Gå til innhold

SLR, DSLR, compact

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SLR: Filmbasert speilrefleks (bruker tradisjonelle filmruller)

DSLR: Digitalt speilrefleks (bruker minnekort)

Speilrefleks er de store kameraene der man kan bytte optikk. Bildekvalitet på disse er bedre enn de mindre kameraene (kompaktkamera) ettersom optikk og innstillingsmuligheter er langt bedre. På digitalt speilrefleks er også selve bildebrikken som registrerer bildet større enn på digitale kompaktkamera, og derfor mer lysfølsom, noe som igjen fører til bedre bildekvalitet og mindre forstyrrelser i bildet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Så hva betyr dSLR? Digital Super Lens Reflecs?

5051572[/snapback]

Som nevnt her; digital Single Lens Reflex - altså er dSLR den engelske motstykket til det norske (d)ESR (!), Enøyd SpeilRefleks som på norsk har blitt forenklet/kortet til speilrefleks - kanskje fordi behovet for å skille det fra det en gang noe mer populære kameraformatet TLR (Twin Lens Reflex, vet ikke den norske motparten, TSR kanskje?) etterhvert er begrenset. Det finnes diverse andre måter å lage et søkerbilde på, og enkelte slike systemer har utskiftbar optikk, for eksempel harrammesøkere(rangefinder) som Leica M-serie.

Endret av olemm
Lenke til kommentar
Dette er en grei "tommerfingerregel", men verdt å merke seg at ikke alle DSLR har utskiftbar optikk, og at ikke alle kamera med utskiftbar optikk er DSLR.

Her har jeg tydeligvis litt å lære.

Hvilke SLR/DSLR har ikke utskiftbar optikk? (eksempler så jeg vet hva det er snakk om).

Hvilke kamera, bortsett fra SLR/DSLR har utskiftbar optikk? Nå tenker jeg ikke på Leica M6/M7 og andre kompakte med utskiftbar optikk da de ikke er spesielt store, men det var kanskje de du tenkte på?

Lenke til kommentar

5053199[/snapback]

Er vel en del eldre kameraer som har objektiv som ikke er utbyttbart.

OT: Vi så på en del SLR-kameraer på skolen i dag. Og et ekstra kult et med riflegrep :love:

En liten ting: Det finnes vel (minst) to typer digitale kompakt-kamera: De med gjennomsyn (hvor det er et lite vindu man ser gjennom) og de med en lcd-skjerm inni søkeren man ser på.

Lenke til kommentar
Hvilke SLR/DSLR har ikke utskiftbar optikk?

Kan komme på to eller tre; Olympus E-10 og så hadde olympus en satsing rett før digitalt tok av med (minst ett) 35 mm prosumentapparat som hadde speil og fast 35-140 mm-objektiv.

Hvilke kamera, bortsett fra SLR/DSLR har utskiftbar optikk?

Burde vel være en hel del kompakte filmapparater; Contax, Zeiss Ikon og andre rammesøkere, voigtlander og sånn, og alle større filmformater (de har jo stort sett speil da..). Nikonos undervannskamera er vel også uten speil men med utskiftbar optikk tror jeg.

Edit: kom i skade for å si E-1 i stedet for E-10

Endret av olemm
Lenke til kommentar
Dette er en grei "tommerfingerregel", men verdt å merke seg at ikke alle DSLR har utskiftbar optikk, og at ikke alle kamera med utskiftbar optikk er DSLR.

Her har jeg tydeligvis litt å lære.

Hvilke SLR/DSLR har ikke utskiftbar optikk? (eksempler så jeg vet hva det er snakk om).

Hvilke kamera, bortsett fra SLR/DSLR har utskiftbar optikk? Nå tenker jeg ikke på Leica M6/M7 og andre kompakte med utskiftbar optikk da de ikke er spesielt store, men det var kanskje de du tenkte på?

5053199[/snapback]

Olympus E-10 er en dslr med fast objektiv

Epson R-D1 har utskiftbar objektiv og er ikke dslr men en rangefinder.

Er vel ikke "spesielt stort", men hva har det med saken å gjøre??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...