Gå til innhold

Sonoma-plattformen kontra gen1 Centrino`-plattform

x-ray-cat

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kikker litt etter laptop.

Men har foreløig følgende krav: Det skal være en centrinomaskin av nye type.

Men jeg lurer lit tpå hva som er forskjellen på en Centrino plattform/maskin og en Sonoma.

Hva må en maskin ha for å kunne definneres som en Centrino og en ha for å defineres som Sonoma? Er expresscard endel av Sonomastandarden, hvorfor er det mange sonomamaskiner som mangler expresscard? Hva er dealen med expresscard?

Hvorfor får laptoper trekk i tester om det mangler expresscard-port i maskinen?

Hva er alviso oppi alt dette? Napa og Yonah, hva er det? Det jeg hvertfall er temmelig sikkert på er at Dothan og Banias er navn på intel m cpu'er. Akkurat som vi på dekstopcpu'et har Northwood og prescott.

List gjerne opp sonamaskiner og maskiner som er basert på plattformen.

Fortell gjerne også om maskinen har expresscard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sonomaplattformen har flere nyheter, som du kan lese om her: http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/d...de_d610/13123/3

Expresscard er en ny standard som skal ta over for PCCard / PCMCIA, fordelen med Expresscard er at den takler høyere overføringshastigheter via PCIe overføring. I tillegg kan Expresscard standarden benytte seg av USB 2.0 om det er foretrukket. Det har ikke kommet så mange Expresscard kort enda, men det kommer langt flere fremover.

Lenke til kommentar
Sonomaplattformen har flere nyheter, som du kan lese om her: http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/d...de_d610/13123/3

Expresscard er en ny standard som skal ta over for PCCard / PCMCIA, fordelen med Expresscard er at den takler høyere overføringshastigheter via PCIe overføring. I tillegg kan Expresscard standarden benytte seg av USB 2.0 om det er foretrukket. Det har ikke kommet så mange Expresscard kort enda, men det kommer langt flere fremover.

5044982[/snapback]

Men er ekspresscard endel av centrino eller sonomaplattformen?

Slik som for eksempel b/g trådløst nettverkskort måtte være innebygget for at maskiner skulle kunne kalles en centrinomaskin. Uten innebygget trådløs kort var det bare en laptop med intel mobile cpu og centrinobrikkesett.

Er en maskin uten expresscard en Sonoma-maskin? Noen som kan liste opp sonomamaskiner? Gjerne halvfabrikk og barebone-merker. (Merker som Toshiba, dell osv mottas ogsåmed takkenlighet)

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Expresscard er ikke en del av standarden, men et tillegg for de som vil ha det.

Kravene for at maskinen skal hete centrino er at den har en Intel Pentium M-prosessor, Intel 855 eller 915 brikkesett, Intel 2011b, 2200bg eller 2915abg trådløst. Det er de eneste kravene.

Lenke til kommentar
Expresscard er ikke en del av standarden, men et tillegg for de som vil ha det.

Kravene for at maskinen skal hete centrino er at den har en Intel Pentium M-prosessor, Intel 855 eller 915 brikkesett, Intel 2011b, 2200bg eller 2915abg trådløst. Det er de eneste kravene.

5045153[/snapback]

Ok. Men Sonoma er altså navnet på den nyeste generasjonen Centrino, Hva er kravene for at det skal kalles Sonoma? 9xx-brikkesett, intel M cpu og b/g eller a/b/g trådløs kort innebygget? Må Sonoma-maskienenes CPU ha Dothan eller nyere kjerne? Er det Dothan som finnes i SOmomaskinene som har kommet?

Alvisio, hva er det betegnelsen for? Brikkesettet? Vet du om noen halvfabrikksmaskinel som f.eks. compal, asus, aopen og msi sine bærbare som er Sonomamaskiner?

Hvordan blir det med 16:9-skjerm når man skal spille? Blir bildet strukket?

Lenke til kommentar

Sonoma vil si Alviso brikkesettet (915) og Dothan prosessor med 533 MHz fsb. Sonoma var egentlig bare kodenavnet til det nevnte brikkesettet og prosessoren.

De fleste Centrino maskinene som er i salg i dag baserer seg på Sonoma plattformen. Om du vil være sikker så ser du bare etter om det er 915 chipsettet og 533 MHz fsb prosessor.

Det er ikke mange maskiner med 16:9, men derimot finnes det mange med 16:10 ;), De fleste maskiner kan man velge om bildet skal strekkes eller ikke når man bruker andre oppløsninger enn native til skjermen. De fleste nyere spill takler også bredformatskjermer.

Lenke til kommentar

Okey. Så hvis jeg skal spille et litt eldre 4:3-spill så kan jeg gjøre det slika t ddet kommer svart på området utenfor 4:3-området? Slik at bildet ikek blir strukket?

Hva vil du anbefale av 16:9(10) og 4:3 Tenker på 16:9 med tanke på filmvinsing på reiser, hytteturer ol der jeg ikke kan koble til ekstern skjerm. Til grafisk og kreavitvt arbeid: Photoshop og videoredigering, skolearbeid: word og lignende, noe spilling, webutvikling og vanlig internett og msnbruk.

Med 4:3 blir det jo litt mer plass i høyden, men det går utover breddeområdet...

Hvorfor har skjermene 16:10 størrelsesforhold fremfor 16:9? Har også lagt merke til det, men filmer vises jo i 16:9...

Lenke til kommentar

Hvilket format er helt opp til deg. Men det jeg ville sett på er oppløsning over format. Om du da finner en 4:3 skjerm med 1400x1050 foretrekker jeg det over WXGA som er 1280x800. Men om 4:3 skjermen er i XGA format (1024x768) synes jeg WXGA er bedre. Det finnes også bærbare med WSXGA+ som gir en oppløsning på 1680x1050 som da vil være å foretrekke over en SXGA+ skjerm som har 1400x1050.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil jo 1400x1050 og tilsvarende for 16:9 være å foretrekke fremfor 1280x800 på 16:9 og tilsvarende for 4:3

16:9(10) er jo et større forhold enn 4:3. Hvis man dividerer og sammenligner resultatet.

Jeg bare lurte hva som du foretrakk hvis man fikk høy oppløsning på skjermen uansett.

(Kun det fysiske størrelsesforholdet hvis du ser vekk fra oppløsningen).

Du glemte å svare på hvorfor skjermene er 16:10 fremfor 16:9, eller kanskje du ikke vet hvorfor?

Vet du om noen halvfabrikk/barebooks som er som har Sonomaplattform og expresscard? Vet bare at Ibm, dell, hp har maskiner med expresscard...

Setter pris på om du hadde navngitt eventuelle modeller og gjerne linket til dem.

Jeg vurderer en 12.1 widescreen til skolearbeid. Bluetooth og wlan er et krav.

Har sett litt på denne.

Finnes vel ikke så mangle slike basert på Sonoma som også har expresscard?

Med tiden vil jeg vurdere en 15.4 maskin med dvi, spillbart skjermkort, bluetooth expresscard som er basert på Sonomaplattformen (gjerne bygget med nyere standarder som pcie-express, sata og expresscard)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...