Gå til innhold

Svensk webshop; hvor mye kommer tollen på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mva som kommer oppå summen når ein bestiller frå utlandet, det er få varer som har toll oppå der igjen.

så ein TV som koster 16000 sek *0.8258 = 13212 + 25% mva = 16516 Nok

(tolldirrektorates omrekningskurs no 82.580)

Så kommer eit tollfaktueringebyr men dette er for å behandle tollsaka og er utstedt av det firma som handterte det og ikkje tollvesenet.

Det er på nokre hyndre kroner trur eg.

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper noe i Sverige så må du be om å få det på utførsel slik at svensk moms trekkes fra. Dermed blir utgangsprisen noe lavere.

Toll kommer kun på spesielle varer.

-KJ

5048821[/snapback]

Betyr dette at jeg må be butikken om noe? Det er et firma som skal ha varen, og firma får som kjent trekt fra moms, så dette er ganske viktig.

Fikk svar på forumet på technistore.se nå, men jeg skjønner det ikke hel:

"Hej Magnus, Vi drar tyvärr inte av moms/toll vid leverans utomlands. Med vänlig hälsning Johan"

Regner med at det ikke er noe stress ...?

mvh Magnus

Lenke til kommentar

Det blir stress, han svarer at de ikke skriver av toll/moms, da blir det 16000kr + norsk moms/toll..

Edit: Finn deg en annen svensk butikk pga det der hørtes dårlig ut, har sett at de fleste fjerner moms før sending til utland..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Jeg mener da dette også gjelder EU <-> EØS ...? Fanken om jeg må betale moms både her og der! Finnes det ikke et momsrefusjonssjema man kan sende til Sverige da? (siste desperate forsøk)

Angående det en kar sa om å finne en annen webshop: ingen andre av de billigste webshopene sender til Norge. Og skjermen er ikke å opprive i norske butikker. Er det ike typisk? Gah.

Lenke til kommentar
Jeg mener da dette også gjelder EU <-> EØS ...? Fanken om jeg må betale moms både her og der! Finnes det ikke et momsrefusjonssjema man kan sende til Sverige da? (siste desperate forsøk)

Angående det en kar sa om å finne en annen webshop: ingen andre av de billigste webshopene sender til Norge. Og skjermen er ikke å opprive i norske butikker. Er det ike typisk? Gah.

5049483[/snapback]

Det finnes skjemaer man sender til den svenske tollen for å få tilbakebetalt svensk moms etter at norsk moms er betalt. Hvordan dette er med firmaer med eget momsregnskap vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Jeg mener da dette også gjelder EU <-> EØS ...?
Forskjellen er at det innad i EU er forretningens omsetning i mottagerlandet som avgjør hvor momsen skal betales. Grensen varierer litt fra land til land, men er på ca. €100.000, og butikkene er pliktige til å ha rutiner for dette. Fra nettsjapper med høy omsetning betaler man altså praktisk talt alltid sin 'hjemlige' moms uansett hvor butikken ligger. Dette er for å forhindre konkurransevridning på internasjonal handel innad i EU til fordel landende med lav MVA.

Butikken har i dette tilfellet sikkert ikke rutiner for salg til Norge, men du kan - som andre har påpekt - ordne dette selv. Det mange gjør på varer under NOK 6.000 + MVA er å bestille EU-varer poste resante til svenskegrensa, få tilbake momsen, og så innføre varen momsfritt (eller betale norsk MVA ved vareverdi på >6.000). Det kan gjøres via post og med Svenske butikker óg, men siden denne butikken åpenbart ikke har noen handel med Norge må du nesten 'overtale' dem selv. Henvis dem til denne siden hos den svenske skatteverket. Merarbeidet for dem blir å fylle ut en eksportdeklarasjon, og du må deretter tollbehandle varen inn til Norge på normal måte og betale den norske momsen.

Edit: Nøyaktighet (forhåpentligvis). Dumt det ikke finnes rutiner for Norge som kan gjøre dette enklere, men at det er verre for oss i Sverige enn alle andre (og verre for butikkene å selge til oss) er visstnok noe 'vi selv' har bedt om. Norske myndigheter er som kjent ikke veldig glad i grensehandel med svenskene...

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Tja.. du kan jo alltids bestille pakker "Poste restante" på bl.a. Postkontoret i Strömstad.. Da kan du hente pakken i Strömstad og betale i SEK der?
Ja, men da må man styre med å få tilbake momsen fra butikken selv. Lite vits å gjøre dette så lenge sjappa er svensk. Det er mindre arbeid for butikken også å sende den direkte ut av landet nå den uansett er momspliktig i Norge. Veldig smart for varer mellom NOK 200,- og 6.000,- fra andre EU-land, dog, eller hvis det er så billig at man er villig til å betale dobbel moms fra butikker som nekter å sende ut av EU.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei! Har funnet en tv jeg vil ha fra en svensk nettbutikk, og dermed lurer jeg på hvor mye tollen blir. Har hørt at den ikke er mer enn et par hundre kroner. Stemmer dette? TV'en koster ca 16000 SEK, om det måtte ha noe å bety.

5048692[/snapback]

handle på fyndborsen.se heller. De har mange skjermer i prisklassen.

Lenke til kommentar
,24/10-2005 : 21:07]Tja.. du kan jo alltids bestille pakker "Poste restante" på bl.a. Postkontoret i Strömstad.. Da kan du hente pakken i Strömstad og betale i SEK der?
Ja, men da må man styre med å få tilbake momsen fra butikken selv. Lite vits å gjøre dette så lenge sjappa er svensk. Det er mindre arbeid for butikken også å sende den direkte ut av landet nå den uansett er momspliktig i Norge. Veldig smart for varer mellom NOK 200,- og 6.000,- fra andre EU-land, dog, eller hvis det er så billig at man er villig til å betale dobbel moms fra butikker som nekter å sende ut av EU.

5054590[/snapback]

Hvis du gjør dette som firma, så smugler du. For firma skal alt med vareverdi over 200,- kr fortolles...

Ellers kan jeg si til trådstarter, at når du eventuelt kommer til grensen, så går du til en speditør så ordner de eksport/import for deg. Hvis du sender eksporten tilbake til butikken, så er de pliktig til å betale den svenske momsen tilbake til deg. Det er vanlig med eksportfakturaer hvor momsen ikke inngår, men butikken er ikke pliktig å lage dette. Dette er bare en generell tillit til deg om de gjør dette. De står tross alt ut med momsen i sitt regnskap, til de har fått eksporten tilbake og kan bevise ovenfor sine myndigheter at tven virkelig er gått ut av landet...

Det som er dumt med eksportfakturaer der moms inngår, er at de som fortoller varen inn er pliktig til å beregne moms etter bruttoverdi på fakturaen. Slik at man betaler moms på moms. Disse pengene kan man eventuelt søke om å få igjen hos det norske tollvesenet. Men dette tar tid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...