Gå til innhold

Enheter i CSS, px, em, %, etc. Hva er best?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et utkast til en side, og jeg gjør mitt ytterste for at det skal være sematisk korrekt, pent og funksjonelt. I den forbindelse lurte jeg på hva som var greiest å bruke av enheter i CSS, px, em eller %. Jeg har forstått det sånn at em er det beste tl å angi tekststørrelse med. Men hva med bredde på divs, høyde på menyer, marger, rammer, paddings og lignende? Hvilke enheter skal brukes når?

Hvis jeg for eksempel setter body{font-size : 14px}, så vil jo dette påvirke alle steder hvor jeg har brukt em som enhet. Hvis jeg ikke setter det, hva er da em relativ til? Browserens default-skrift og størrelse? Hvordan kan jeg da være sikker på at siden min tar seg likt ut på forskjellige systemer?

Noen som kan hjelpe meg i å klare opp litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror de fleste bruker pixler, når de angir lengde og bredde.

Edit: For at du skal forsikre deg om at siden tar seg likt ut på forskjellige nettlesere, så burde du sende forskjellige stilark til hver browser, med conditional comments.

Endret av George Bush
Lenke til kommentar

enheter kommer jo mye ann på hva slags design man har.

Flytende design må jo naturlig nok bruke %, men de fleste andre design koser seg bra med px.

ting som line-height må jo naturlig nok følge font enheten.

tror em er relativ til maskinens font instillinger(med mindre den anngies eksplisitt med px i body)

-------------------------------------------------

EDIT:

Tror du kan gnukke til litt ved å bruke @import osv for å dedikere css til forskjellige browsere.

Har aldri hatt behov for å sende eget stilark. noen !important og _ har forekommet da.

Endret av orsus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...