Gå til innhold

Hvem er best; Nikon D50 eller Canon EOS 350D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her vil du vel få svar litt etter hvilket merke de som svarer har... ;)

Og jeg har ett Nikon D50, så du kan jo gjette hvilket jeg anbefaler av disse to?

Det føles som jeg har svart på dette her hundreogørten ganger, men jeg kan ta det igjen.

Jeg prøvde mange kameraer i butikker før jeg valgte (bl.a. D50, D70s, 350D, 20D og E-300). De kameraene jeg likte best i utforming, håndgrep og størrelse/vekt var D50, D70s og 20D. Canon 350D er for lite og spinkelt, og ikke liker jeg at infodisplayet sitter bak og ikke på toppen. At 350D har litt flere megapixler betyr ikke at du får bedre bilder. På E-300 likte jeg egentlig ingenting... aller minst utseendet!

D50 sitter som støpt i hånden min, men dette er veldig individuelt- så hvis du ikke allerede har prøvd begge kameraene; gjør det og gjør deg opp din egen mening om hvilket som du føler deg mest komfortabel med i hånden!

En annen grunn for at jeg valgte D50, var at jeg hadde haugevis med SD kort fra før. Ingen stor ting, men det var med og tippet vektskåla for min del.

Tester av D50 har vært overveldende positive så langt, noe som også gjorde valget mitt lettere.

Ett tips er å kjøpe D50 hus + ett annet objektiv enn 18-55 kitobjektivet. Jeg brukte det i begynnelsen, og jeg sier ikke at det er helt håpløst. Men det er ett lite og lett plastikkobjektiv som ikke akkurat inngir noe stort inntrykk av kvalitet.

Det innså jeg iallefall etter at jeg kjøpte meg en Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC. Helt annen kvalitetsfølelse, langt skarpere enn kitobjektivet og solblender var med.

Så, vurder ett D50 hus med enten Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC (koster ca. 2500) eller Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED (koster ca. 3000). Tror ikke du vil angre på det, og du få lengere brennvidde på kjøpet også.

I bruk er D50 veldig bra, enkelt og oversiktlig kamera og bruke! Og det gir meget bra bilder IMO!

Det jeg savner/ikke liker med D50 er vel dette;

-Ikke baklys i infodisplayet på toppen

-Ingen DOF preview knapp

-Kun ett kommandohjul (etter å ha prøvd ett D70 en stund var det ett lite savn - men det har gått over nå :) )

-Kunne ha vært bedre seriebildehastighet og bufferminne

Alt i alt og pris tatt i betraktning tror jeg nok D50 er ett av de bedre valgene som førstegangskjøp/innsteg i dSLR verdenen!

...og så finnes det flere alternativer enn Canon og Nikon også...

Hadde jeg vært deg, hadde jeg også tittet på Konica Minolta Dynax 5D (huset har innebygd stabilisering!), Olympus E-500 og Pentax *istDS og *istDL!

Uansett; lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar

Har bare en ting å si. Gå til en butikk som har begge, og be om en head-to-head der. Ta på de, prøv å holde de, prøv å ta bilde med de og lignende. Det du selv liker best, velger du. De er så like, at følelsen er mye mye mer viktig enn hva vi på forumet mener.

Men sjekk at butikken har på det kit-objektivet du planlegger å kjøpe det med, ettersom objektivet kan ha mye å si på vekt og stødighet.

Husk også å hold kameraet riktig når du prøver det. Høyre hånd holder du rundt grepet på høyre side, venstre hånd holder du under objektivet, men slik at du kan vri zoomringen uten å anstrenge deg.

Lenke til kommentar

Må si tuuusen takk til Mr. Magoo for et fyldig og seriøst svar på innlegget mitt ;)

Har bare en ting å si. Gå til en butikk som har begge, og be om en head-to-head der. Ta på de, prøv å holde de, prøv å ta bilde med de og lignende. Det du selv liker best, velger du. De er så like, at følelsen er mye mye mer viktig enn hva vi på forumet mener.

Dette har jeg gjort i TRE forskjellige FOTO-butikker + en Elkjøp.

ALLE stilte seg nøytral til hvilket som var best, fordi de var såpass like.

Jeg har fått prøvd å ta bilder med begge kameraene, men kun D50 fikk jeg bilder med meg hjem, fordi den bruker SD/MMC, og det hadde jeg tilfeldigvis i mobilen min også.

Det første jeg la merke til med D50 forhold til 350D, var at høyrehånda mi elsket den! 350D var litt mer spinkel og litt for liten for hånda mi, men jeg fikk et godt inntrykk av det.

At EOS 350D var fem lapper dyrere og et par ekstra MP, kan gi en følelse av at bildekvaliteten er bedre. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Du følte deg mer hjemme med D50? Da kjøper du D50. De to ekstra megapixlene mer du får med 350D har absolutt ingenting å si med mindre du tar bilder i A2 format eller blåser opp ørsmå utsnitt til store størrelser (A4 eller lignende). Da blir egentlig optikken en flaskehals uansett.

Kjøp det du føler deg mest hjemme med. Du vil ikke merke forskjell på bildekvaliteten på D50 og 350D (forutsatt at du kjøper begge med 18-55 kit-løsningen). Ser du forskjell, så er det fordi D50 har et bedre lysmålersystem enn 350D, og det har innvirkning i positiv forstand. Men de færreste vil nok legge merke til det.

Lenke til kommentar

Da tror jeg nok at jeg kjøper D50.

Men aller først vil jeg se hvordan den nye Nikonmodellen er.

Vil ikke gjøre et kjøp før jeg ser hva jeg kan gå glipp av.

De snakker om at det vil bli et kamera i 7000-kronersklassen.

Uansett kommer jeg nok til å kjøpe objektiv etter jeg har kjøpt Nikonkameraet.

Fra før av har jeg et Canon EF 75-300 objektiv til Canon EOS 300v.

Jeg ønsker en lignende linse. Hva koster en Nikon kompitabel linse i ca. den størrelsen?

Lenke til kommentar
Da tror jeg nok at jeg kjøper D50.

Men aller først vil jeg se hvordan den nye Nikonmodellen er.

Vil ikke gjøre et kjøp før jeg ser hva jeg kan gå glipp av.

De snakker om at det vil bli et kamera i 7000-kronersklassen.

Uansett kommer jeg nok til å kjøpe objektiv etter jeg har kjøpt Nikonkameraet.

Fra før av har jeg et Canon EF 75-300 objektiv til Canon EOS 300v.

Jeg ønsker en lignende linse. Hva koster en Nikon kompitabel linse i ca. den størrelsen?

5049567[/snapback]

Nikkor 70-300G koster ca. 1500 kroner og er tilsvarende Canon EF 75-300. Om du vil prioritere bedre optisk skarphet og mekanisk holdbarhet har de også en 70-300D som koster ca. 3300 kroner. Har denne selv og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...