kenzky Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hallo! Nå er gitaren min stemt til EADGBE. Så plutselig på en sang skal gitaren være stemtslik: CGCFAD. Hva gjør jeg da? Er det ikke stor sjans for at strengene ryker da? Lenke til kommentar
bror_bror Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Når jeg skal ha en annen uning på min gitar, bruker jeg gitar-stemmeren min, og ser hva slags tone det blir når jeg begynner å vri. Og ja, det er ganske stor sjans for strengene ryker, men på noen av de der skal du stemme den ned. E ned til C A ned til G D ned til C G[er ikke sikker] B/H ned til A E ned til D Tror jeg Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Du kan jo finne en C på gitaren og stemme 6-strengen etter det? 6-strengen må jo stemmes ned 4 halvtoner(tror jeg). Deretter finner du en G på 6-strengen og stemmer videre. Originalt er vel 6 strengen E-F-F#-G-G#-A-A#-H-C-C#-D-D#-E Lenke til kommentar
yonderboy Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Siden du skal stemme alle strengene ned, er det vel ikke så stor sjanse for at de ryker. Det er ellers samme stemmingen som du får hvis du stemmer den mørke E-strengen ned til D ("drop d"), bare med alle strengene en tone lavere. Jeg ville ha startet med den lyse E-strengen, stem denne ned til en D (den får du fra D-strengen). Så stemmer du gitaren etter denne strengen som vanlig, men når du kommer til den mørkeste strengen stemmer du den etter den strengen som vanligvis er D-strengen (nå er den en C). Håper du skjønte dette... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Du skal ikke tenke på om strengene kommer til å ryke eller ikke. En gjennomsnittlig gitarist bytter strenger OFTE. De blir utslitt av å stemmes før spilling uansett. Strenger detuner seg automatisk over tid, og må strammes opp hele tiden. Under konserter kan strengene bli ustemt under spilling, derfor ser man ofte en tekniker gi en ny gitar til gitaristen mellom sanger. De har ikke tid til å begynne å stemme såklart, så de får bare inn en nystemt gitar. Kjøp deg en tuner-boks, man får de kjempebillig. Du plugger den i utgangen på gitaren, og ser da hvilken tone hver streng er stemt til. Så skrur du bare ivei til du har de riktige tonene. Om strenger ryker i stemming, er det nok på tide å bytte de uansett. Koster ikke allverden med et sett vanlige gitarstrenger. Endret 23. oktober 2005 av Bitex Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Om du har ein gitar med flytande trem (Floyd Rose type) kan du egentelig berre gløyme å få det der til. Er det derimot ein akkustisk gitar eller ein gitar med fast stol burde det gå greit uten fare for å ryke noko som helst, sidan alle strangane skal droppast. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hylo, du veit godt at G-D-A-D-G-H-E tar knekken på det meste. Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hallo!Nå er gitaren min stemt til EADGBE. Så plutselig på en sang skal gitaren være stemtslik: CGCFAD. Hva gjør jeg da? Er det ikke stor sjans for at strengene ryker da? 5046930[/snapback] System of a down sang dette her eller? Mitt forslag er egentlig bare å legge opp sangen en hel tone. så stemmer du gitaren i drop d. altså D-A-D-G-H-E så spiller du det som står på tabulaturet eller hva du nå leser fra.. Det funker ikke å spille til cden men det er veldig mye greiere å forholde seg til drop d en drop c som system spiller i... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå