Feyd Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Hei Dette er mye lettere å tegne enn å forklare. nettverk_topologi.bmp Prøver meg allikevel med en forklaring: WLANet er Naboens tråløse nettverk og jeg vil få brukt brannmur egenskapene til Smoothwallen. Er det en mulighet å bridge WLAN og en ethernetkobling for så å koble denne til rødt. Deretter så å bruke den andre Ethernet koblingen mot Grønn sone. Maskinen med WLAN kort i er winXP. Finnes det noen andre muligheter som portforwarder alt til Smoothwallen? Kanskje en kort forklaring, men lurer på sikkerheten rundt dette. mvh Erlend Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Eller kjøp deg en wlan-boks som kan kjøre som klient og levere tilgangen via smoothwall videre til nettet ditt. Lenke til kommentar
Feyd Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Har allerede en WLAN boks, men som du sier ingen klient mulighet. Hva med sikkerheten i mitt foreslåtte oppsett? Vil jeg være helt åpen? Lenke til kommentar
joebush Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Er Smoothwall en ferdigkonfigurert boks, eller en egen PC med Software installert? Det jeg lurer på her er om det er mulig å få konigurert din Smoothwall-boks med et trådløst-kort. Lenke til kommentar
Feyd Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Smoothwall er en brannmur/ruter distro basert på Linux. Det krever liten maskinvare og kjører nå på en 223mhz P2 med 114Mb! minne. Opprinnelig var det planen min og å sette WLAN kortet i denne PCen, men det er vanskelig med disse driverene. Vanlig nettverkskort er støttet under standard installasjon, men ikke WLAN. Det er visst noen som har klart å kompilere sine egne drivere ut fra windows drivere, men dette er langt over mitt nivå. Problemet med denne koblingen slik jeg ser det, er sikkerheten for resten av nettverket. Som feks Xboxen og HTPCen som ikke har noen form for brannmur/virusscan. Erlend Lenke til kommentar
joebush Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 (endret) Det *beste* er likevel å få WLAN-kortet til å fungere i Smoothwall-boksen. Hva slags kort er det snakk om? (nøyaktig modellnummer) NDISWrapper er det også mange som har bra erfaring med. Med den lagt inn kan man bruke vanlige windows-drivere. Endret 22. oktober 2005 av joebush Lenke til kommentar
Feyd Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Kortet heter Netgear WG311 802.11g Wireless PCI Adapter. Så NDISWrapper er en annen distro som bruker Windows drivere? Hvordan vil denne kjøre på denne PCen? Lenke til kommentar
joebush Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Kortet heter Netgear WG311 802.11g Wireless PCI Adapter. Så NDISWrapper er en annen distro som bruker Windows drivere? Hvordan vil denne kjøre på denne PCen? 5047382[/snapback] Etter litt søking tyder det på at det kortet ikke har egne native Linux-drivere. Det fungerer derimot med NDISWrapper. NDISWrapper er ikke en distribusjon, men en pakke man installerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå