sofokles Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Et eller annet er galt og maskinen fryser av og til. Og den fryser såpass , tastaturet dauer, at jeg må skru av strømmen - og det er jo ikke bra. Jeg har en sju åtte ideer om hva det kan være, dvs hvilke programmer som forårsaker helvetet, men finner ikke ut av det fordi jeg ikke helt får med meg åssen jeg setter opp logging slik jeg vil ha det. I windows går man inn og kikker på systemloggen, programloggen og sikkerhetsloggen og ser fort hva som skjedde like før kræsj. 1 Hvordan setter jeg opp tilsvarende i Linux ? 2 Hva kan jeg gjøre for å sørge for at uresponsive og uviktige programmer ( alt untatt routing og brannmur) drepes, og hvis det er X , kde, e.l. grafisk miljø som er synderen , at en slags automatisk og kontrollert shutdown av til kommandolinje trår i kraft ? Lenke til kommentar
laroys Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Tatt en kikk i /var/log/* ? Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 kan jo nevne at: ctrl-alt-backspace dreper X (tar deg til konsollet, eller event. restarter X) ctrl-alt-f1 til f6 tar deg til konsollet ..men ser at du nevner at tastaturet fryses - så da lurer jeg på om det egentlig er en mer maskinvare-basert feil.. en annen ting som kan være greit er å ha ssh kjørende.. det er mange ganger man kommer inn den veien om resten har kjørt i grøfta (ssh er en sak som gjør at man kan logge seg på maskinen fra en annen maskin) det finnes mange logg-programmer og løsninger der .. mest sansynlig har distroen din noe ferdig satt opp fra før, og ting kommer ut under /var/log/* som nevnt av en over.. du kan også sjekke ting v.h.a. kommandoen dmesg .. maskinvare-problemer av denne typen kan forøvrig være kjedelig å finne feil på - da det noen ganger er slik at systemet allerede er i store problemer og rekker ikke logge .. den eneste løsningen blir da å fjerne alt av unødvendig maskinvare og legge til en og en ting; for å se hva som trigger feilen .. en test av minnet kan også være en idé, og noe som kan ha mye og si for stabilitet Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 kan jo nevne at:ctrl-alt-backspace dreper X (tar deg til konsollet, eller event. restarter X) ctrl-alt-f1 til f6 tar deg til konsollet ..men ser at du nevner at tastaturet fryses - så da lurer jeg på om det egentlig er en mer maskinvare-basert feil.. en annen ting som kan være greit er å ha ssh kjørende.. det er mange ganger man kommer inn den veien om resten har kjørt i grøfta (ssh er en sak som gjør at man kan logge seg på maskinen fra en annen maskin) det finnes mange logg-programmer og løsninger der .. mest sansynlig har distroen din noe ferdig satt opp fra før, og ting kommer ut under /var/log/* som nevnt av en over.. du kan også sjekke ting v.h.a. kommandoen dmesg .. maskinvare-problemer av denne typen kan forøvrig være kjedelig å finne feil på - da det noen ganger er slik at systemet allerede er i store problemer og rekker ikke logge .. den eneste løsningen blir da å fjerne alt av unødvendig maskinvare og legge til en og en ting; for å se hva som trigger feilen .. en test av minnet kan også være en idé, og noe som kan ha mye og si for stabilitet 5053973[/snapback] OIOIO takker for svar. I og for seg hadde jeg det samme problemet i Windows da jeg hadde mitt Coca-Cola besudlede tastatur, som hadde så kort ledning at det var spenn i kabelen. Men det er skiftet ut, med et Key Tronic tastatur som ihvertfall utseende- og fingerspitzgefuhlmessig gir intrykk av krigsmaskinerikvalitet. Det er mulig det er maskinvarefeil ute og går, men systemet fungerer ( altså - maskinen er satt opp som ruter og filserver , og det virker helt greit, de andre maskinen har på nett og har tilgang til delte filer, ressurser og internett ) selv om maskinen tilsynelatende er død. Jeg holdt på med datamaskiner siden rundt 1980 (altså ikke noe mer enn hobbyhacking(eller var det brannslukking etter overmodige linjeskifttrykkinger??)), og den ryggmargsrefleksen jeg har opparbeidet meg tilsier at dette er noe som kommer av at et eller annet program tar seg for godt tilrette i avdelingen for minne og I/O. Var slash log har jeg sjekket og den gir ikke den infoen jeg trenger. Jeg er interessert i å få vite hvordan jeg selv setter opp logging av programmer som startes ved boot - noe a la strace ( dvs autostrace) med printout til 1 fil = feil og dritt og kanskje noe koselig for 1 program. Altså , hvordan setter jeg opp maksinen slik at hvert jævvla lille filleprograms kjøring loggføres. Jeg vil ha overveldende megder data om programprosessene, slik at jeg kan sitte langt utover de sene nattetimer og lese ting jeg ikke forstår. Men som kanskje forhåpentligvis gir meg en ahaopplevelse i drømme, som kan gi et eureka-nå-vet-jeg-det-opp-av-sengen-hopp . + da Hvordan sette prioritet på prosesser slik at overfrekke og predefinert ukritiske (non-critical) prosesser drepes ved nakkeskudd dersom de prøver å legge beslag på mer enn de har rimelig rett til å forvente , dvs implementering av programmenes Jantelov. Regner med at dere har svaret klart i løpet av en halvtimes tid Takker og bukker. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) man kan justere prioritet v.h.a. renice eller top (vær forsiktig med disse; du vil ikke sette hva som helst til realtime f.eks. ... ) jeg vet ikke hvordan man enkelt setter opp ting slikt at den logger alt mulig rart - og vet ikke om jeg ville anbefalt det ... jeg ville i hvertfall forsøkt noe enklere først jeg ville ssh'et inn til maskinen og sett hvilke(n) prosess(er) som henger.. top kan gi info også her .. sjekk man 1 ps også .. grunnen til at jeg foreslår dette er at du sier at resten av systemet ser ut til å fortsette å kjøre - og da er det jo greit å benytte seg av denne muligheten ... bruk f.eks. putty fra en windows-maskin om du kun har det tilgjengelig som ssh-klient edit: videre bruker du kill -KILL <pid> for å ta knekken på problem-prosessene mulig det er relatert til X, hvilket skjermkort har du? Endret 25. oktober 2005 av dayslepr Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2005 (endret) man kan justere prioritet v.h.a. renice eller top (vær forsiktig med disse; du vil ikke sette hva som helst til realtime f.eks. ... ) jeg vet ikke hvordan man enkelt setter opp ting slikt at den logger alt mulig rart - og vet ikke om jeg ville anbefalt det ... jeg ville i hvertfall forsøkt noe enklere først jeg ville ssh'et inn til maskinen og sett hvilke(n) prosess(er) som henger.. top kan gi info også her .. sjekk man 1 ps også .. grunnen til at jeg foreslår dette er at du sier at resten av systemet ser ut til å fortsette å kjøre - og da er det jo greit å benytte seg av denne muligheten ... bruk f.eks. putty fra en windows-maskin om du kun har det tilgjengelig som ssh-klient edit: videre bruker du kill -KILL <pid> for å ta knekken på problem-prosessene mulig det er relatert til X, hvilket skjermkort har du? 5058122[/snapback] Daysleeper du er min nye helt. Ikke bare gir du svar, du gir til og med svar med substans og reell nytteverdi. Og i tillegg tar du deg tid til å redigere innlegget når du kommer på noe mer. Fabelaktig. Jeg skal gjøre som du sier, vedr å logge inn fra en annen maskin. Når det gjelder logging så kom jeg vel på at jeg kan legge inn strace i oppstartsskriptene. Grafikkortet er et nvidia geforce mx2/400 med uhorvelig mengder ram. Faktisk flere tusen kilobyte. 32 *1024 kb. Bruker Nvidias driver. Kanskje burde si hva som kjøres : Suse 9.3 pro, KDE grensesnitt og KDE tilpassede programpakker (Openoffice , Kontakt , Konqueror, osv) En av mistankene mine er av at problemet ligger i grensesnittet mellom en eller annen KDE -bug og Ikke-kde-programvare, feks : deamon våkner , gjør sin lille sjekk, sier "ferdig", og så gis ikke fokus tilbake, skikkelig, til ikke-kde-programmer. En deamon skal jo ofte ignorerere HID. Ellers så har jeg også tenkt på X ja, som jeg ikke har satt meg særlig inn i enda så der aner jeg ikke hva det kunne være. Endret 26. oktober 2005 av sofokles Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Det vanligste problemet er i alle fall etter min oppfattning skjermkortet/skjermkortdriverene. Et tips kan være å trykke på NumLock - av en eller annen grunn så skal det *svært* mye til før den virkelig henger (caps og scroll skal mindre til). blinker den, er det håp... Du kan jo også forsøke å bytte til nv driveren isteden for nvidia. rlimit kan fint brukes til å begrense minne/prosess/IO bruk. I alle fall på en per-bruker basis. Men det kan kansje sørge for at du har nok kapasitet til å ssh'e inn og kjøre "top"... Generellt sett, det eneste jeg har sett ta ned en linuxboks er X-relaterte ting, strømbrudd, og ekstrem swapping (selv om de da teknisk sett ikke er døde i siste tilfelle... De bare reagerer ikke... Swapper den når den dør? Med ekstrem så mener jeg "ghostscript prøver å bruke 1GB ram på en maskin med 128MB, og regne *masse* med dataene") "siste håp" kan være å kople opp en nullmodemkabel og leke seriellt konsoll. Om du skrur det på i grub, kan kjernen dumpe uhorvelige mengder av debug-meldinger. Det har jeg hørt i alle fall. Ellers så har jeg også sett maskiner hvor videokortet har gått totalt bananas, men maskinen har fortsatt å kjøre selv om displayet er totalt fscka, nettet går opp og ned i en vill fart, stadig "nygjennkjenning" av floppystasjon etc. ... Bytte til konsoll eller ssh'e inn og ta en kontrollert reboot har da vært eneste medisin. Men det har gått! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå