egOIst Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Hei hei Jeg lurte bare på om det finnes noen væsker (kjølevæske) eller noe for biler eller noe, som kan få min vannkjøling KALD? Nå har jeg bare den væsken jeg fikk med kit'et liksom, men jeg har lyst å prøve noe havy hvis dere vet om noe... Jeg leste dette her i en annen tråd: Destillert vatn eller batterivatn kan kjøpast på apotek og bensinstasjonar, frostvæske finn du òg i bensinstasjonar, UV-tilsetning og korrosjonsbeskyttelse finner du på webshops som f.eks Microplex eller Netconnection, og algedrepande middel får du kjøpt i dyrebutikkar Dei fleste bruker frostvæske og destillert vatn i blandingsforholdet 10%:90% eller 15%:85%. Frostvæske har primært som oppgave å holde vekk algar og annan skit som kan feste seg i slangar og blokker og som antikorrosjonsmiddel. I tillegg setter det ein fin blåfarge på vatnet. Om du har frostvæske treng du ikkje korrosjonsmiddel (som acfluid) og omvendt. Vil dette gi mye mer kulde enn med den TT væsken jeg fikk med mitt kit? mvh Arne Endret 23. oktober 2005 av egOIst Lenke til kommentar
Pels Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Væsken kjøler ikke seg selv, og du vil få ca. samme temperaturer med diverse anbefalte væskene. Det er radiatoren som har den store oppgaven å kjøle vannet. Lenke til kommentar
egOIst Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 ja jeg sjønner, men noen typer vann er mer beregnet for kulde, og holde seg kaldt, med en vis blanding eller noe... Vet du om noe sånt, og om det er noe bra? mvh Arne Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Tror ikke du finner noe sånt. Det jeg tenkte på var at noen væsker leder varme bedre enn andre, men der er vann veldig bra. Så det er ikke noe vits i å bytte. Kjøp deg større radiator istedet. Lenke til kommentar
slobbix Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Tror ikke du finner noe sånt. Det jeg tenkte på var at noen væsker leder varme bedre enn andre, men der er vann veldig bra. Så det er ikke noe vits i å bytte. Kjøp deg større radiator istedet. 5048242[/snapback] Vann er en grei varmeleder da, men grunnen til at det tilsettes fosrskjellige stoffer som "alc" er for å høyne vannet kokepunkt, for å få lavere frysepunkt og ikke minst - vannet blir en bedre varmeleder. Så hvis du er ute etter MAX-Nedkjøling så er det beste jeg kan anbefale frostvæske for bil! Den inneholder alt mot korrusjon osv.....det skal jeg bruke i første omgang. Altså du finner ikke noe bedre enn væska som er anbefalt til vannkjlølinga, den er til og med fortynnet (vannet er fortynnet for en bedre egenskap). Det siste jeg ikke må glemme er at væska som følger med i pakken "Big Water 12cm" fra ThermaTake er akkurat samme som frostvæske til bil! Håper jeg hjalp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå