staljin Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Hei igjen, Har en VW Vento 1.9TDK 1995mod, og nå har jeg fått noe problem med diesel forvarmingssystemet (glødelampe). Når jeg vrir på nøkkelen blir glødestift indikator tent på, og etter litt istedet for å slukke seg, begynner den å blinke, og jeg klarer ikke å få liv i motor. For å få starten på bilen må jeg vente en stund, og la den glødestift indikator blinke, før jeg kan få starta bilen. Skjekket om det er strøm på glødestiftene og det ser ut som om det ikke kommer noe strøm på de. Har skjekket sikring og den er i orden, relee ser ut til å være i orden den også. Nå spør jeg, hva annet kan være galt? Bateri er nesten ny, og kjørelisene kommer på, motor snur rundt, og starter er helt ny. Takker for all hjelp på forhånd. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Hei Om jeg ikke husker feil har glødelampen på enkelte modeller to funksjoner, den vanlige forglødingen og som indikator på en eller annen feil om den blinker. Den kan blinke under start slik du beskriver eller blinke under kjøring. Feilene kan være mange, men når motorstyringen oppdager en feil en eller annen plass blinker lampa. Har hørt om de som har skifta bryter for bremselys og problemet forsvant. Men en tur innom VAG så kobler de til "diagnose" utstyr så finner de ut hvor feilen ligger. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Hei, Greit nok det med varsel lampe, men jeg får jo ikke starta bilen som normalt+ at de ikke kommer noe strøm på selveste glødestiftene. Ringte til en bilmekaniker og han sa at strøm går fra bateri, via sikring og relee til glødestiftene. Det som kan også være sier han er at det kan være brudd på kabelen et eller annet sted, eller feil med selveste "feste"/koblingen til releen. Nå siden jeg ikke har gjort noe unormalt med bilen (krasjo, reparert) så skulle det være lite sansynlig at det er feil på kabelen eller releee feste. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 For å få starten på bilen må jeg vente en stund, og la den glødestift indikator blinke, før jeg kan få starta bilen. Dette er for at motorstyringen skal gjøre deg oppmerksom på et promlem før du starter Om du ikke hadde fått noe gløding ville du heller ikke få start. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Nå siden jeg ikke har gjort noe unormalt med bilen (krasjo, reparert) så skulle det være lite sansynlig at det er feil på kabelen eller releee feste. 5045145[/snapback] Vel, selv om du ikke har rørt ledningene så kan det bli feil for det. Har selv sett mange styugge ting, spesielt der verksted har vært inne å satt på tilhengerfeste. Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Uten at jeg kjenner hvordan glødesystemet på din bil er innrettet, så høres dette ut som om en (eller flere) glødeplugger kan være utbrent. Jeg har ihvertfall erfart lignende symptomer på andre biler, og hvor det da har vært nødvendig med flere glødesekvenser for å få start, og man får da ofte litt ekstra blåhvit dieselrøyk når den først starter. Mange glødesystemer føler på spenningsfallet over pluggene når strømmen settes på, og en defekt plugg gjør at spenningsfallet blir mindre og trigger et varsel, eller gjør at glødetiden blir for kort. Hvis du kommer til glødepluggene med et multimeter, kan du prøve å koble fra alle kabler/skinner fra alle sammen og måle motstanden mellom gods og tilkoblingsplinten på hver plugg. Den skal som regel være bare noen få ohm. En utbrent plugg vil vise uendelig motstand/ikke lede strøm i det hele tatt. (Tips: det er ofte mye å spare på å kjøpe glødeplugger utenlands, sjekk f.eks. Ebay, men hold deg til originalmerket, det selges mye skrap der ute, og bytt ALLE samtidig.) Lenke til kommentar
staljin Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Hei, Takker for alle innspill. Har nå skjekket strømkablene med multimeter, og fant ut at det ikke kommer noe strøm i de. Da snakker jeg om kablene som kobles til glødeplugg plate. Selv om en eller flere plugger var defekte, så skulle det være strøm på den kablen, eller!? Har skiftet 3 av 4 glødeplugger for 5 år siden. Kom ikke til til den 4 glødeplugg. Har nylig fått skiftet starter, om det kan ha noe med strømkablene å gjøre, ikke vet jeg. Den starter akkurat slik du beskriver det ARXco, masse hvit røyk. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
staljin Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 Hei, Mistet tålmodigheten og leverte bilen inn. Det som var goen var sikring (jeg skjekket visst SERVO sikring) + temperaturføler. Det var sikkert temperaturføler som røk først og så etter mye "overvarming" røk sikring. Pris? Billig som altid. 2500. De sa de brukte 3 timer for å finne feil, men tar seg betalt for 1.5 timer. For noe vas. Staljin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå