Gå til innhold

Hvordan fungerer et highscore system i flash spill

Anbefalte innlegg

Når jeg har fått en bra score så submitter jeg, hvor blir denne dataen lagret? Er det GET eller POST som vanligvis brukes i flash spill? Blir det lagret i flatfiler eller i en database? Hva er vanligste metode å bruke? Kan selve flash filen lagre i flatfiler eller må man ha php/asp eller noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg brukt de nyeste Flash-versjonene, men prinsippet er nok uforandret.

Skripting/programmering i flash blir nesten det samme som med Javascript. All kode kjøres på mottakerens maskin. Derfor kan man ikke skrive til filer vha. Flash Actionscript (dvs. man har en temmelig unyttig cache-fil-sak, men det hjelper ikke i dette tilfellet).

Det vanligste, eller letteste, er å sende alle variabler/highscores til en PHP-fil. Denne filen sjekker om senderen er valid, for å unngå juksing med resultatene, og legger deretter informasjonen inn i en database.

Her kan man bruke en flatfil eller en SQL-database, men flatfiler er mye stress og gir lav ytelse ved store applikasjoner. Valget er uansett ditt :)

PHP-filen kommuniserer med Flash-filen din ved å ren tekst. Hvis denne teksten formateres på rett vis, kan den leses som en rekke variabler, og har full kontroll.

Jeg vet ikke om noe har forandret seg de siste årene, men jeg regner uansett med at du trenger et serverside skript for å lagre data mot en database.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...