Gå til innhold

Praktisk test av stabilitet ved overklokking

Anbefalte innlegg

Etter å ha lekt meg litt med overklokking; har jeg snublet over et par måter å avsløre ustabile overklokkede systemer på uten å kjøre maskina i timesvis på særskilte programmer først.

Dette er ting man kan prøve ut etter at SuperPi o.l. er testet uten å gi feilmelding, men som med fordel kan kjøres før man starter de mer langvarige testene som pågår i timesvis.

Avspilling av .ogg filer i Winamp: Et ustabilt system vil i enkelte tilfeller ikke greie å spille av ogg filer i winamp. Enkelt og greit.

Filkonvertering 1: DBPowerAMP er og følsomt om man konverterer fra mp3 til ogg, og vil tryne om maskina er ustabil.

Filkonvertering 2: TMPGEnc er også følsomt om man konverterer eksempelvis avi filer til annet format.

Jeg har etterhvert fått som vane å teste disse før jeg kjører langvarige tester av overklokkede CPU'er - da dette er praktiske tester som sparer ganske mye tid når man skal sjekke stabiliteten i overklokkede systemer.

I og med at jeg kun har testet dette på socket A plattform så langt, kunne det vært av interesse om brukere på andre platformer også sjekker ut dette; for å høre om dette kan anbefales som en grei hurtigsjekk også på andre og nyere plattformer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...