Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helgens strabaser, tr.heim->oslo->kongsvinger->trh


eab

Anbefalte innlegg

Vil bare fortelle litt om langturen jeg og en kompis hadde, bilen fikk virkelig kjørt seg godt :) (er ikke så god på de stedsnavna der vi kjørte, men dere skjønner tegninga)

 

Turplanen var å kjøre fra Trondheim til Oslo for å besøke kjenninger som er i militæret og å se på en bil. Deretter skulle turen gå til Kongsvinger for å hente en båt som kameraten min hadde kjøpt. Deretter tilbake til Trondheim igjen.

 

Etter mye om og men så ble det til at vi måtte bruke en vanlig flat varehenger og min camry. Det var ikke en god start ;) Hengeren hadde små 10" trillebårhjul og bilen min bruker mer olje pr dag enn trollplatformen klarer å pumpe opp. Oljeforbruket visste vi om på forhånd, men glemte selvfølgelig å ta med nok olje. Tabbe #1.

 

I 6-7 tida lørdag morgen braket det løs og vi henta tilhengeren, slengte oppi noen gamle dekk for støtte og underlag til båten og fresa avgårde. Kaldt, mørkt og oppholdsvær. Planen var å kjøre Østerdalen (rv 3) til Elverum og så til Oslo. Passerte Ulsberg og Kvikne uten problemer og freste avgårde mot kjempesparken på Tynset. Der var det kaldt og snø/is i veibanen. Med lurvete piggfridekk og trillebårhjul segla vi fram og tilbake i svingene, men kom helskinnet over på mirakuløst vis!

 

Plutselig smeller det godt og dunker litt i bilen. Jeg regner med det var en isklump som spratt opp i gulvet og tenker ikke mer på saken. Litt etter merker jeg at bilen begynner å oppføre seg rart, lager litt lyder, går merkbart dårligere og feiltenner til de grader. Svinger innom en bensinstasjon og smeller opp panseret, fram med papir og peilepinne! Og joda, her var det tom, pinnen ble ikke engang fuktig i enden! Og grunnen var at påfyllingslokket hadde (skrudd seg ut? og) hoppa av! Tabbe #2.

 

Inn på stasjoen og kjøpe olje til blodpris (oljen ville jo uansett bli brukt opp i løpet av turen). Tømmer på ca 2 liter før det blir nok. Pønsker litt på hva vi skal gjøre med oljepåfyllinga.. Etter litt finurlig tenkearbeid dukker det opp en lys idé. Har noen tomflasker i bilen, finner ei imsdalflaske og kutter av bunnen. Pakker litt papir rundt kanten av påfyllinga og trør flaskebunnen over, strammer rundt med strips. Problem "solved"! Kjenner også litt på hjula til hengeren. Med 10" hjul går nok lager ganske fort rundt i 110-120 blås. Dekka var ganske varme, selv uten særlig vekt i henger'n..

 

Ut på veien igjen og kommer til elverum, hvor oljenivået sjekkes. På tide å hive på en ny liter, dyret er oljetørst! Bensinforbruket steg også til himmels da motoren hadde "litt" lite olje.. Fyllte på tanken og fulgte køa inn til Oslo.

 

Surra rundt (hadde jo også glemt kartbok), og kom tilslutt fram til majorstua der bilen sto. Titta litt og snakka med eier, før vi fant ut at klokka var så mye at vi ikke rakk å stikke innom militærfolka. Heiv oss på Ring 2 og kom omsider ut av helvete.

 

På rv 2 mot Kongsvinger blir vi forbikjørt av ambulanser, brannbiler og politi. Kom så fram til ulykkesstedet og fikk se 3-4 biler med kollisjonskader. En stk Yaris med inntrykt venstreside, en audi uten forhjul og en lettere maltraktert svensk 740. Hjulet til audien lå forøvrig litt lenger borti grøfta, et par avrevne forstillingsdeler holdt det med selskap.

 

Kom til Kongsvinger og lempa på båten, stroppa fast og satte kursen hjemover. Uheldigvis hadde vi ikke gjort fast enden på den ene lastestroppen godt nok og den løsna omsider og havna under hjulet på henger'n. Rykka kraftig og stroppen røk tvers av. Strammebiten havna også under hjulet og ble ganske ødelagt. Tabbe #3.

 

Gjorde fast båten på nytt og kjørte mot Elverum igjen. Alt gikk som på skinner, helt til vi begynte oppover fjellet. Her snødde det skikkelig og det var ganske vanskelige kjøreforhold. Ligger i et følge på 3-4 biler. Etterhvert kommer melkebilen og blåser forbi hele rekka på 3 biler, mannen må ha vært gal!

 

Resten av veien hjem går ganske tregt i de glatteste partiene, men får selskap av et par "ungdomsbiler" på vei nordover. En 323 gtr/gtx (sannsynligvis) og en passat med litt dekor. Ligger i 100-120 med de på slep, fin marsjfart :)

 

Alt i alt en helt grei tur, men jeg kommer nok aldri til å gjenta det samme igjen! 110 mil på under 20 timer, med en bil som tilsammen brukte over 4 liter olje er slitsomt! Og at lagerene på tilhengeren fortsatt ikke har kokt bort er et lite underverk i seg selv!

 

Ser det er en del episoder jeg har glemt å ta med, men fikk lyst til å dele opplevelsen med dere :tease:

Tok ikke så mange bilder, men skal se om det er noe som er verdt å legge ut. (det hjemmelaga lokket, lastestroppen, bilen osv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, "fin" tur! Kjørte nettop stjørdal > oslo for å være på gatebil i september, og det var slitsom nok å kjøre en vei på en dag..

 

Brorsjan lot meg kjøre en 10mil eller noe gjennom østerdalen. Kos det!

 

Men det kan ikke ha vært store båten? Ettersom dere har marsjfart på 110-120?

Lenke til kommentar

Fint å kjøre tur, må nesten mobbe deg litt, for det der ble jo nesten tur. 14. april 1998 kjørte jeg non-stop Bodø - Drammen, via Sverige. Turen var ganske nøyaktig 150 mil lang, i en Granada på dårlige piggfrie vinterdekk FULL av flyttelass. Jeg har kjørt langt både før og siden, men med speil-is gjennom store deler av Sverige og kun stopp forbensin, blir sånt fort en tung tur. Det hadde kanskje også noe med at turen tok akkurat 15 timer fra jeg satte nøkkelen i tenninga i Bodø, til jeg tok den ut i Drammen.

 

Jaja, godt du kom deg helskinna hjem med både bil, henger og båt... :)

Lenke til kommentar

At Leo_:

 

150 mil på 15 timer? Med en Granada på dårlige piggfrie vinterdekk? Og du sier at det var en lang tur? Du kan i alle fall ikke ha kjeda deg, for du har i så fall holdt en snittfart på 100 km/t. Ikke helt forsvarlig tror jeg, og du er ikke annet enn en idiot, hvis det du sier er sant. Nærmere 25 timer ville vært mer realistisk.

Lenke til kommentar

Kanskje, men til idiot å være så er det kanskje ikke ille å sitte med 2x70% bonus siste år på bil og motorsykkel. Det gir vel et bilde av hvor farlig jeg er i trafikken.

 

Du har rett i at jeg ikke kjeda meg, og at 25 timer er mer normalt.

Lenke til kommentar
Kanskje, men til idiot å være så er det kanskje ikke ille å sitte med 2x70% bonus siste år på bil og motorsykkel. Det gir vel et bilde av hvor farlig jeg er i trafikken.

 

Du har rett i at jeg ikke kjeda meg, og at 25 timer er mer normalt.

5055722[/snapback]

 

 

Det er kanskje ikke riktig å diskutere dette her, men la meg stille deg et spørsmål. Hva hadde du gjort hvis det hadde dukket opp noe uforutsett som gjorde at du måtte stoppe brått eller foreta en unnamanøver? Hverken du eller den som hadde blitt offer for din kjøring, hadde hatt en sjangs. Potensielt dødelig fare, spør du meg.

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du sier, MEN... I løpet av 14 år på veien burde vel mine potensielle dødsfarlige tendenser gitt en bulk om ikke annet? Ikke for det, alle kan ha et uhell og gjøre småfeil, men jeg har vært spart for det. Jeg er ikke verdensmester på noe slags vis og tar konsekvensen av det. Det er kun på bane jeg tør slippe meg løs og virkelig presse grenser. På veien har jeg ei mental sperre som hindrer meg fra å ikke kjøre med dugelig sikkerhetsmargin. Selvfølgelig kan ulykker skje i 80 i 80-sona, men har man hele tiden i bakhodet det å prøve å se for seg det uforutsette, kan det gjøre en tur i høy hastighet tryggere enn en tur i lav hastighet med dårlig oppmerksomhet og lite refleksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...