Gå til innhold

Hvor langt kan vi komme

Delvis

Anbefalte innlegg

Innen år 3000 trenger vi kanskje ikke lære noe som helst på den måten vi gjør idag. Men at all form for informasjon overføres gjennom tanker. Man trenger kankje dermed ikke å pugge i åresvis, for å lære kinesisk, men at hele overføres til hjernen i løpet av et nanosekund :p

Vi trenger da kanskje heller ikke å reise noe som helst sted, men bare være i en vissuel verden som kun eksisterer oppi hodet vårt * matrixlignende * :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Analoge datamaskiner finnes, og hjernen fungerer ganske digitalt :p

5071399[/snapback]

men man trenger ikke å si til hjernen absolutt alt for at den skal skjønne noe.. Hjernen kan "regne ut" ting som selv de feteste super dataene i dag sliter med. F.eks. gjennkjenne ting man ser og hører.

Lenke til kommentar

En nyttig erkjennelse å ha i bakhodet i slike debatter, er at man for 100 år siden trodde man hadde nådd så langt som det var praktisk mulig å komme.

Det var ikke almenn-opplyste forumsurfere som sa det da, men ledende vitenskapelige miljøer.

Det gir et hint om at vi bør tenke to ganger før vi lanserer noen form for begrensende faktorer på forventet utvikling

Lenke til kommentar
En nyttig erkjennelse å ha i bakhodet i slike debatter, er at man for 100 år siden trodde man hadde nådd så langt som det var praktisk mulig å komme.

Det var ikke almenn-opplyste forumsurfere som sa det da, men ledende vitenskapelige miljøer.

Det gir et hint om at vi bør tenke to ganger før vi lanserer noen form for begrensende faktorer på forventet utvikling

5074618[/snapback]

Nettopp, det er slike aspekter man ofte glemmer å ta med i betrakning. Tenk på hvor mye større kommunikasjons-mulighetene er, og hvor mye lettere man kan få tilgang på store mengder informasjon og kunnskapsbaser om alt mulig i vår tid.

For 100 år siden kunne en stor del av befolkningen ikke engang lese og skrive.

Lenke til kommentar

Angående han som sa at alt var funnet opp, så har jeg hørt historien litt annerledes. Jeg hørte det var en som jobbet på en patentkontor ca rundt år 1900 som bastant sa at alt som kan finnes opp er funnet opp, så han så ingen grunn til å fortsette i jobben. Oppsigelsen ble levert og han fant seg noe annet å gjøre. Det var vist en del avisskriverier om dette.

Edit: Sitatet som jeg trodde på er blandt annet sitert her:

http://www.goofups.com/quotes/105_69.html

Sitatet avlives og stemples som grunnløs myte på følgende sider:

http://www.quotationspage.com/weblog/2005-08-26-239/

http://www.nihitkaul.com/archive/2005/08/15/2144.aspx

http://www.ideafinder.com/guest/archives/wow-duell.htm

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Angående han som sa at alt var funnet opp, så har jeg hørt historien litt annerledes. Jeg hørte det var en som jobbet på en patentkontor ca rundt år 1900 som bastant sa at alt som kan finnes opp er funnet opp, så han så ingen grunn til å fortsette i jobben. Oppsigelsen ble levert og han fant seg noe annet å gjøre. Det var vist en del avisskriverier om dette.

5077990[/snapback]

Jeg syns å huske det var noe om at det ble dannet en ny lov om at det ikke skulle streves med å finne opp mer, siden alt var oppfunnet. Men da er jo dette bare en påstand som jeg ikke kan bevise eller noe. Men morsomt er det allikevel :D

Lenke til kommentar

Av og til slår det meg hvor lite kreativt "folkene bak alt" tenker, når jeg ser ting de har skapt. Ikke det at jeg kunne klart oppgaven bedre selv, men jeg føler av og til at allt rundt en er laget av en og samme person.. De gangene jeg ser kreatvie løsninger reagerer jeg derfor på det, kan være de minste detaljer eller store ting. Vanskelig å forklare tanken min, men det er kanskje noen som forstår..? Skal gi et ekempel hvis jeg kommer på et.

Lenke til kommentar

Han som sa det var vel en professor i (klassisk) fysikk, til sine nye studenter (med en oppfordring om å "gå hjem, finn på noe annet å gjøre! Her er det ikke mer å se!"). Han sa noe slikt som at "alle store oppdagelser var gjort, for fremtidens forskere gjennstår det kun å forfine måleresultatene".

Problemet var at han ikke hadde fulgt med i timen. Samtidig var kvantemekanikken i ferd med å oppstå, og året etter (tror jeg) kom relativitetsteorien...

Lenke til kommentar

I dag er vi kommet langt i kommunikasjonsteknologi. Men vi holder fortsatt på grunnprinsippene som å kommunisere med tekst og lyd.

Kanskje fremtidig form for kommunikasjon vil foregå på andre måter med andre sanser. Andre ting vi er kommet langt i, er effektiv transport, logistikk og medisin. Der kan også mye forbedres, og det skjer hver dag. Men vi er fortsatt bare enkle mennesker, og vi lever på de samme prinsippene som våre forfedre. Verden vil nok se ganske så lik ut om 50 år (akkurat som verden for 50 år siden ikke er så alt for fjern fra dagens verden), vi har bare lært å være mer effektive i nevnte teknologier.

Lenke til kommentar
I dag er vi kommet langt i kommunikasjonsteknologi. Men vi holder fortsatt på grunnprinsippene som å kommunisere med tekst og lyd.

Kanskje fremtidig form for kommunikasjon vil foregå på andre måter med andre sanser. Andre ting vi er kommet langt i, er effektiv transport, logistikk og medisin. Der kan også mye forbedres, og det skjer hver dag. Men vi er fortsatt bare enkle mennesker, og vi lever på de samme prinsippene som våre forfedre. Verden vil nok se ganske så lik ut om 50 år (akkurat som verden for 50 år siden ikke er så alt for fjern fra dagens verden), vi har bare lært å være mer effektive i nevnte teknologier.

5088362[/snapback]

Tvilsomt at vi vil ønske å bruke andre sanser enn lys og lyd til primærkomunikasjon - det er disse sansene menneskene er best tilpasset å jobbe med. Det her vi er gode - andre dyr er bedre til å lukte, men ser dårligere f.eks.

Lenke til kommentar

I en direktekontakt mellom to mennesker blir det kommunisert gjennom alle sansene.

En måte å utvikle kommunikasjonsteknologien videre, er f.eks. ved å simulere fysisk kontakt. Det finnes uante muligheter ved å stimmulere flere sanser enn bare øyne og ører. Jeg ikke vil kalle det primærkommunikasjon, men primitiv kommunikasjonsteknologi. Vi kan fortsatt ikke kommunisere over lange distanser med andre ting enn reprroduksjon av bilde og lyd.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...