fdredk Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hei Jeg har nettopp begynt å lese på Python/PyGTK, og kommer nok å spørre en del "dumme" spørsmål her i framtiden Akkiurat nå prøvde jeg meg på å lage et lite test program angåede GTK layout. Etter å ha lest dette kapittelet over hos pygtk.org har jeg kommet opp med denne koden: #!/usr/bin/env python # testLayout.py import pygtk pygtk.require('2.0') import gtk def make_box(homogeneous, spacing, expand, fill, padding): box = gtk.HBox(homogeneous, spacing) button = gtk.Button("Test") box.pack_start(button, expand, fill, padding) button.show() return box class testLayout: def delete_event(self, widget, event, data=None): gtk.main_quit() return False def __init__(self): # create new window! self.window = gtk.Window(gtk.WINDOW_TOPLEVEL) self.window.connect("delete_event", self.delete_event) box1 = make_box(False, 0, False, False, 0) box1.show() self.window.add(box1) self.window.show() def main(): gtk.main() return 0 Men jeg får en feilmelding når jeg prøver å kjøre denne koden: $ python testLayout.py File "testLayout.py", line 29 box1 = make_box(False, 0, False, False, 0) ^ IndentationError: unindent does not match any outer indentation level Hva er galt? Skjønte ikke mye av den feilmelding, og google hadde heller ingen vettuge tips. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Du maa passe paa aa bruke samme indent hele tiden. Altsaa foreksempel 2 mellomrom mellom hvaert "ledd" Lenke til kommentar
fdredk Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Det er bare " " taggen som ødelegger selve oppsettet. Det er egentlig helt ok... Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) du er nødt til å skaffe deg et IDE for Python. du aner ikke hva du går glipp av! jeg bruker kun språk som har en REPL (interaktive @ runtime) nå - og kommer aldri til å gå tilbake til noe annet. denne biten går du glipp av når du bruker python på denne "gammle måten" (som i språk som C/C++, Java o.s.v....... det finnes sikkert flere IDEer som passer til Python, men jeg bruker emacs - så her er en kort artikkel om hvordan man bruker python & emacs: http://nostdal.org/wiki/index.php/Getting_...ted_with_Python ..så til det du egentlig spurte om.. feilen er en vanlig indenteringsfeil, om du ser så ligger linjen "box1 = make_box(False, 0, False, False, 0)" litt annerledes enn de andre. Edit: her ser du programmet ditt kjører: http://nostdal.org/~lars/Skjermdump-2.png Endret 23. oktober 2005 av dayslepr Lenke til kommentar
fdredk Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Takker for svar. Har selv sett litt på PyDev. Skal legge inn Ubuntu 5.10 ikveld, så skal prøve det på det nye systemet senere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå