Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nybegynner spørsmål om trådløst nettverk.

Anbefalte innlegg

Har en stasjonær pc med trådløst nettverkskort integrert i hk(Asus P5AD2E-Premium) og en bærbar med 3Com WiFi/Usb dongle (Blåmandag , Netshop).

Stasjonær pc er tilkoblet Adsl via modem.

Kan jeg komme på nett med den bærbare via den stasjonære med det utstyret jeg har?

Kjører forøvrig Xp på begge maskiner.

Fikk akutt lyst til å komme på nett med den bærbare, men den bestilte routeren har ikke kommet ennå.

Mvh

Darkwing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal la seg gjøre. Men først hadde jeg prøvd med å koble begge to til modemet via en switch/hub. De fleste modem som brukes i dag har innebygd ruter slik at flere maskiner kan opp på internettet samtidig.

Hvis ikke dette går, eller du ikke har anledning til dette kan du gjøre følgende:

Få maskinene sammenkoblet via trådløst ved å definere et Ad-hoc nettverk på begge med samme navn. Sørg for at laptop er stilt til å få IP-adresse automatisk.

På PC'en som er direktekoblet modemet, gå inn i avansert i nettverktilkoblingens egenskapene til kortet som er koblet modemet. Der skal ICS (Internet Connection Sharing) aktiveres.

Er man heldig så bør laptop nå ha internettilgang via den stasjonære.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Er man heldig så bør laptop nå ha internettilgang via den stasjonære.

5044596[/snapback]

Da fungerte det med trådløs tilkobling.

Har du en enkel forklaring på hvordan jeg skal få tilgang til det som er på den stasjonære også? F.eks starte nedlasting fra den bærbare med den stasjonære som lagringssted.

Kan jeg bruke eksternt skrivebord til det?

Takk for all hjelp. :)

Mvh

Darkwing

Lenke til kommentar
Lurer på det samme her!

-edit- under posten min står det #regelstridig avatar fjernet av moderator#  -  hvorfor det? I innstillingene mine står det at jeg ikke har valgt noen avatar.

5045990[/snapback]

Fikk det til etter mye prøving.

Hadde problemer med å logge på det eksterne skrivebordet , men det var pga at jeg ikke bruker passord for å logge på Xp. Legg inn passord på brukeren så går det greit.

Lenke til kommentar
Lurer på det samme her!

-edit- under posten min står det #regelstridig avatar fjernet av moderator#  -  hvorfor det? I innstillingene mine står det at jeg ikke har valgt noen avatar.

5045990[/snapback]

Mulig det ikke står noe i innstillingene fordi avataren er fjernet? Regner med at du har hatt avatar før? Ta kontakt med Moderator for mer informasjon. Rart om du ikke fikk en melding om det.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...