Gå til innhold

Master & Slave

LDI

Anbefalte innlegg

Hei. Har CD-rom og HD fra før i boksen, og har nå kjøpt en CD-brenner og større/raskere HD. Hva er den optimale oppkoblingen mhp. master & slave? Er det best å la HD'ene være mastere, og de to andre enhetene slaver til hver sin HD, eller er det andre/bedre løsninger...?

Takk for svar!

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tipset. I dag har jeg Win2000 installert (og naturligvis en del sw) installert på den "dårligste" HD'en. Med dette oppsettet blir jo nå denne slave for den nye. Er det da lurt å installere Win2000 på den raskeste?

Lenke til kommentar

Det greieste er vel å klone den gamle disken over på den nye, slik at du får operativsystem og sw på den nye disken. Det er mest vanlig å kjøre cd-brenneren som master på ide2.

Og pass på at du har ata100 kabel til den nye disken din, slik at ikke kabelen begrenser den til ata66 hvis du har det fra før.

[ Denne Melding var redigert av: Kong_Tom på 2002-08-23 09:12 ]

Lenke til kommentar

Hei. Takk igjen! Fikk ikke med noen kabel til den nye HD'en. Hvordan ser jeg om det er ATA100 eller ATA66 jeg har montert i fra før? Og er det IDE-kablene (de flate, breie :wink:) du mener?

[ Denne Melding var redigert av: LDI på 2002-08-23 09:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-23 23:29, shakur skrev:

Ata66 og Ata100 er vel samme kabelen. Ata33 er en treigere en, den har 40 ledere mot 80 på den andre.

Tror jeg da...:wink:

Stemmer. Med ATA/66+ ble det etterhvert et problem med signalstøy mellom lederene i den 40pins kablen (strøm igjennom en leder lager et magnetfelt rund lederen som igjen lager en ny strøm i andre ledere rundt). Derfor la dem til 40 ledere som bare er koblet til jord for å ta opp denne støyen. Men harddiskene sender bare data på de "orginale" 40 lederne fremdeles :wink:

Du burde som nevnt tidligere i denne poste koble den raskeste disken som primary master og den gamle som slave. En brenner setter du som secondary master og cdrom/dvd som slave.

Når det gjelder flytting av windows'en kan du bare klone/speile den gamle disken over på den nye.. dermed slipper du å installere alt på nytt. Fine programmer er da Partition Magic, Norton CloneDisk og DriveImage. Jeg ville valgt å få tak i Partition Magic, siden denne kan gjøre en del mere også, som å partisjonere om disker uten å måtte formatere bort det som ligger der osv osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...