StIFfmasT Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Er det mye forskjell på 16mb cache og 8mb? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 ikkje merkbar forskjell om resten av hardwaren din ikkje er high-end. system, men vanlige brukere trenger ikkje mer enn 8mb. Lenke til kommentar
wotg Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 større buffer skal jo teoretisk gi bedre overføringshastighet, men jeg tror at forskjellene er så små at det er vanskelig om ikke umulig å merke forskjell ved vanlig bruk. Men nå skal det jo sies at en hd med 16mb buffer ikke er dyrere enn en med 8mb, så jeg sier better safe than sorry jeg har forøvrig bare gode erfaringer med maxline 10 diskene til maxtor. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 min Hitachi deskstar 7k250 går som en drøm, og er kjempe rask. det er en 8mb. disk. Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Ok. Skal bestille helt ny marskin, amd xp3700+, 2048mb ram, 7800GT 250gb 16mb. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 joda, du vil nokk kjenne bitte litt forskjell mellom 8 og 16 med den maskinvaren du har planer om å kjøpe. men eg kan garantere deg at 8mb holder til ditt bruk, uten å vite hva du skal bruke den til. Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Jeg kjøper en 16mb, er bare 40kr forskjell. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) større buffer skal jo teoretisk gi bedre overføringshastighet, men jeg tror at forskjellene er så små at det er vanskelig om ikke umulig å merke forskjell ved vanlig bruk. Men nå skal det jo sies at en hd med 16mb buffer ikke er dyrere enn en med 8mb, så jeg sier better safe than sorry jeg har forøvrig bare gode erfaringer med maxline 10 diskene til maxtor. 5047847[/snapback] Nei, overføringshastighet er det det IKKE hjelper på. Det det kan hjelpe på er diskoperasjoner med mange små filer, eller når mye skal skrives/leses samtidig. Endret 23. oktober 2005 av mad_arab Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Jeg kjøper en 16mb, er bare 40kr forskjell. 5048251[/snapback] Det du bør se på er ytelsen til de aktuelle modellene. Sjekk www.storagereview.com for tester. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Er det mye forskjell på 16mb cache og 8mb?5047797[/snapback] For å være litt spydig: Forskjellen på 16 millibit og 8 millibit er 8 millibit. (ikke at jeg vet hva millibit er ) wotg Postet i dag, 15:22]større buffer skal jo teoretisk gi bedre overføringshastighet, men jeg tror at forskjellene er så små at det er vanskelig om ikke umulig å merke forskjell ved vanlig bruk. Det er direkte feil. Overføringshastigheten (transfer rate) er helt uavhengig av mengden cache. Poenget med cache er å "skjule" lange aksesstider og senke systembelastningen. Men det er nok riktig som du sier at cachen ikke utgjør noen merkbar ytelseforskjell. Hitachi-disken som vegis nevner er veldig bra i følge tester. De gode resultatene skyldes nok bra firmware og ikke mengden cache. Se heller på tester av forskjellige disker enn å se blindt på spesifikasjoner. Bare se på MHz-fella folk gikk i for noen år siden, når de trodde MHz og ytelse var det samme. Mer er kun bedre hvis alt annet er likt. Hvis det er flere faktorer som spiller inn er ikke nødvendigvis mer lik bedre. Det er altså ikke mulig å konkludere med at Maxtors disk med 16MiB cache er bedre enn f.esk Hitachis disk med 8MiB cache bare ut fra mengden cache. Det er mange andre faktorer som spiller inn, og de må du lese tester for å finne ut av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå