Gå til innhold

Batterimålern på Duracell batteri

rvenes

Anbefalte innlegg

Er den målern til å stole på?

Når eg trykker på målern så viser det at batteria er halvfulle, men fjernkontrollen som batteria er inni funker ikkje heilt optimalt.

Før var det ikkje så farlig kor eg peika fjernisen, signala nådde fram alikevel...

Det gjer den ikkje no lengre.

Tenkte kanskej det var batteria, men dei viser jo at dei er i god stand... så eg veit ikkje...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja.... kan jo være dårlig kvalitet på akkurat de batteriene du har fått.. ellers hadde jeg vel trudd det kanskje var fjernisen? om den har gått i gulvet et par ganger, kanskje du har klart og "slå" av en motsatnd eller kondensator inni den.. min mista jeg i gulvet, funka ikke, åpna den, og non løse deler ble loddet på.. og den lever den dag i dag :) om du tør og se inni da :)

Lenke til kommentar

Ang spenning - da anntar du at den ikke er kalibrert for dette fallet, men måler lineært...

Men i tillegg kan man jo med letthet dra inn "konspirasjonsteorier" for å maksimere fortjeneste (få folk til å kjøpe flere batterier) uten at ting blir alt for usannsynlig - men disse kan dra begge veier...

Lenke til kommentar

Utstyr man bruker batteriene har ikke bare forskjellig batteriforbruk (mA) men også en minstespenning der se stopper å fungere. Noen apparater tåler bare et dropp i spenninga på 0,1V før de slutter å fungere. Andre tåler et dropp på f.eks 0,5V før de slutter å fungere. Det optimale hadde vært om batterispenningen var nesten stabil helt til batteriet var tomt, men riktig så bra er det ikke. Spenningen synker svakt, kanskje 0,1-0,2V til det er 20% lading igjen, deretter synker det ganske kraftig ned mot null ved 0% lading. Apparatet som er koblet til slutter kanskje å fungere når det er 20% lading igjen eller 10% igjen.

Lenke til kommentar
Batterimåleren på batterier er ikke til å stole på. De er ofte så dårlige at de har liten nytteverdi

5045162[/snapback]

Akkurat sånn er batterimåleren bå den bærbare dataen min. (har fylt 4 år) Noen ganger hender det at batterimåleren viser 50% som er ca 1 time igjen. 5 minutter etterpå får jeg beskjed om at jeg bør bytte batteri eller lade... og dataen går i dvalemodus. Jeg så slår jeg den på igjen og windows går som normalt. Batterimåleren i windows viser 3% og batteriindikatoren foran på dataen blinker orange (varsel for kritisk batterinivå) i 30 minutter før dataen til slutt slukner helt.

Og du sier at måleren på batterier ikke er til å stole på?

Lenke til kommentar

Dersom dyre og avanserte batterier med innebygget logikk for å måle gjenværende lading ikke er mer nøyaktig enn det der, så har jeg klart ennå lavere forventninger til den jalla måleren som er utenpå duracellbatterier.

Dog, tror jeg det er noe feil med :P sin batterimåler, og ikke at avanserte batterier er generelt så dårlige til å måle gjenværende lading. Min gamle Ericsson T29 telefon forutså omentrent på 5-minuttet hvor lenge det var igjen av standby. (Og da var det ikke noe tull med at telefonen sloknet midt i en kort samtale selv om det var gjenværende standby-tid.) Mine bærbare PC'er fra omentrent samme tid er også ganske nøyaktige. Jeg kan ikke huske sist de bommet med mer enn 10 minutter på gjenværende brukstid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Anth: Den effekten du beskriver der, skyldes at batteriet holder en høy spenning helt til det er få % igjen, hvor den så detter som en stein (noe som er en God Ting ).

En annen sak er at batterimålerne burde være kalibrert for dette, og være mer følsomme i begynnelsen enn på slutten (noe de helt sikkert er)

Lenke til kommentar

Måleren i min gamle Ericsson T29 målte gjenværende standbytid og taletid i timer og minutter. Altså ikke en sånn kjip måler med 5 trinn fra maks til minimum som de fleste telefoner har. Jeg håpte en stund at dette var en trend som kom på alle telefoner etter hvert, men der tok jeg vist feil. Jeg har ikke sett noen telefoner siden da som måler gjenværende tid i timer og minutter. (F.eks står det i displayet: "81h standbytid gjenstår eller 5h 21m taletid gjenstår")

Lenke til kommentar
Anth: Den effekten du beskriver der, skyldes at batteriet holder en høy spenning helt til det er få % igjen, hvor den så detter som en stein (noe som er en God Ting ).

En annen sak er at batterimålerne burde være kalibrert for dette, og være mer følsomme i begynnelsen enn på slutten (noe de helt sikkert er)

5088984[/snapback]

Jepp, måleren viser om batterikapasiteten er full eller ikke, og ikke hvor lang utladningstid det er igjen.

Lenke til kommentar

5088984[/snapback]

Jepp, måleren viser om batterikapasiteten er full eller ikke, og ikke hvor lang utladningstid det er igjen.

5090854[/snapback]

Jeg tror du var litt kjapp i ordlaget. Du mener vel at måleren viser batterispenningen i stedet for gjenværende utladingstid.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig. En telefon består av finelektronikk, og må ha samme spenningsstyrke hele tiden. Telefonen slår seg av lenge før spenningen synker under minimumsverdi.

Men målerene som er på Duracell batteriene måler nok spenningsstyrken ja.

Edit: Ser det ble litt forvekslinger mellom målerne her...

Endret av anth
Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt enig. En telefon består av finelektronikk, og må ha samme spenningsstyrke hele tiden. Telefonen slår seg av lenge før spenningen synker under minimumsverdi.

5091237[/snapback]

Hvilken minimumsverdi? Telefonen må jo ha en minimumsverdi for driftsspenning og da kan man ikke si at telefonen slår seg av lenge før den når minimum spenning. Eller tenker du på når batteriet er helt utladet og spenningen er null?

Ellers så har jeg erfaring med at forskjellige apparater har forskjellig minimumspenning. F.eks slokner et HP-kamera her veldig raskt, mens hvis jeg putter de "utbrukte" batteriene i et canon-kamera så varer det leeeenge før det går tomt.

Lenke til kommentar

Det er jo lagt inn en sikkerhet pga. eventuell unøyaktighet. En telefon som slår seg av, kan slås på igjen for så å være på en liten stund. Det er altså litt å gå på... Gjør man dette mange nok ganger, går det ikke an å slå på telefonen til slutt, og da er man under minstekravet av spenning som kreves for at telefonen skal fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...