phax Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 hei, bare lite spørsmål om bi-wiring, har jeg rett når jeg tenker at man bør ha forskjellige kabler til mellomton/diskant og basselementene? at man burde ha kabler som leder bass'n bra til basselementene og omvendt. eller er det ikke noe forskjell på hvilke signaler en kabel leder godt, bare på hvor godt den leder det? Lenke til kommentar
notinuseanymore Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Det er vel ikke vesentlig forskjell på hvilket som leder hva best. Men jeg vil nok tro at like kabler gjør seg best. Da en kabel er et filter som farger lyden, vil du at denne fargen skal være lik i hele frekvensområdet. Det finnes masse gode biwire-kabler på markedet som fks. QED Silver Anniversary til 140 kroner metern. Denne fikk fire av fem stjerner i what-hifi. Det beste rådet jeg kan gi deg ang. kabler er å lytte, prøv deg frem med forskjellige kabler. Så hører du fort om den er verdt pengene. (Gjerne ved ABX-Testing) :-) Mvh. Andreas Endret 24. oktober 2005 av logicx Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Hele poenget med biwiring er jo å kunne tilpasse fødingen av høyttaleren til elementet, slik at f.eks basselementet drives av en strømsterk forsterker, som ikke nødvendigvis trenger å spiller så godt høyere i registeret. En måte å tweake ytterligere er jo selvfølgelig å bruke kabler som egner seg best til ene eller andre formålet. Men lytting er som tidligere sagt viktig Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 du snakker om bi amping noe som ikke er det samme som biwireing i biamping er det snakk om og bruke flere forsterkere men ved biwiering er det bare snakk om og bruke flere kabler for og overføresignalet Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 hm, er det forskjell på det altså, alltid tenkt på det som det samme jeg. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Biwiring har ikke noe for seg i det hele tatt. Med mindre du skal benytte separat forsterker for hvert element, er det fullstendig uten effekt å strekke det samme kabelstrekket med to separate ledninger. Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2005 (endret) slik jeg har forstått så oppnår man bedre lyd med biwiring, selv om man bare har en forsterker.. men jeg har ikke så mye praktisk erfaring med det så kan ikke si for sikkert. er bare hva jeg har lest og hørt fra diverse hifi entusiaster.. edit: litt rart at integrert forsterkere bygges med biwiring kontakter hvis det ikke gir noen fordeler. Endret 26. oktober 2005 av phax Lenke til kommentar
notinuseanymore Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Biwiring har ikke noe for seg i det hele tatt. Med mindre du skal benytte separat forsterker for hvert element, er det fullstendig uten effekt å strekke det samme kabelstrekket med to separate ledninger. 5061523[/snapback] Dette er faktisk veldig mange som har ABX-testet og gir hørbar effekt i stor grad. Andreas Lenke til kommentar
radiated Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Biwiring har ikke noe for seg i det hele tatt. Med mindre du skal benytte separat forsterker for hvert element, er det fullstendig uten effekt å strekke det samme kabelstrekket med to separate ledninger. 5061523[/snapback] Dette er faktisk veldig mange som har ABX-testet og gir hørbar effekt i stor grad. Andreas 5063175[/snapback] Jeg er ikke en av dem som hører forskjell. Bruk heller pengene til å gå på konsert. Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Bi-Wiring har noe å si. Men mest om man skal "tune" frekvenskurven til høyttalerene. Noen høyttalere er konstruert med en pukkel i frekvenskurven, ellen konstruert slik at frekvenskurven ser ut som en hengekøye, for at den skal spille mere bass enn mellomtone. Slike ting kan man rette på ved å bruke en kabel til diskant og en til mellomtone/bass. Det har aldri vært noen hemmelighet at forskjellige kabler låter ulikt. Noen er mere oppløste enn andre og noen fører til at høyttalere spiller dypere... Lenke til kommentar
ttd Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) Det har aldri vært noen hemmelighet at forskjellige kabler låter ulikt. Noen er mere oppløste enn andre og noen fører til at høyttalere spiller dypere... 5085670[/snapback] Jeg påberoper meg overhodet ikke peiling på lyd i audiofil sammenheng, men det har heller aldri vært noen hemmelighet at det tydeligvis finnes religiøse overbevisninger innen bransjen hva angår kabler og lignende "tuning". Jeg påstår ikke her at det ikke finnes forskjell, men jeg påstår at høyttalerkablenes innvirkning på lydkvaliteten fra et anlegg er oppskrytt generelt sett. Merk da at vi snakker her om kabler over en hvis standard. Om det finnes forskjeller så kan de umulig komme til sin rett i den lavere enden av prisklassen hvor jeg (og de fleste andre her på forumet) holder til (fronter til 8-9k, tilsvarende dyr forsterker). Ring meg igjen når jeg har ~100k å bruke på et anlegg. Test bi-wiring grundig før du kjøper, personlig ville jeg heller kjøpt en dyr kabel enn to litt billigere. Endret 1. november 2005 av Nemo} Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) Man får ofte noe igjen for det i relativt billige anlegg også. Men mange kjøper ferdige bi-wiring kabler, slike som har to identiske sett ledere og det har sjelden noe for seg. Disse kablene er best for bi-amping (flere forsterkere med forskellige lydsignaturer, for å tweake lydbildet). Skal du bruke kablene for å tweak lydbildet, må du kjøpe to vanlige single wiring kabelsett, som har forskjellig lydsignatur. Et som spiller bra i øvre del av registeret og et som spiller bra i nedre del. Men ofte er det også nok å bruke single wiring kabeloppsett og heller bytte ut den skinnen som sitter mellom kontaktene bak på høyttaleren. Hvis man bytter ut denne med en liten stump god høyttalerkabel, så forandrer lydbildet seg garantert temmelig mye. Dette trenger heller ikke være til det positive, noen konstruerer høyttaleren for at skinnen skal sitte der (gjerne billige høyttalere). Slik at hvis man bytter skinnen med en ok kabel, så begynner diskanten å spille høyere. Da har gjerne skinnen dempet signalet en eller to desibel og har vært av laber kvalitet. Til syvende og sist er det hva man selv foretrekker, det noen liker, liker ikke nødvendigvis man selv. Det er tross alt man selv som skal høre mest på anlegget. Man må alltid prøve seg fram, det er ikke uten grunn at man gjerne får låne høyttalerkabler med seg hjem... At det er lydforskjeller på kabler kan jeg skrive under på. Jeg har prøvd ganske mye forskjellig. Det er ikke alltid dyrest er best, men det er jævlig sjelden at noen som er temmelig billig er bra... Jeg påberoper meg overhodet ikke peiling på lyd i audiofil sammenheng, men det har heller aldri vært noen hemmelighet at det tydeligvis finnes religiøse overbevisninger innen bransjen hva angår kabler og lignende "tuning".Det finnes slike menneske uansett hva man holder på med, dog av forskjellig grad. Men husk også at alle stort sett "vet" hvordan en gitar eller et piano høres ut. Lyd er en treningssak, ørene lærer seg til å høre. Det man hører til vanlig blir en mal for hvordan ting skal høres ut. Det som ikke høres ut som dette, tror man ofte er dårlig. Det nytter ikke å høre på nye komponenter eller kabler i en butikk eller en liten halvtime hjemme hos noen. Man må venne seg til det, gjerne et par dager. Så begynner man å finne ut hvordan det egentlig spiller... Avslutter med at om man begynner å tweake anlegget, så er det veldig ofte at man ikke blir fornøyd med en gang. Det hender veldig ofte at lydbildet blir videre, lydbildet blir dypere (disse to gjøre det lettere å lokalisere musikerne i lydbildet) eller at det rett og slett spiller penere. Det som gjerne er en bieffekt er at alt blir mindre musikalsk og man føler at man har gått to steg tilbake. Så må man jobbe videre derfra. Man kommer liksom aldri helt i mål... Endret 1. november 2005 av Lydfreak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå