mX mann Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Jeg bestillte meg nylig Tele2 4000\400 å linja er levert men hastigheten er veldig dårlig. Høyeste hastighert jeg har vert oppe i er runt 2,4mbit men nå ligger det på runt 1,2mbit, uthastigheten er det den skal vere. Det er ca 850meter med kabel fra meg til sentralen så problemet sku ikke ligge der. Noen som har noen gode råd. Jeg kan også nevne att jeg hadde Telenor fra før å bruker det samme modemet nå. Takker for hjelp. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Og du har sjekket at det ikke er noe som tar kapasitet? Har du mulighet til og låne deg ett annet modem samt andre kabler mellom modem ogg vegg? Byttet kabel mellom modem og pc? Hvis du pinger f.eks vg.no får du noe pakketap? Lenke til kommentar
Sharkey Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Det høres jo mistenkelig ut som om problemet ligger hos Tele2 Du kan evt. sjekke om maskinen er infisert med spyware/virus, dette kan gjøre at linja di går merkbart tregere, det er det første 'ikke tekniske' problemet jeg kommer på her og nå. Sjekk det først, så ta en tlf. til Tele2 support så tenker jeg det ordner seg om en måned eller to (med tanke på hvor kjappe Tele2 er på å f ut finger'n av &%¤¤#0¤3#) :!: Du kan bruke Lavasoft's AdAware til å sjekke for spyware og Panda Software's ActiveScan for å sjekke for virus (onlinescan) Lenke til kommentar
khmoe Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 hvilken hastighet får når du laster ned da? last ned spill demo fra it avisen og sjekk hva hastigheten ligger på. så ganger du resultatet med 8, for og få bit hastigheten. eller sjekk hastigheten din her: http://www.mindfart.com/test/ Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 MINDFART BANDWIDTH TEST Text block size: 200 KB Download time: 1187 ms Your Download speed: 1.348 Mb/s (1348 Kb/s) Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 C:\Documents and Settings\Admin>ping www.vg.no Pinging www.vg.no [xxx.xx.xxx.xx] with 32 bytes of data: Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=16ms TTL=249 Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=10ms TTL=249 Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=11ms TTL=249 Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=88ms TTL=249 Ping statistics for xxx.xx.xxx.xx: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 10ms, Maximum = 88ms, Average = 31ms Lenke til kommentar
tubaper Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Ring Tele2 du...så får de fort sjekket opp i om det skyldes dårlig kapasitet etc... Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Valgte T3 bandwidth test istede for DSL/Cable bandwidth test å da fik jeg følgene: MINDFART BANDWIDTH TEST Text block size: 1000 KB Download time: 3797 ms Your Download speed: 2.107 Mb/s (2107 Kb/s) Når jeg laster ned så kan jeg få hastighet på runt 300kb\s er jeg heldig men det er jo ikke i nerheten av hva jeg sku hatt. Får ringe Tele2 over helgen. Endret 23. oktober 2005 av mX mann Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Enten så ber du om å få full hastighet eller redusert faktura siden de ikke klarer å levere hastigheten de reklamerer med. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Du bør nok sjekke flere tester før du ringer brukerstøtte. På TPtest får jeg nedlasting varierende fra 2,5 Mb/s til 3,1 Mb/s og opplasting på ca 380 - 390 kb/s. På Mindfart får jeg når jeg testet nå bare fra 460 - 900 kb/s. Har 3 Mbit Tele2. Husk at hvilken server som man tester mot har mye å si. På TPtest kan jeg få svært ulike resultater avhengig av hvilken server jeg tester mot. Faktisk variasjoner på nesten 40 %, avhengig av server og tidspunkt. Ellers er ikke 4 Mbit garantert hastighet (til det er det for mange forhold som spiller inn). Men ved bruk av TPtest burde du ligge på fra 2,8 - 4 Mb/s (varierende når det gjelder tid på dagen etc). Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Her er resultatet av tptest: TPTEST.bmp Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Her er resultatet av tptest: 5047209[/snapback] Ta noen TP-tester til ulike tider over noen dager og noter tidspunkt og hastighet så har du noe og vise for deg. Lenke til kommentar
fAight Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Hei, Har selv samme abonnementet som deg. Fikk det for noen uker siden. Det jeg erfarer er at jeg har ca 4Mbit på formiddagen og sent på kvelden/natta. Mens på ettermiddagen og kvelden kan hastigheten dette ned på under 1Mbit. Har ikke ringt Tele2 og spurt angående dette, men jeg regner med at årsaken ligger i at linjenettet til Tele2 sliter når det blir "for mange" folk på sentralen feks når de kommer hjem fra jobb og skole. ...uansett skal ikke dette skje, men jeg har bare ikke fått ut fingern' og gjort noe med det... Endret 23. oktober 2005 av ridgea Lenke til kommentar
tubaper Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) En grei måte å teste hastighet på er jo å laste ned fra ftp.uninett.no og se hvilken hastighet du får der....den bør være opp mot 500 Kb/s med en 4Mbit linje...last ned et ISO image etc og la den stå litt...er hastigheten god i perioder med lav trafikkbelastning, f.eks. tidlig på morgenen eller om natta, og dårlig når det normalt sett er mange brukere på nett tyder det jo på dårlig kapasitet hos Tele2. De kan helt sikkert enkelt sjekke kapasitet på din sentral om du ringer og spør... Endret 23. oktober 2005 av tubaper Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Ligger stabilt på litt under 300kb\s fra ftp.uninett.no nå. Endret 23. oktober 2005 av mX mann Lenke til kommentar
tubaper Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hvis du ikke har noen andre programmer (fildeling, spyware etc) som kjører er hastigheten for dårlig...ring Tele2 og spør om det er noe kapasitetsproblemer eller send en mail. Det er antageligvis mye enklere enn å poste 100 innlegg på hw.no Lenke til kommentar
bentose Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Sjekk linjehastigheita på modemet. På 4000-linje bør vel den vere på rundt 4800kbit/sek. Edit: Hadde sjølv Tele2 ei stund. Begynte bra, men fekk så nokre månader med hastigheit rundt 70-170kbit/sek på 384 linje. Ordna seg til slutt, men det var ikkje akkurat enkelt å overbevise Tele2 om at det var nettet deira som var treigt. Truleg måtte dei bestille større kapasitet frå sentralen og vidare. Endret 23. oktober 2005 av bentose Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Ring til Tele2 og _FORLANG_ at noe gjøres. Det er ikke din feil at sentralen er overbooka og at du dermed får under halvparten av hastigheten. Du kan faktisk kreve å få avslag i regningen om den lovede hastigheten ikke leveres, om du ikke får det så kan du ringe forbrukerrådet. Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Å teste ca hastighet på linja er ikke noe hokuspokus med 4Mbit. På min 4,4Mbit linje fra Bluecom så måler jeg ALLTID 4,1 - 4,4Mbit på hastighetstestene hos itavisen.no - dinside.no og hw.no Det er ikke variasjon på disse målingene uansett når jeg prøver. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 For det første: Tele2 har ikke eget nett (med unntak av de sentrale serverene). De bruker Telenor sitt nett. Dårlig kapasitet i sentraler skyldes således enten samlet kapasitet i sentralen, eller båndbredde Tele2 har bestilt. I mange tilfeller kan ikke Tele2 gjøre noe med dette på kort sikt, utenom å pushe på Telenor i å oppgradere kapasitet. Ellers kan de øke bestilt kapasitet. Skyldes det kapasitet fra sentral til stamnett, kan dette ta tid å få fikset på. Derfor ser man på f.eks kapaks at selv med korte avstander til sentral, kan linjehastighet være lavere enn på andre sentraler. Dette er en av grunnene til at de fleste i sine avtaler ikke lover hastigheten, men klart sier at den avhenger av både a, b og c. Og desto høyere hastighet, desto større kan avviket være. For det andre: I og med at jeg får bedre ytelse på tptest, virker det som sannsynlig at lav kapasitet skyldes sentral eller linje sentral til stamnett. Dersom du får omtrent samme resultat på ulike tider på døgnet, da er det noenlunde sannsynnlig at de har levert et produkt denne sentralen ikke klarer. Varierer det mye, da er det tydelig et kapasitetsproblem. Du bør teste tidlig på morgen, midt på dagen, ettermiddag og sen kveld. Men uansett bør/skal du kontakte Tele2 med problemet. Av flere grunner. - Du har bestilt et produkt som du skal ha levert. At du enkelt i perioder ikke får mer enn ca 3 Mb/s må du nok godta. Men du bør normalt ligge mellom 3,6 og 4,1. - Det er ikke sikkert Tele2 er klar over kapasitetsproblemer. Telenor Networks kan ha solgt for mye total kapasitet på sentralen. Dvs at selv om Tele2 faktisk har bestilt nok båndbredde til sine kunder, kan Telenor Networks ha solgt for mye. - Dersom det vil ta tid før du kan få den bestilte kapasitet, bør Tele2 fakturere deg etter nærmeste reelle kapasitet. Ring først, og følg opp med en epost dersom du ikke får svar pr telefon. PS! Akkurat nå datt jeg til 1,8 Mb/s på mi linje. Upload endrer seg ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå