Håvard Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hallo. Har nettop instalert Ubuntu. Siden jeg har brukt windows helt til nå, og det fortsatt er instalert, har jeg en del musikk og slikt som hadde vært kjekt å kunne åpna i Ubuntu å... Hvordan mounter jeg ntfs partisjoner i Ubuntu? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) sudo mount -t ntfs /dev/hdxn /sti/til/der/du/vill/montere/partisjonen -o umask=0000,ro Edit: hadde du tatt eit søk, så hadde du funnet 30+ heilt like tråder Endret 23. oktober 2005 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 sudo mount -t ntfs /dev/hdxn /sti/til/der/du/vill/montere/partisjonen -o umask=0000,ro Edit: hadde du tatt eit søk, så hadde du funnet 30+ heilt like tråder 5047504[/snapback] Jeg er helt ny i linux.. Hvor skal dette skrives, eller endres? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 I terminalen. Programmer ->Tilbehør -> Terminal Men du kan også editere /etc/fstab slik at partisjonen mountes ved oppstart. Det er bare å se litt på fila så skjønner du antakeligvis hvordan det skal gjøres. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 I terminalen. Programmer ->Tilbehør -> Terminal Men du kan også editere /etc/fstab slik at partisjonen mountes ved oppstart. Det er bare å se litt på fila så skjønner du antakeligvis hvordan det skal gjøres. 5047589[/snapback] Kan ikke si jeg skjønte det nei.. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Alt gjøres i terminal, som du åpner fra menyen oppe til høyre Du må først vite hvilken parisjon som er ntfs disken. Dette finner du ut ved å skrive: sudo fdisk -l ==> lister opp alle partisjonene på alle diskene du har i pc-en. sudo er forresten forkortelse for superuser do, og du må taste inn ditt vanlige passord. Det du da vil få i terminalen, kommer ann på hvor mange disker du har. har du feks to IDE disker, og en SATA disk, vil du få ut info om /dev/sda, /dev/hda og /dev/hdb. /dev/sda er SATA disk, /dev/hda(b) er IDE disker/cdroms (Men på fdisk -l kommer ikke cdroms opp). Hvis det feks står at /dev/hda1 er NTFS, så er nok dette din windowspartisjon, men det må du nesten se ut ifra hvordan du har partisjonert tidligere. Da kan du ta som nevnt tidligere: (velger andre steder å mounte, så i /mnt må du huske å lage mapper som heter feks c d e f, for å representere c: d: e: osv.) sudo mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/c -ro,umask=0222 For å få den til å starte opp automatisk, må du legge den til i /etc/fstab, men det starter jeg ikke med her. Henviser heller til http://www.ubuntuguide.org/ Selv om den er laget for Hoary 5.04, en 6 mnd gammel versjon, vil du finne mye nyttig der. Bla mye om mounting. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Tusen takk det hjalp masse Bare jeg er ferdig med det jeg driver med i windows, er det rett i ubuntu og mounte C: D: E: og F: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå