Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC stopper ved lasting av Windows


Anbefalte innlegg

I den siste uken har stefaren min hatt det veldig "gøy" med å slå av PCen min helt uten grunn når jeg spiller... Han har blant annet slått av sikringen hvis jeg har låst meg inn på rommet for å være i fred, noe som sansynligvis ikke er sesielt ra for PCen?

 

Tror dette er grunnen til at PCen nå ikke vil gå lengre enn til lasting av windows.. Den står og laster windows (bilde av Windows XP, og det står at den laster) i 10 minutter før den restarter seg..

 

Når jeg starter den får jeg først opp bootingen, der jeg kan velge å gå inn i BIOS og boot menu.. så får jeg valg om jeg skal starte windows vanlig, med siste fungerende konfigurasjon, eller med diverse sikkerhetsmoduser...

 

Når jeg starter den vanlig eller med siste fungerende konfigurasjon skjer det som står over (laster i 10 min, restarter) ha også prøvd å starte i sikkerhetsmodus (både med og uten nettverk) men da skjer det samme.. hvis jeg prøver å starte sikkerhetsmodus med kommandolinje laster den diverse greier og jeg får deretter fram et sted der det ser ut som om jeg kan skrive, men hvis jeg prøver å skrive kommer det ingen ting (har koblet i tastatur)

 

Jeg får ikke kjørt disk-sjekk siden jeg ikke komemr inn i windows eller får skrevetnoe i kommandolinjen..

 

Men det jeg tenkte kunne vært mulig er å sette i disken min i noen andes PC som secondary disk,og slik få kjørt kontroll etter feil på den... er dette en mulig løsning?

 

Jeg har åpnet PCen og sjekket at alle kabler er i, og alle vifter surrer.. ingenting som blir over 30 grader i BIOS av CPU og system... GPU ca. 45 grader til vanlig, og har god gjennomkjøling i kabinettet, harddisk bruker å ligge på ca. 20 grader...

 

Jeg har ikke foretatt noen installasjoner, oppgraderinger eller lignende i det siste...

 

Hardware:

MSI k8N Neo-4

AMD athlon 64 3200+

Fotron 350 watt

 

Er bare e halvt år gammel, så har fortsatt garanti hos komplett.

 

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.. håper noen kan hjelpe... :dontgetit:

Endret av Moofy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ram'en har blitt sliten av all "brå power off" herjinga? last ned memtest 86 (?), hvis jeg ikke husker 100.1% feil da, og kjør dette for å få luka ut en feil som kan være vanskelig å oppdage.

 

Hvis du har noen andre disker, kan du jo prøve å sette inn en av de å legge inn windows på den. Hvis dette funker, kan det hende disken som står i nå er gåen. Eller det kan være S-ata/ide kotrolleren på hovedkortet. Mye mer som kan være problemer også, men jeg starter med å slenge ut dette, så får du se hva som skjer

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjørt disk-test ved å skrive chkdsk /p /r eller noe sånt, og det sto at den fant og reparerte en eller flere feil. nå kommer jeg meg inn i wondows i sikkerhetsmodus, men ikke på vanlig måte. har fått tatt over all slags data over til en bærbar disk, så skal prøve å formatere, tror jeg... har ingen disker jeg kan bytte ut og prøve med...

 

den får iallfall ingen problemer med minneopptellingen (når jeg slår av fast boot), men kan minnet fortsatt være gåent?

 

kan jeg kjøre mem-test i sikkerhetsmodus?

Lenke til kommentar
Jeg har nå kjørt disk-test ved å skrive chkdsk /p /r eller noe sånt, og det sto at den fant og reparerte en eller flere feil. nå kommer jeg meg inn i wondows i sikkerhetsmodus, men ikke på vanlig måte. har fått tatt over all slags data over til en bærbar disk, så skal prøve å formatere, tror jeg... har ingen disker jeg kan bytte ut og prøve med...

 

den får iallfall ingen problemer med minneopptellingen (når jeg slår av fast boot), men kan minnet fortsatt være gåent?

 

kan jeg kjøre mem-test i sikkerhetsmodus?

5054612[/snapback]

 

Jeg har vært borti noe tilsvarende ditt problem. Eller, det er faktisk prikk likt, etter din forklaring. Jeg fant til slutt ut at problemet lå i brukerfilen. Min brukerfil ( som var den eneste) ble skadet under et strømbrudd, og på grunn av sikkerhetsmessige grunner nekter Windows Xp å boote.

 

Rettere sagt, er userin.exe ødelagt hos deg.

 

Jeg løste probelmet enkelt ved å reparere Windows XP med CD.

 

Bjørn Erik

( Stilte meg selv et spørsmål, om hvorfor jeg enda ikke har gått over til Mac, når det skjedde.. Svaret har jeg enda ikke funnet ut av..hehe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...