Håvard Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Hallo. Jeg har bestemt meg for å bytte fra SuSE linux, og over til Ubuntu. Siden jeg også har instalert windows, bruker jeg GRUB som bootloader. Hvis jeg bare formaterer den partisjonen SuSE ligger på, vil den bootloaderen forsvinne da? Det er det jeg ønsker, siden det ikke er vits med 2 bootloadere etter værandre Eller må jeg gjøre noe spessielt før jeg sletter SuSE? Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 (endret) Jeg tror nok Grub blir borte. Så lenge du formaterer disken/partisjonen. Jeg har installert Ubuntu og NetBSD over hverandre på samme partisjon og når jeg installerte NetBSD formaterte jeg selvsagt, og da ble Grub borte. Men jeg hadde en egen partisjon da. - Ca 170gb - Lagring - Ca 50gb - WinSystem - Ca 20gb - Ubuntu/NetBSD Vet ikke om jeg i det heletatt svarte på spørsmålet da. Endret 22. oktober 2005 av NorthGarden Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Viss du la inn grub i mbr når du la inn suse (noko som er mest sansyneleg), så er allt du treneg å gjøre, å legge inn grub på nytt i mbr når du innstalerer ubuntu. Då vil den verte skrevet på nytt, og burde boote som den skall. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 (endret) Er ca sånn jeg har å.. 400 gb.. Filmer, install og dritt 100gb progz/spill til windows 30gb windows system disk 30gb SuSE (blir ubuntu) EDIT: GRUB følgte med når jeg instalerte SuSE.. Endret 22. oktober 2005 av Hrisebro Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Viss du la inn grub i mbr når du la inn suse (noko som er mest sansyneleg), så er allt du treneg å gjøre, å legge inn grub på nytt i mbr når du innstalerer ubuntu. Då vil den verte skrevet på nytt, og burde boote som den skall. 5045346[/snapback] Men hvis jeg formaterer den disken som jeg instalerte suse på (eneste partisjonen som ikke er ntfs), da sletter jeg vel grub å? Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Nei, GRUB ligger på sin egen partisjon (MBR). Du kan ikke slette den, bare overskrive med en annen bootloader. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Nei, GRUB ligger på sin egen partisjon (MBR). Du kan ikke slette den, bare overskrive med en annen bootloader. 5045403[/snapback] Fikser installen til ubuntu det? Eller er det en veldig komplisert sak? Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Ubuntu fikser nok det ja. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Ubuntu fikser nok det ja. 5045440[/snapback] Satte i ubuntu cdn, og formaterte den partisjonen SuSE har vært på, samt swap partisjonen... Når jeg restarter pcn, og grub laster stopper den, og det står " ERROR 17".. Hva kan være feil? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Som Dette googlesøket sier meg, får du ikke montert partisjonen. Det skjedde sansynligvis en feil med partisjoneringa/konfigurasjonen av grub. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Som Dette googlesøket sier meg, får du ikke montert partisjonen. Det skjedde sansynligvis en feil med partisjoneringa/konfigurasjonen av grub. 5045896[/snapback] Jeg tror kansje jeg har funnet feilen.. Jeg prøver igjen, og sier i fra hvis jeg fikk rettet opp på det.. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 (endret) Hmm.. Skjønner ikke helt hva problemet mitt kan være.. Nå har jeg prøvd å reinstalere Ubuntu, Satt Root partisjonen med og uten oppstartsflagg, og prøvd både norsk og engelsk språk. Jeg kjønte ikke så mye av de funnene på google.. Kan noen hjelpe meg? EDIT: Tengte jeg skulle prøve å laste ned GRUB og instalere den etter at jeg har instalert Ubuntu, men jeg skønte den siden til grub heller link til siden Endret 22. oktober 2005 av Hrisebro Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Hei igjen! Etter en del lesing på google synes jeg ser et lite lyspungt i tunnlen.. Jeg fant en post i et forum der det ble anbefalt å gjøre slik: Best å gjøre ting i denne rekkefølgen: Partisjoner disken med QParted eller et annet verktøy for å opprette samtlige partisjoner. Siden du bare trenger fire så kan alle være "primary" (dvs. ikke extended eller noe sånt). Du trenger bare formatere /boot og C:\, slik at Windows-installeren ikke går seg vill. Installer deretter Windows, og til slutt Linux. Årsaken er at Windows overskriver GRUB uten å spørre. Ikke bruk mye tid på å sette opp Windows med drivere o.l. før Linux er på plass, just in case. Under installasjonen av Linux velger du manuell partisjonering og setter boot til /dev/hda1 , "/" til /dev/hda3, og SWAP på hda4. hda1 : /boot 100Mbyte (ext3) hda2 : Windows C:\ 49% (NTFS hvis du må, FAT32 hvis du kan) hda3 : / 49% (ext3) hda4 : swap 512Mb (swap) Kan noen forklare dette litt nermere? Jeg er helt ny på linux, og kan ikke si jeg kjønte det helt.. Vil dog ikke formatere windows nå, sålenge det ikke er helt nødvendig.. Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Instaler Ubuntu på linux partisjonen din . Når du får spørsmål om hvor den skal legge Grub svarer du MBR , altså starten på din Win disk . Værre skal det ikke være . Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Instaler Ubuntu på linux partisjonen din . Når du får spørsmål om hvor den skal legge Grub svarer du MBR , altså starten på din Win disk . Værre skal det ikke være . 5046776[/snapback] Det er det jeg har gjort.. Men kan det hende at hvis jeg laster ned Grub fra denne siden, og instalerer det etter at jeg har instalert Ubuntu, kan det funke? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Jeg løste like så greit problemet med en formatering av hele 160 gb harddisken jeg.. Sletta Windows og Ubuntu.. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hallo.Jeg har bestemt meg for å bytte fra SuSE linux, og over til Ubuntu. Siden jeg også har instalert windows, bruker jeg GRUB som bootloader. Hvis jeg bare formaterer den partisjonen SuSE ligger på, vil den bootloaderen forsvinne da? Det er det jeg ønsker, siden det ikke er vits med 2 bootloadere etter værandre Eller må jeg gjøre noe spessielt før jeg sletter SuSE? 5045291[/snapback] Litt offtopic, men korfor skifter du i frå Suse til Ubuntu? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Hallo.Jeg har bestemt meg for å bytte fra SuSE linux, og over til Ubuntu. Siden jeg også har instalert windows, bruker jeg GRUB som bootloader. Hvis jeg bare formaterer den partisjonen SuSE ligger på, vil den bootloaderen forsvinne da? Det er det jeg ønsker, siden det ikke er vits med 2 bootloadere etter værandre Eller må jeg gjøre noe spessielt før jeg sletter SuSE? 5045291[/snapback] Litt offtopic, men korfor skifter du i frå Suse til Ubuntu? 5049521[/snapback] Lyst til å teste en annen distro.. Blir nokk mer bytting med tiden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå