Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mister tilgangen til Internett [LØST]


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt ADSL fra Telenor i 3 dager nå og har erfart at tilgangen til Internett detter ut når jeg belaster ut-hastigheten med BitTorrent. Jeg har en 2000/300 linje. 300Kbit linjen gir reel hastighet på ca 35KB/s.

 

Problem 1: Når jeg nedlaster og opplaster via BitTorrent blir min Internettlinje blokkert. med blokkert mener jeg at det ikke er mulig å foreta normal surfing i nettleser. Så fort jeg slår av BitTorrent-klienten normaliserer dette seg og surfingen går normalt.

 

Problem 2: Etter å ha latt BitTorrent-klienten (Azureus) stå i en liten stund for å foreta opplasting erfarer jeg at tilgangen til Internett detter bort. Dette løses ikke ved å lukke BitTorrent-klienten, men ved å restarte PCen. Dette problemet er meget merkelig, fordi BitTorrent ikke belaster Internett så veldig mye, Maks 3 oppkoblinger med en hastighet på 2-8KB/s.

 

Jeg sitter påkoblet min ADSL-modem Topcom Xplorer 871BT via en Linksys WRT54G trådløst med et D-Link 802.11b kort, med 64-bit kryptering og MAC-filtrering. Selve kontakten med den trådløse ruteren detter aldri bort, det er bare tilgangen til Internett., kan dette ha noe med selve ADSL modemet å gjøre?

 

Noen som kan ha en løsning på disse problemene?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg går ut fra at å downloade torrents av serier eller andre ting som ikke egentlig er lov (pirat kopiering) er vel egentlig ikke lov i norge (hvis det er det du mener) og kansje telenor har lagt inn sperre sånn at du ikke kan downloade slike produkter (filer)

 

 

EDIT: Jeg går ut fra

Endret av -=CH=-
Lenke til kommentar
å downloade torrents av serier eller andre ting som ikke egentlig er lov (pirat kopiering) er vel egentlig ikke lov i norge (hvis det er det du mener) og kansje telenor har lagt inn sperre sånn at du ikke kan downloade slike produkter (filer)

5043773[/snapback]

 

Bittorent er ikke ulovlig så det er ikke en mulighet nei

Lenke til kommentar
å downloade torrents av serier eller andre ting som ikke egentlig er lov (pirat kopiering) er vel egentlig ikke lov i norge (hvis det er det du mener) og kansje telenor har lagt inn sperre sånn at du ikke kan downloade slike produkter (filer)

5043773[/snapback]

Vel, det er ganske rart , for jeg hadde telenor for 1 uker (bestilt ny isp) så kunne jeg laste ned for fullt.. så jeg kan ikke tenke meg at de har sperret det nå..

Lenke til kommentar

Mitt problem nå er at når nedlastingen er ferdig og den står på opplasting til andre så slår Internett seg av. Jeg har stadig kontakt med både ADSL modem/ruter og trådløs rutern, men ikke Internett... Dette løses ved å ta en restart på PCen. Da kom jeg til å tenke at kanskje det har noe med PCen å gjøre, eller at kommunikasjon ut med DNS ikke virker.

 

ADSL modem/ruteren er satt opp som DNS server på min PC. Den har påslått DHCP server og gir IP 10.0.0.x til min trådløse ruter og ruteren gir IP 192.168.1.x til PCen.

 

Ganske merkelig at jeg skal miste forbindelsen til Internett ved bruk av BitTorrent. Selve hastigheten på opplastingen til andre er under 10KB/s og antall oppkoblinger er under 4. Jeg tenkte å ta å reinstallere Windows XP og se om det kunne hjelpe på...

 

Kan det ha noe med oppsettet av VPI og VCI ?

ADSL modem/ruter er oppsatt på PPPoE LLC. andre valg er PPPoE VC-MUX og PPPoE

DNS configuration er satt til Auto discovery... Tenkte kanskje at DNS kunne være et problem til at jeg mister tilgangen til Internett. Men jeg kjørte den dærre StartCD fra Telenor for å sette opp ADSL modemet/ruteren så oppsettet der må vel stemme. Den er satt opp som en ruter, kanskje det er bedre å bare bruke den som et modem og la Linksys være ruter alene.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Det at du *lukker* BitTorrent er litt mistenkelig da den blir bare lagt i taskbaren, og likevel laster opp som en gris, uten at du høyre-klikker på ikonet og velger EXIT. Gå inn i innstillingene til Azareus under Transfer og definer en max upload hastighet. Hvis ikke dette hjelper, gjerne si fra.

 

Er du 100% sikker på opplastingshastigheten til BitTorrent når du opplever problemet? Jeg vet av erfaring at man ikke oppnår noe særlig kontakt med nett i blant mens opplastingen skjer på full fart.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Jeg fikk løst problemet....

Mitt ADSL modem/ruter var ferdigkonfigurert til å være ruter. Det jeg gjorde var å konfigurere den slik at den bare fungerte som et modem. Dermed tok min Linksys trådløse ruter over rutingen alene. Siden jeg gjorde dette har jeg ikke fått disse problemene.

 

Jeg skulle da tro at å ha 2 rutere ved siden av hverandre ikke skulle gi så store problemer med Internettlinja.

Lenke til kommentar
å downloade torrents av serier eller andre ting som ikke egentlig er lov (pirat kopiering) er vel egentlig ikke lov i norge (hvis det er det du mener) og kansje telenor har lagt inn sperre sånn at du ikke kan downloade slike produkter (filer)

5043773[/snapback]

:roll: tull

5043789[/snapback]

 

Det stemmer at det ikke er lov å laste ned serier. 1. juli i år ble utvidelsen av åndsverksloven ("mp3-loven") gjort gyldig. Den sier at downloading av serier, filmer og musikk som er rettighetsbeskyttet er forbudt. Av "andre ting" så er rettighetsbeskyttet programvare også ulovlig å laste ned, men dette har det allerede vært i 10 år.

Lenke til kommentar
Jeg fikk løst problemet....

Mitt ADSL modem/ruter var ferdigkonfigurert til å være ruter. Det jeg gjorde var å konfigurere den slik at den bare fungerte som et modem. Dermed tok min Linksys trådløse ruter over rutingen alene. Siden jeg gjorde dette har jeg ikke fått disse problemene.

 

Jeg skulle da tro at å ha 2 rutere ved siden av hverandre ikke skulle gi så store problemer med Internettlinja.

5045086[/snapback]

 

Uff, da. Nei, 2 rutere etter hverandre slik skaper egentlig en god del problemer. Dobbel-NAT er ikke noe bra. :D

Lenke til kommentar
Uff, da. Nei, 2 rutere etter hverandre slik skaper egentlig en god del problemer. Dobbel-NAT er ikke noe bra. :D

5045163[/snapback]

 

Hvorfor? Forklar...

5045284[/snapback]

 

Begge ruterne bruker NAT. Da får bakerste ruter en psuedo IP-adresse (10.x.x.x, 192.168.x.x) som ekstern adresse. Denne ruteren kjører også NAT og levere pakkene til maskinene som har Pseudo IP-adresser bak første ruter. Dette skaper problemer i noen rutere da det antas av ruteren at den egentlig har en offentlig adresse på WAN-porten. Vanlig surfing vil som regel gå bra, men andre applikasjon kan ha vansker med å oppnå kontakt.

 

Har ikke noen referanse til noe mer teknisk om dette, men dette er problemer som noen folk har støttet bort i etter å ha satt opp en wireless ruter bak adsl-modemet med NAT, hvis de tar i bruk WAN-porten. Det er derfor jeg alltid anbefaler å koble adsl-modemet til switch-delen av wireless ruteren.

 

Færre problemer, og dermed færre rop om hjelp.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Switch delen?

er dette noe alle rutere har? på min så har jeg en WAN port,trodde dette var den eneste inngangen..

ruteren min

5068988[/snapback]

 

Nå er jo eksemplet at man har kjøpt seg enda en ruter som står bak evt. ADSL-ruter man fikk fra ISP'en.

5069850[/snapback]

 

 

Ja skjønte jo det..

Jeg har jo det sånn!

Speedtouch 516 i( som kom med nextgentel) + den jeg lenket til istad som jeg kjøpte selv..

Lenke til kommentar
Ja skjønte jo det..

Jeg har jo det sånn!

Speedtouch 516 i( som kom med nextgentel) + den jeg lenket til istad som jeg kjøpte selv..

5071629[/snapback]

 

Den du lenket til har jo en 4-porters switch, så da skjønner jeg ikke helt hva du spurte om. Kanskje hvis du ser tilbake på spørsmålet ditt og tydeliggjør hva du egentlig spørsmålet ditt.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...