap på cpu, her finnes det igjen flere versjoner (singe stage, 2 og tre stegs cascader). Vår alles kjære Overklokk her på forumet bygger slike. Du kan også få kjøpt ferdige slike systemer. Disse kommer gjerne ned i minus 30-120 grader. Et av mine nye prosjekter er bygging av en singlestager. 5103722[/snapback] Jeg mener kompressor prinsippet... (kjølemedium+trykk=kaldt) Om noen har prøvd med noe fra kjøleskap eller lignende... Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Jeg mener kompressor prinsippet... (kjølemedium+trykk=kaldt) Om noen har prøvd med noe fra kjøleskap eller lignende... 5104051[/snapback] Er jo det jeg sier. Disse systemene lager du glatt med deler fra kjøleskap eller fryseboks. Endret 2. mars 2007 av aspstein Lenke til kommentar
Tore Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Jeg mener kompressor prinsippet... (kjølemedium+trykk=kaldt) Om noen har prøvd med noe fra kjøleskap eller lignende... 5104051[/snapback] Er jo det jeg sier. Disse systemene lager du glatt med deler fra kjøleskap eller fryseboks. Jeg skal bygge min singlestager med deler fra kjøleskap og frysebokser. 5104143[/snapback] hehe, sjønner ikke bæret av de uttrykkene dine jeg... Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 4. november 2005 Forfatter Del Skrevet 4. november 2005 hehe, sjønner ikke bæret av de uttrykkene dine jeg... 5104626[/snapback] Sorry Overklokk som jeg snakker om lager worklogs av alle prosjektene sine. Anbefaler deg å kikke gjennom dem. F eks dette som er en enkel singlestager som jeg snakker om. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Stilig Ser jeg må lære meg mer om kjøling, interessant Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Hah, der ja. Har lenge spekulert på noen liknende forsøk, og ment at det vil gå med et lignende oppsett du har. Det som jeg også var klar over at trengtes for at noe sånt skulle bli vellykket var en høy radiator og mye vann. Og det har du. Men hadde aldri trodd det skulle fungere så bra. Og jeg tror deg på at stilheten er slående Det er nå du begynner å måtte lyddempe hardisker (hvis du skal ha det) Har som sagt tenkt litt på det selv, og også undersøkt litt. Som jeg vil dele. Her følger en tabell som skulle fortelle vektenforskjellen til vann ved ulik temperatur: http://www.home.no/lozer/UPLOAD/forum.hard...tetthet0001.JPG Det ligger iallfall der, klarte ikke legge ut bilder lenger (tror jeg ) Følgende feil ble funnet:Dynamiske sider i IMG-taggs er ikke tillatt. Si ifra hvis noen ønsker å se denne tabellen i orginal kontekst, for da kan jeg kanskje ordne det. LOZER Edit: Link til bildet.. Endret 17. november 2005 av LOZER Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå