Gå til innhold

Re-installering av XP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må aktivere det på nytt igjen. Noen påstår en ikke behøver det om en ikke har forandret hardware, men akkurat det der har jeg opplevd før med annen programvare, og selv om jeg ikke hadde forandret noe som helst måtte jeg aktivere på nytt.

Siden jeg fikk en skyllebøtte på win-xp.no da jeg spurte om det samme, sender jeg et tips jeg fant ved søk på nettet via PM.

Men du bør uansett prøve å finne ut hva som er galt, og om du heller ikke bør kjøre en system restore, chkdsk, antivirus og antispyware, CC (Crap Cleaner, godt gratisverktøy for å bl.a. rense opp i og reparere registret) eller en repair fra XP CDen istedet for å legge inn alt på nytt. Jeg er ikke sikker på om det må aktiveres etter en repair, men det ville vært virkelig tåpelig fra MS side isåfall, så jeg tviler på det.

Etter 5 aktiveringer må du begynne å ringe Microsoft hver gang du vil innstallere systemet på nytt, noe som suger hardt, og tipset jeg sender deg er basert på at en har registrert og aktivert versjon uansett :)

Lenke til kommentar
Etter 5 aktiveringer må du begynne å ringe Microsoft hver gang du vil innstallere systemet på nytt, noe som suger hardt, og tipset jeg sender deg er basert på at en har registrert og aktivert versjon uansett :)

5045849[/snapback]

Dette er bare tull, hvor har du det fra? Jeg har aktivert min XP mange flere ganger enn 5 uten å måtte ringe Ms - det har bare tatt ca 2 sekunder å gjøre det over internett. Måtte ringe en gang for lenge siden bare, men da haadde jeg skiftet nesten all hardwaren i maskinen. Skjønner ikke hvorfor du synes aktiveringen "suger hardt" som du kaller det, Microsoft gidder jo - som andre bedrifter - ikke å gi bort produktene sine gratis, de bruker tross alt masse penger på å utvikle software.

p.s Skjønner jo at du har sendt han trikset om å lagre Wpa.dbl, for å legge den tilbake etter reinstallering. Ingenting galt i det, det er helt lovlig, og jeg har sett det på mange seriøse forum.

Men den virker ikke lenger, hvert fall ikke på min maskin, tror det skjedde etter de begynte med Windows Validation :)

Endret av pmarius
Lenke til kommentar

Jeg måtte ikke ringe Microsoft sist gang jeg formatterte og reinstallerte WindowsXP på samme maskin. Jeg har ringt opp for å få aktivert en gang, men da var omtrent halve maskinen byttet ut.

Om en ukes tid skal jeg bytte hovedkort, så da må jeg antakelig ringe for å få aktivert. Synes ikke det er noe å klage over, men endel fjortisser synes jo MS "suger hardt" siden de ønsker at folk betaler for Windows lisensene sine.

Så vidt jeg vet må du ringe MS om det er store hardwareforandringer eller om du har aktivert mange ganger i løpet av relativt kort tid.

Lenke til kommentar

Må ringe hver gang jeg installerer på nytt, skifter hardware ganske ofte, sist så måtte jeg registrere på nytt pga jeg satt på en dvd-rom for å se om den fungerte.

Men det er ikke verre en en telefon da så det gjør ikke så mye, pluss man har 3 dager på seg til å ringe.

Må aktivere på nytt om man innstallerer på nytt (selvsagt), når man gjør en stor forandring i maskinvare, men også om man gjør store forandringer innen software på maskinen iløpet av 3 dager (dette har jeg bare opplevd 1 gang).

Lenke til kommentar
Takk for tipsene.

Det er ikke annet galt med XPen min enn at jeg lagde for liten (8GB) C:-partisjon.

Vil gjerne øke denne før maskina blir for stinn av programmer.

5046063[/snapback]

Da gjør du som jeg, og lager en egen partisjon for programmer, og har Windows på C: Jeg har C: på 3 GB, og Win tar opp 900MB av de. Syns det er utrolig hvor mange programmer folk skal ha inn på PC'n sin. C: på 10-15 eller mer er sååå overkill syns nå jeg.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Det blir fort litt stress med en C: partisjon på 3GB for WindowsXP, og jeg synes ikke det er særlig klokt å anbefale slikt for de som ikke er interessert i å bruke masse tid på å holde mest mulig unna C: partisjonen. Men en 8GB partisjon burde holde i massevis om en installerer programmer på andre steder og legger "Mine Dokumenter" og swapfile på andre partisjoner. Jeg har en 8GB C: partisjon og den er litt over halvfull uten at jeg har gjort annet enn det jeg nevnte et par linjer opp.

Om man skal se litt fremover og tenke på Vista blir nok også 8GB i minste laget for Windows partisjonen.

Lenke til kommentar

Forsåvidt synes jeg at det ikke skal være nødvendig med ukentlige aksjoner for å kunne kjøre Windows, så svaret blir ja. 3GB Windows partisjon er for spesiellt interesserte etter min mening :)

Edit: trykkleif.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

For alle jeg har bygd pc til så har jeg satt av 40gb til windows, spill og progs.

Det er utrolig hvor raskt det fyller seg opp når de tenker "Nå skal jeg prøve ALT!!"

Men ærlig talt så bruker jeg minst 40gb selv, har 80gb for øyeblikket, det er like greit med tanke på størrelsen på nyere spill, bare wow tar 4.75gb!!

Lenke til kommentar

Du får, som flere sier, lov å registrere selv via internett ett visst antall ganger. Hvor mange det er, har jeg dessverre ingen oversikt over, men det er mange. Jeg har formatert titt og ofte siden WinXP først ble releasa, men i løpet av det siste året har jeg måttet ringe inn til han Nazi-Per hos MS og få aktivert via telefon - helt til nå. Nå har jeg aktivert så mange ganger at jeg må fysisk prate med en person hos MS og få vedkommende til å aktivere manuelt, hehe =)

Lenke til kommentar
Takk for tipsene.

Det er ikke annet galt med XPen min enn at jeg lagde for liten (8GB) C:-partisjon.

Vil gjerne øke denne før maskina blir for stinn av programmer.

Hvis du bare skal øke plassen på C:, så kan du jo f.eks prøve Partition Magic. Den fikser jobben.

Bare å ta litt plass fra en annen partisjon og gi til c......veldig enkelt.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...