Gå til innhold

Komplett vannkjøling i data / null vifter!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny i forumet, så jeg skal prøve å gjøre mitt beste! Har bestandig lest på Overklokking.no og holdt et øye med ting der....interresant!

Men over til saken - Jeg har fått min pakke nå, "BigWater" fra ThermalTake. Før jeg monterer denne vil jeg ha alt i maskinen klart til vannkjøling. I pakken følger det med en blokk til CPU, men da sitter jeg igjen med et par vifter, de skal jeg kvitte meg med, så jeg trenger kjøleblokk til VGA og Chipset (bestilles snart). Et problem ser jeg når jeg ser på skjermkortet, kjøleribba er "under" kortet! Går det da bra med vannblokk der :ohmy: ? Det andre jeg tenkte på er : Maskinen skal være HELT STILLE! Altså en vifte er igjen, PSU! Som i mitt første prosjekt laget jeg vannkjøling i maskinen ved å sveise kjøleribber inn i firkantede aluminiumsrør og satte plexi på som lokk + nippler selvfølgelig! Denne metoden tenkte jeg jeg skulle bruke i PSU`en. Da er mitt spørmål, vil jeg få nok kjøling til CPU, VGA, Chipset og PSU? I så fall, hvilken rekkefølge burde vannet cirkulere i ? Jeg tenkte som så : 1:CPU - 2:VGA - 3:Chipset - :4 PSU. Nå får jeg sikkert ikke sove :tease: .

Det andre jeg tenkte på, men ikke er så viktig nå : Jeg skulle bruke kjølevæske for bil (det skal være samme som det som følger med i pakken), for jeg tenkte først å plassere en raditor ute, gjennom vinduet! Men jeg er redd for kondens i maskinen hvis vannet kommer inn med minusgrader :dontgetit: !

Så dere må bare komme med forslag, derfor dere er her :)

Takk.... :blush:

Endret av slobbix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blokk på skjermkort er ikke farlig. Blir muligens vanskelig å finne noe som passer bigwater settet da det har så små slanger. Hva slags hw har du?

Trenger ikke være redd for kondens så lenge vannet ikke kommer under 10-15 grader under romtemp og du ikke har mer enn "normal" luftfoktighet. Vil anbefale at du tilsetter frostveske selv om du ikke setter rad ute da du er helt sikker på at du ikek får alger eller korrosjon i vannkjølinga.

Lenke til kommentar

[http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=AC23325&toc=5432]Denne[/url] blokka passer vertfall skjermkortet ditt. Ang chipset vet jeg ikke hva som passer. Her kan du se om du se om du finner en blokk som ser ut til å passe. Men som sagt kan det bli et problem å finne slanger som gjør at du kan kjøre andre blokker sammen med bigwater. Hadde det vært opp til meg hadde jeg villet droppe bigwater og kjøpt alt for seg selv :p

edit: rettet opp linken.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Grunnen til "BigWater" er at det er billig, og det er den første ORIGINALE vannkjøiinga mi så :). Ang. slanger så er det egentli ikke noe problem å skøyte de, som f.eks. hvis du skal til en tykkere nippel, kle over en tykkere slange, hvis du trenger enda tykkere, så kan du kle over den igjen :hmm: .

Men uansett, tusen takk for hjelpa :thumbup:

Lenke til kommentar

Leste i et annet inlegg her på forumet, der fant jeg et viktig spørsmål som jeg også burde stille : Hva er minimum temperatur en pumpe takler?

Jeg har da "BigWater" settet, men regner med de fleste pumpene er sårbare ved en viss temperatur... ;)

Lenke til kommentar
Jeg har hatt ned mot 0 grader på vannet verfall, ikke noe problem for min Hydor..

5057720[/snapback]

Hei.

Jeg vil dele min erfaring med dere. Min Pc er vannkjølt. Jeg har et system med en Datsun :) rad utenfor huset. Det er hurtigkoblinger slik at den kan flyttes lett. Jeg kjører uten vifter, bare PSU. Tagan PSU er meget stille.

Jeg greier å få CPU (4400X2) opp i 30 grader med full last i flere timer. Veldig fornøyd.

Dette har surret og gått et år nå, uten problemer, selv om vinteren med -20 grader.

Jeg har selvsagt høyere temps om sommeren... men ingen problemer.

Gå til hoggern, få en rad.... funker som bare det.

Jeg har vifter, dobble rad. Men disse går kun når jeg ikke er koblrt til ute raden.

Bare en erfaring. Ingen kondens heller,

Petter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...