Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Egen trådløs ruter på Nextgentel

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg trådløs ruter, og har denne koblet til min Netopiaruter fra NGT.

Dette fungerer ypperlig, men jeg prøver å redusere antall bokser, og vil

derfor gjerne sette opp den trådløse ruteren til å snakke direkte med

NGT slik at jeg kan ta bort Netopiaboksen.

Er det noen som har prøvd dette, og vet hvordan jeg skal få satt det opp? (Hvilke parametre som må være på plass, osv).

NGT har bekreftet at dette skal være mulig, men de ville ikke hjelpe meg, da de bare støtter sine egne rutere, og det er helt greit for meg. Da får jeg bare

spørre noen andre :-)

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at dette skal gå må den trådløse routeren din ha innegbygget ADSL modem, noe jeg tviler på at den har når du bruker den mot routeren du har i dag. Er usikker på om det går ann å bytte router hos NGT siden de bruker pppoa, men er sikkert noen andre som har mer greie på det enn meg.

Lenke til kommentar

Regner med at du har ADSL fra NextGenTel.

Om du da kan droppe Netopiaen er helt avhengig av hva slags trådløs router du har. Etter det jeg vet må routeren ha nødvendig modemfunksjonalitet for tilkobling til ADSL, og det er det svært få som har. Noen finnes da, mens tradisjonelle trådløse routere som Linksys WRT54GS, Dlink DI-624 etc må ha separat modem i tillegg (men man trenger ikke routerfunksjonaliteten som er innebygd i de fleste modem i dag).

Nå skriver du ikke hvilekn router du har kjøpt, men jeg regner med 99 % sannsynlighet at den ikke kan kobles direkte på splitter eller uttak i vegg.

Ønsker du bare en boks, skrift ut Netopiaen med NextGenTel sin trådløse ruter. Da har du løsningen og brukrestøtte (selv om den får på pukkelen)

Lenke til kommentar
Regner med at du har ADSL fra NextGenTel.

Om du da kan droppe Netopiaen er helt avhengig av hva slags trådløs router du har. Etter det jeg vet må routeren ha nødvendig modemfunksjonalitet for tilkobling til ADSL, og det er det svært få som har. Noen finnes da, mens tradisjonelle trådløse routere som Linksys WRT54GS, Dlink DI-624 etc må ha separat modem i tillegg (men man trenger ikke routerfunksjonaliteten som er innebygd i de fleste modem i dag).

Nå skriver du ikke hvilekn router du har kjøpt, men jeg regner med 99 % sannsynlighet at den ikke kan kobles direkte på splitter eller uttak i vegg.

Ønsker du bare en boks, skrift ut Netopiaen med NextGenTel sin trådløse ruter. Da har du løsningen og brukrestøtte (selv om den får på pukkelen)

5043290[/snapback]

Ja den er jo håååpløs. Hvem pokker lanserer en løsning idag med 11b ruter da? Og har ingen planer om å komme med en g ruter... Hmm, ser ut til at det ikke går da. Det var dumt. Jeg har en "X-Micro WLAN Broadband router" hvis det sier noen noe mer.

Lenke til kommentar
Ja den er jo håååpløs. Hvem pokker lanserer en løsning idag med 11b ruter da? Og har ingen planer om å komme med en g ruter... Hmm, ser ut til at det ikke går da. Det var dumt. Jeg har en "X-Micro WLAN Broadband router" hvis det sier noen noe mer.

5044101[/snapback]

Den går ikke. Ikke har den modem, og ikke støtter den PPPoA. Så ønsker du bare en boks, da må du kjøpe ny. Mulig 3Com sin går (ca 800 kr). Den støtter PPPoA, men ellers vet jeg ikke. Draytek sine skal gå, men prisen ligger på ca 1 800 kr. Billion har også et mulig produkt til 1 200.

Men du kan sette X-Micro i Switch mode uten å miste trådløst (tror jeg). Da slipper du router på router. Er oftest den enkleste løsningen hos NextGenTel, i og med at de bruker PPPoA, og ikke alle routere støtter dette. Å brigde Netopia routeren vil da vanligvis ikke fungere. Har gjort dette med hell hos andre som har NextGenTel. Løsning, kabel fra ADSL-modem settes i LAN1 i stedet for WAN.

Lenke til kommentar

5044101[/snapback]

Den går ikke. Ikke har den modem, og ikke støtter den PPPoA. Så ønsker du bare en boks, da må du kjøpe ny. Mulig 3Com sin går (ca 800 kr). Den støtter PPPoA, men ellers vet jeg ikke. Draytek sine skal gå, men prisen ligger på ca 1 800 kr. Billion har også et mulig produkt til 1 200.

Men du kan sette X-Micro i Switch mode uten å miste trådløst (tror jeg). Da slipper du router på router. Er oftest den enkleste løsningen hos NextGenTel, i og med at de bruker PPPoA, og ikke alle routere støtter dette. Å brigde Netopia routeren vil da vanligvis ikke fungere. Har gjort dette med hell hos andre som har NextGenTel. Løsning, kabel fra ADSL-modem settes i LAN1 i stedet for WAN.

5047976[/snapback]

Hvordan setter man denne i switch-mode? Jeg finner bare Router og Gateway mode.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal også på trådløst med netopia.

Er det da ikke enklest å bare bruke et trådløst accesspunkt alà dette? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306150&cks=PRL

Så slipper en router på router.

Noen som har testet denne kombinasjonen?

Klarer ikke å finne ut om denne har ekstra utgang slik at den stasjonære PC`n kan kobles mot punktet?

Netopiaen har såvidt jeg husker kun en utgang, dermed må vel denne fungere både som switch og accesspunkt.

Noen kloke hoder der ute med erfaring på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...